Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 1205 ggr
Pyttis
0

Köpa shettis från Danmark

Vill ha lite info om hur det går till att köpa en shettis från Danmark.

Har hittat en ev. 2 st som jag är intresserad av men hur gör man? ska det vara någon typ av exportvet.besiktning eller? Sedan till problemet hemtransport. Bor strax norr om Sthlm. Ni som har gjort (gör) detta dela med Er till mig, tips om transporter, ung. transportpriser mm som man ska tänka på

Hanna-D
0

Vi hade anlitat en transportör och meningen var att två hingstföl skulle åka tillsammans i en spilta från Danmark till Solvalla tror jag det var. Nu blev det så att mitt föl blev kvar men det är en annan historia. Min fick också åka hästbuss men inte hela vägen Glad

Hur som helst, jag tycker att det är smidigast att anlita en transportör om man inte kan/vill åka och hämta dem själv.

De ska ha ett friskhetsintyg innan de åker, det får vara max 48 timmar. Vi hade en ponny som skulle till DK som skulle åka natten mellan söndag och måndag och det var helt OK att göra veterinärbesiktningen på fredag enligt alla veterinärer jag pratade med så jag vet inte hur noga det där följs riktigt…

Cattis
0

Helgerna räknas inte med i de där 48 timmarna.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Hanna-D
0

#2 Nej jag vet men det gör att det hela känns lite löjligt.

Pyttis
0

Angående transportör: Har Ni några bra och pålitliga som man kan få tag på: Måste ju få klart vad resan går på så man inte står där med "skägget i brevlådan". Förresten "friskhetsintyg" är det något slags vet.undersökning då? Inte gratis det heller antar jagFundersam Det här kan bli ganska kostsamt får jag en "feeling" av.

Charlotte-J
0

Är det inte 24 timmar nu? Har för mig att de skurit ner timmarna ordentligt.

Amor vincit omnia Kyss

Hanna-D
0

#4 Besiktningen kändes urlöjlig. De tempade, kollade i munnen, kände ponnyn över ryggen (revbenen antar jag?) och lyste upp i näsan. Kalaset gick på 942 kr och resan var inte många kronor av det beloppet.

Självklart tycker jag att ponnyer som exporteras ska undersökas men det här kändes inte seriöst.

Vet inte om man får skriva ut namn på transportörer här. Vi kontaktade dem som finns i Ridsport och jämförde priser och tider.

Cattis
0

När jag har exporterat har de lyssnat på hjärta o lungor, kollat benen, hullet o i näsan såklart samt tempat.

Jag frågade varför rörelserna spelade roll för en export, och det var för att man skulle se att de inte var betydande halta o kanske skulle ha ont av att stå länge. Så jag tycker de har varit ganska grundliga, men det beror kanske på vilket vet som kommer ut?

När vi gjort dessa vet intyg har de kostat närmare 800 plus momsen.

/Cattis

Hanna-D
0

#7 Vad konstigt att det skiljer så. Vi behövde inte visa ett skrittsteg Fundersam

Ska kanske tillägga att det här inte var "vår" ordinarie veterinär utan en distrikare, de brukar ju ta lite bättre betalt än privata.

Cattis
0

#8 Det här har också alltid varit distriktare. Det är ju bara de här uppe som är anslutna o får skriva resplaner o har SJV-stämpeln.

/Cattis

VeronicaP
0

Till Norge är det 24 timmar som vetrinärintyget får vara … så var det när vi sålde Nisse dit förra året..

Våran distriktare som var här kollade inte heller rörelserna , löjligt dyrt för en sådan liten koll som han gjorde tycker jag..

PetraJ
0

När jag hade mitt sto på betäckning i Danmark så var det 24 timmar som gällde och det var 2 årsedan jag var där. Jag betalde ca 250 dkr för undersökningen.

Minsanne
0

Det där med 24 timmar stämmer förvisso. Men … det står också att det inte får vara mer än 10 dagar eller är det till o med 14 dagar gammalt.

Hästen skall alltså ha påbörjat sin resa inom 24 timmar efter veterinären varit där och skrivit friskintyget, men behöver inte ha avlutat resan förenn 2 veckor senare. Lite märkliga bestämmelser med tanke på att transportörerna lastar av hästar lite här o där för vila. Jag menar … hur många olika pållar är det inte som står i dom boxarna under en vecka t ex?

En häst behöver inte vara sjuk för att sprida en smitta. varenda häst har streptococcer (hmm stavas det så?) som ligger latent i kroppen. Små förändringar kan göra att det utlöses till förkylning, kvarka och andra bakteriella sjukdommar. Stress vid en transport, dålig kondition (mager eller för fet) nedsatt imunförsvar.

Så dom där friskintygen ger jag egentligen inte så mycket för. Det säger bara att hästen vid just det tillfället inte uppvisade någon sjukdomsymptom.

Tigrou
0

Ja, visst är det underligt att man bara behöver lasta hästen inom 24 timmar men sedan kan den fortfarande vara kvar i landet i 2 veckor inann den går över gränsen….

Jag ger inte heller mycket för dessa intyg vem vet om hästen blir sjuk under dessa 14 dagarna.

VeronicaP
0

Ja det kan ju vara en trygghet för oss då att de inte var sjuka när de lämnade min gårdsplan ;-)

Pyttis
0

Jaha ja det verkar ju lite "onödig" utgift om det inte är mera till undersökning.

Går det att ta hem häst från t.ex Danmark utan att göra denna så kallade vet.check eller är det ett måste för att den ska passera gränsen?

Kratern
0

Man får inte glömma att det är ett friskintyg inte en besiktning.

maggan
0

pm till dig, har du sett det?

Pyttis
0

17 Jag har svarat Dig.Hörs vidare.