Vitlök eller inte?
Jag har vid flera tillfällen hört och läst att vitlök skall vara bra på många sätt för hästar. Bland annat så ska Vitlök tydligen vara rik på B-vitaminer och anses allmänt vara hälsobefrämjande för hästar. Vitlök anses som naturligt botemedel för hosta, andningsproblem, klåda efter insektsbett och hovröta, samt ha en avvisande funktion mot knott och flugor.
Jag läste i förra nummret av tidningen Hästen(2 /2006) att vitlök inte alls är bra att ge som fodertillskott. Det ger bland annat förändringar i de röda blodkropparna som i sin tur påverkar syreupptagningsförmågan. Hästen kan också drabbas av njursvikt.
Vad jag nu undrar är om ni ger era hästar vitlök eller inte? Ska man tro på vad som står i tidningen?
Vore kul att få lite synpunkter på detta då jag aldrig tidigare har hört att vitlök är farligt.
MVH Mikaela
Mina får vitlök under sommarhalvåret för det är det ENDA som fungerat mot fästingar här hos oss…

Inte heller hört att det skulle vara farligt. Däremot att det ska vara bra, både för hästar och människor.
Gav mina lite vitlök förra våren, men det var bara halvblodet som åt det. Shettisarna sorterade bort det och åt allt annat istället. Slutade därför att ge dem det.

Jag använde ett preparat mot fästingar och annat som innehöll vitlök. Det kommer jag aldrig mer göra om! Mitt ena sto började klia sig och det sätter jag i samband med att det innehöll vitlök. Enligt veterinär skall man vara försiktig med vitlök på hundar, då det kan framkalla epileptiska anfall.
alla hästarna får vitlök… de fnös lite första gången men sen tog väl hungern överhand.
Även hönsen får lite vitlökspulver i vattnet.

#4 Varför ger du det till hönsen?
mums med vitlökssmak i köttet från början.
det verkar som om det hjälper till mot förkylningar även där

#6 Kanske ett nytt sätt för producenterna att få ut mer för köttet - behöver ingen tillsats av vitlök vid tillagning 

Vitlök i för stora mängder kan framkalla anemi. Men det krävs mycket efter vad jag förstått. Fast om dette tvistar faktiskt de lärde.
Finns tydligen enligt forskning hundar som dött av vitlök. Mina djur både hundar och hästar får vitlök under vår och sommar och höst, för det hjälper verkligen mot fästingar. Jag har uppskattat att det är bättre att minska fästingangreppen än att lyssna på sådant som jag bevisligen inte tror på.
Min hund har ätit vitlök i 14 år och experterna säger att även om man inte märker att ens hund tar skada av vitlöken så kommer det visa sig genom att hunden kommer få ett mycket kortare liv. Undrar hur gammal det var meningen att min schäfer skulle ha blivit då??
Tycker alla ska göra det som känns bäst för en själv liksom.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Håller helt med #8. Allt ska nog användas med måtta och suntförnufft. Kommer att tänka på när någonkvällstidning nyss gick ut med att det var bensen i jaffa & fanta. Fick höra sen att endast 2% av allt bensen vi får i oss kommer från läsk. så bet är nog inte allt för farliga att drick fanta, eller att ge våra hästar vitlök för den delel.
JAg försökte att ge våra hästar vitlök förra sommaren, men det var inte så populärt (ändå försökte jag gömma dem med lite honung och godis) sen när vi skulle ta upp vitlöken från stallet så fick hästarna för sig att det var nåt jättegott vi höll i och tuggade i sig det ^^'
Jag kan tyvärr inte säga att jag märkte nån skillnad från när de fick vitlök och när de inte fick (för lite fick de iaf i sig)
Är det någon som ger vitlök mot hosta?
#11 Jag har gett vitlök mot hosta en hel vinter. Funkade så där..
#1 då har du inte provat mosi-guard.För människor.De är super bra!Mina ponnyer har inte haft en enda fästing i år!Det finns både som sprayform och som stift,reckomenderar spray.Finns att köpa på apoteket!Tillverkaren är ccs.
Har aldrig provat vitlök.Har hört olika synpunkter på detta.Det är väldigt olika.Nåra säger så,andra säger si.Men om dom kunde skriva så i tidningen måste ju en undersökning gjorts,och då skulle jag inte peta i dem vitlök!

Mine ponnier har vitablokk med hvitløk i… De elsker den, og den holder både folk og fluer på en armlengdes avstand! Riktignok skal de bare ha tilgang på den i sommerhalvåret, tror ikke det er fare for overdose så lenge man følger det som er anbefalt av produsenten.

#11 jag har en hosthäst (ej shetland), som jag provat hur många olika preparat som helst på för att få bukt med hostan. vitlök i olika former har jag alltså provat. det har i mina ögon(o öron) ingen som helst effekt. vitlökspulver förvärrar till o med hostan, vitlöksolja eller torkad vitlök gjorde varken till eller från.
något som jag ännu inte provat är alger, erfarenheter?
ventipulmin är annars det enda som hjälper denna häst.
#16 Vitablock är väl det som heter Basiblock nu, eller??
Amor vincit omnia 
#18. Vitablock döptes om till Basiblock. Vet inte om de även nu heter Basiblock eller om det blir nytt namn? 

#17 Funderade på alger till mitt sto som hade hostproblem, men eftersom man inte ska börja ge det till ett digivande sto så hann jag aldrig prova. Den information jag fick fram var att effekten av alger verkar bero på hur långt hostan gått på respektive individ. Hästar med lättare hostproblem verkar det fungera bra till medan det "bara" minskar hostan till viss del hos sämre hosthästar, vilket ju iofs kan vara nog så viktigt.
Jag provade vitlök till henne men tyckte inte heller det hade någon effekt, det var bara Ventipulmin ibland kombinerat med Fabrol som hjälpte på hennes hosta/andningsbesvär.
#19 Det kommer nog att heta Basiblock i framtiden. Jag får hem på tisdag och jag har inte hört något om namnbyte, men man vet ju aldrig vad dom hittar på 
Amor vincit omnia 
#21. Okej…Tänkte något mer norskt, kanske