Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 1108 ggr
Hallonbuske
0

Vad tror ni om detta?

Kanske någon som rent av provat?

http://www.hastcraft.se/fakta.htm

Jag har främst eksem häst i åtanke men också ett sto vars päls är minst sagt annorlunda och väldigt tunn.

LobysKitty
0

Jag har testat på min shetlandsponny. O det fungerar hur bra som helst. Man får ju första dunken gratis. Så det e ju bara att testa.

AnnaLundin
0

De påstår att det har en läkande effekt.

Det är inte tillåtet att påstå det för ett preparat som inte är registrerat som läkemedel eller naturläkemedel.

För mig låter det som rent blaj, att tro att havssalt plus vatten skulle ha några undergörande effekter för att det "har behandlats elektrolytiskt genom en patenterad tillverkningsprocess"

HÄmta en dunk vatten i havet och prova,.

Trim
0

# 2 håller med dig.

#1 du får gärna höra av dig i höst om hur det har gått. Knottsäsongen har ju just börjat…

LobysKitty
0

Ni kan ju alltid testa. Som sagt är första dunken gratis.

Så fort jag såg att shettisen började klia sig. Så hällde jag på det. Hans man är jättelång nu. förra våren/sommaren va manen redan avkliad.

Hallonbuske
0

Hmm,ja min tanke var ju också detta med salt och vatten…

Men vart går man då om man vill ha en gratis provdunk. På deras sida står inget om detta.Om jag inte missat det förstås.

LobysKitty
0

Det står på startsidan. www.hastcraft.se

SannaHolmgren
0

Saltbad rekommenderas ibland till människor med eksem då det lindrar klåda en del, och dessutom är det antibakteriellt. Dvs mindre risk för infektioner på eksemställena. När vi hade badkar fick äldsta dottern bada med salt på kvällarna och då kliade inte hennes eksem så himla mycket på natten.

#0 jag tror inte på att produkten är så bra som de påstår. Äppelcidervinäger påstås fungera också. Och vitlök. Kamomill… man får nog helt enkelt välja något som passar individen.

LobysKitty
0

Det ges inte bara utvärtes mot eksem. Utan även invärtes. Jag har ett varmblod som gick på travet för ett antal år sedan. Hennes leder knakar pga för hård träning. Vi gav hästcraft invärtes och efter ca en vecka slutade det knaka.

Hon har även blivit mer uthållig och harmonisk. .m.m 

Man kan ju alltid testa.

Hallonbuske
0

Generad #6 Ja där ser man tack.

Rufuus
0

Jag testade hästcraft på min shettisvalack rufus.

Han har sommar eksem. I vanliga fall brukar hans man vara sönderkliad redan nu. Men nu har han sin fina man kvar.

#8 Jag håller med om att hästen blir mer uthållig. Han orkar mer nu.

AnnaLundin
0

Det är väl inte omöjligt att saltvatten fungerar, där ska jag inte uttala mig. Men att det ska vara något speciellt med den patenterade behandlingen tror jag inte ett skvatt på - men det låter ju tjusigt….

Som sagt, hämta lite havsvatten eller köp salt och blanda eget….

LobysKitty
0

#11     Du kan ju testa iallafall. Så kan du uttala dig efter.

AnnaLundin
0

skulle aldrig fallla mig in faktiskt

jag överlåter åt andra att falla för idiotiska marknadsföringstrick

har dessutom inget behov av det.

Cattis
0

Jag vill bara inflika att det inte är okej att skapa flera användare, särskilt inte i syftet att gå in och låtsas vara flera olika personer som rekommenderar ett visst preparat.

Fortsätter detta kommer alla användare från denna IP-adress att blockeras från hela iFokus.

Om företagets preparat är så himla bra, skall väl inte denna "fula" marknadsföroing behövas - att man behöver låtsas ha en massa nöjda användare.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

AKWIK
0

Borde anmälas för kvacksalveri! Bara denna mening i deras infoblad visar det: "HästCraft är läkande, antibaktierellt, dödar virus och består endast av vatten och havssalt."

Man kanske skulle tipsa forskarna på HIV och andra virussjukdomar att vatten och salt dödar virus! Skrattande Flört

AKWIK
0

Hittade ytterligare farlig info: "Lämpligt att bespruta fodret och "dimma" stallet för att få bort all smitta. Tex. Kvarka " FörvånadSkrikandes Jag hoppas verkligen att de stall med kvarka inte använder denna metod för att få bort smittan!

Cattis
0

#15-16: Tänkte ungefär likadant som du… :-)

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Hallonbuske
0

Kan tala om att jag nu fått hem en gratis dunk,och ska använda det till att duscha hovarna med. Inget annat. Jag skulle aldrig få för mig att ge hästarna detta i foder eller vatten. De är inte skapta för att dricka saltvatten precis. Men jag får återkomma om jag märker skillnad på hovarnas skick efter en tids användning.

carina-w
0

jag har fått min dunk,det hjälper INTE mot knott,trodde nog inte på det,men nu har jag provat

AnnaLundin
0

#18 - man kan inte påverka hovarnas kvalité med något som tillförs utifrån - undantaget att man hjälper hovarna att bibehålla sin naturliga elasticitet om de regelbundet får tillfört fukt = vatten.

Hallonbuske
0

# 20 Ok, jag har problem med hålrum och tänkte i min enfald att ev det skulle kunna vara lite effektivare än jodopaxen jag sprayar undertill. För att ta död på bakterier mao…Fundersam

AnnaLundin
0

#21 - aha, det är såna problem du har. Min enda kommentar då är att om saltvatten hade varit mer effektivt än jodopax för att ta kål på bakterier så hade nog jodopax slutat användas f´ör länge sedan… Men det skadar inte att prova.

(det mest effektiva till hålväggar heter f.ö Thrush Buster och är inte särskilt hälsosamt att hantera, men väldigt effektivt av just det skälet…)

Ahnna
0

Som #7 säger, salt hämmar bakterietillväxten i sår. Men det går i princip lika bra med socker, t.ex. honung eller sirap. (Kan vara bra att veta om man har slut på jod eller sårspray och hästen, hunden eller man själv får ett sår någonstans.)

Personligen tror jag inte på ovan nämnd produkt, utan tar hellre mitt eget socker/salt till sårläkning m.m.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

MalinLarsson
0

#21 TIPS! för hålväggar orsakade av jordbakterier, Gör rent hålväggen så noga det går med vatten, sen jod. blöt sedan in små bomullstussar med jod och tryck in i hålrummet med en söm el. liknande. Fyll hålrummet helt med jodbomull- byt ut varannan dag under ca 2v. fungerar jättebra.

Annette
0

Enligt min hovslagare på hovslagareskolan skall man inte använda jodopax varje dag eftersom det är alldeles för aggressivt. Vår ponnys hålväggar är nästan borta och nu tvättar vi med såpvatten några ggr i veckan, enligt hans rekommendation.

ThiffannyJ
0

Väteperoxid är ju toppen att hälla i hålväggar och i sår!

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Hanna-D
0

Använder också väteperoxid när unghästarna får hålväggar.