Gulsvart
Nu är jag lite nyfiken, Hur ser en gulsvart häst ut? Jag har letat men inte hittat någon bild. Finns det någon som har?
Jag har lånat hem en häst som är gulsvart enligt passet, men i mina ögon ser han svart ut.
För senaste info om min lilla skrutt Pockis besök min Blogg
http://www.silverkedjan.se/Farger/Gulgenen.html
"Gul-genen har svårare att bleka svart än röd färg, och svårare ju mörkare den svarta färgen är. Därför syns anlaget knappt ibland på svarta hästar om de har en mörk nyans av den svarta färgen i botten."
Jag lägger in en bild på min gulsvarta lilla welsch. Fadern är gulsvart även han. På faderns sida finns flera isabeller bakåt i ledet. På vintern är han riktigt rapp men på sommaren blir pälsen lite lite kopparfärgad.

Vi har haft en gulsvart hingstunge, numera boende i Norge med sin mamma Caprice.
Det enda som syntes på honom var att han hade stora gula tofsar i öronen - det såg jättegulligt utL! Hur färgen blev när han blev vuxen vet jag faktiskt inte eftersom jag tappat kontakten med ägarna. Sorgligt men sant. Här är två bilder av honom vid 4 veckors ålder.
Hälsningar Ulla på Rosengård

Kanske skulle tala om att mamma Caprice är svart, mormor Youngster är fux och pappa Thunderstorm är isabell.

#3 haha så gulligt =)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#6 och 7
Det där är en ljus gulsvart häst, men de behöver inte se ut så för att vara gulsvarta. Gulanlaget påverkar inte svart färg så bra, det är därför en gulbrun häst har kvar sin svarta man och svans. Därför kan en gulsvart häst se alldeles kolsvart ut men ändå ha gulanlaget. I det fallet är det först när man får en gul avkomma med ickegul partner som man kan säja säkert att den är gulsvart - om man inte tar ett DNA-test förstås.
ja det där låter som en svår färg, enligt dom första bilderna ser det lite dom lite solblekta ut. Men Anna gav ett bra svar för mig att få klarhet i det hela :)

vi har ett gulsvart sto i stallet och hon ser bara ut som om hon har lite rödaktiga slingor i manen och svansen…. och en svag gul nyans i flanken på sommaren.. på vintern ser hon kolsvart ut. ser precis ut som mitt svarta sto. hon har också lite ljusare "solblekta" slingor i manen iaf på sommaren men hon är helt vanligt svart. men när jag va på island och jobbade hade dom en gulsvart hingst och han va nästan nougat brun med gulaktiga slingor….. båda två isläningar med samma färg..
men det är ju precis som silversvarta isläningar.. en del har kritvit man å svans medans dom nästan är kolsvarta om kroppen medans andra bara får en lite smutsgrå färg i manen och nån gråbrunsvart blaskig färg på kroppen. olika vilken färg som är grunden och hur mycket den bleks…

#1 Fin häst!