Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettföl
Läst 1737 ggr
stallostby
0

Fölsignalament?

funderar kring det här med ID-kontoll på fölen. Hur skall de kunna hitta virvlar och andra speciella märken på fölen? Jag hittar inga virvlar i den pälsen, det ändrar väl sig med åldern?

Några följdfrågor:

Måste man ha betäckningsrapporten innan man tar ut id-kontrollant?

Hur välhanterade behöver de vara? Räcker det att man kan klappa dem lösa i boxen?

Skall man chippa, vad tycker ni? jag gjorde det med den stora gamla hästen men är tveksam på de små..Kan förstå att det kan vara bra som stöldskydd med hälsomässigt?

Annette
0

Numret på betäckningsrapporten samt fölets härstamning skall fyllas i på signalementsbeskrivningen, så den måste du ha.

Man måste kunna känna på fölet, tycker jag. En ID-kontroll skall ju göras noggrannt och då måste man både känna och gräva lite i pälsen.

Poppla
0

Jag är ID-kontrollant sedan många år. På föl kan det vara svårt att hitta virvlar pga den tjocka pälsen, men man får helt enkelt markera de virvlar man hittar.

Du måste ha betäckningsrapporten framme när ID-kontrollanten kommer.

Fölet ska ha grimma på sig så man kan se den på nära håll (för att kunna sätta ut markeringen för virveln/virvlarna i pannan är det viktigt att komma nära den och att någon håller fölet så det står någorlunda stilla) och så ska man kunna "klämma och känna lite", precis som #1 också säger.

Jag tycker absolut att du ska passa på att chipmärka när ID-kontrollanten kommer. Det kostar runt 200 kr extra och för den summan får du ett bergsäkert sätt att kolla hästens identitet för all framtid, vilket är speciellt viktigt hos shetland och andra hästraser som ofta inte har några tecken! Ur stöldsynpunkt är det förstås bra med märkning, men även om du t ex får för dig att släppa din häst med andra på unghästbete. Du vet alltid att du får rätt häst med dig hem - för det är inte alltid helt enkelt att känna igen sin svarta häst bland en massa andra svarta när den vuxit till sig och varit iväg hela sommaren :-)

Det är absolut ingen fara för hästens hälsa, däremot märker jag ogärna små föl utan tar dem hellre på sensommaren/hösten då fölets halsmuskler där man sätter chippet har blivit större.

stallostby
0

ja det var väl lite vad jag tänkte på, de växer ju…så vad händer med chippet!! kappslas långt in kanske..

Jag tänkte på hanteringen för min ena fölunge får jag inte röra, men vi har provat grimma på han men mer är det inte, ingen av dem kan ju stå stilla i grimma och grimsakaft sas! Men jag får väl träna som fn då för jag tänkte ringa id kontrollanten snart för jag vill ha dem reggade innan augusti.

åter en följdfråga då..ska man ha passet klart när fölen visas?

MalinLarsson
0

Ska man nte ställa ut sitt föl kan man ju vänta med id-kontrollen ett par mån, då ser man virvlarna bättre. Våra Islandsföl id-kontrollerar inte vi innan de är 4-5 mån. Läste att det ska bli lag på chipmärkning av föl from 1/7 2009!

Kris_J
0

Från och med nästa år skall de ej signalementbeskrivas som nu då skall alla föl chippas…..

Veritas odium paretFörvånad

stallostby
0

ok! bara chip alltså….hmm…vet inte riktigt vad jag tycker om det men det kanske är bra…

ThiffannyJ
0

#5 Så nästa år räcker det med ett chipp, man behöver alltså inte göra en signalementsbeskrivning på fölen?

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Charlotte-J
0

#5 Vart hittar man info om det? Bra att veta!

Amor vincit omnia Kyss

AusaBausa
0

chippa känns ju säkrare än en signalement…:-D inte lätt alltid att se alla virvlar…

Miija
0

Premiering i SH´s regi behöver årsföl inte pass.

Bifogar min fråga, samt svar om just detta:

hej!  

Nej, föl behöver inte ha pass.  

mvh Dan-Axel Danielsson

----- Original Message ----- From: Mia Johansson To: sh@svehast.se Sent: Friday, May 09, 2008 10:33 AM Subject: Sommarpremiering
Hej.  

Måste föl fött 2008 ha pass utfärdat för att deltaga på premiering?  
Jag måste anmäla sista juni och tills dess har fölet inte pass.  

MVH Mia Johansson.

stallostby
0

inget pass för premiering ok…men utställning då?….(premierar man föl?)

Annette
0

#11. På SSS utställningar måste de ha pass. Man kan fölmönstra föl på hösten.

ThiffannyJ
0

Frågar igen, nån som vet mer info ang #5??

www.minishetland.com

stallostby
0

men  det tar väl en väldans tid att få pass..? Hur hinner det bli så många föl till utställningarna…

Annette
0

#14. Detta med att fölen skall ha pass på utställningarna är nytt för i år. Dessutom kan det nog gå rätt fort om folk inte väntar till sista stund, utan ansökningarna kommer in lite då och då istället för i en stor klump på hösten.

ThiffannyJ
0

Hoppas att hingstägarna är snabba med att skicka tillbaka slippen då till stoägarna så man kan skicka in om pass…

www.minishetland.com

sanne
0

#16 en liten pik till mig där… jag är på gång.. sorry… renee…

stallostby
0

Det är lugnt Sanne…var bara lite osäker om den försvunnit i hanteringen..

sanne
0

nej då det är på gång… som du vet har jag varit lite under isen tyvärr.. lägger på det i morgon !

stallostby
0

ta det lugnt! *kram*

jag trodde inte det behövdes för själva signalamentdelen är ju inte med på betäckningsrapporten jag fick…men det kanske var ngt nr där som skall vara med…

Kris_J
0

#13 det regleras i den nya passförordningen, jag vet inte om den finns helt översatt ännu, alla rasföreningar har varit på infomöte på SJV angående detta.

ThiffannyJ
0

#21 Tack! Blev ju genast mycket smidigare när man "bara" ska chippa och ta DNA, för de måste man väl fortfarande?

www.minishetland.com

Charlotte-J
0

#21 Okej Tack! Då vet man vad som kommer.

Amor vincit omnia Kyss

AnnaLundin
0

#22 - tagelprovet man tar vid chipmärkningen är ju för att kunna dubbelkolla att det är rätt häst, om t.ex chipet slutar fungera. Så det kommer nog fortsätta ingå i proceduren.

Däremot blir jag ju lite nyfiken på detta med att de inte ska signalementsbeskrivas, ska man alltså HELT hoppa över det eller vad är tanken? fast jag förutsätter ju att man som ID-kontrollant kommer få komplett information om vad som gäller.

sanne
0

det låter ju bra m chipmärkningen, men jag är så "blödig" o chippa fölisar.. speciellt om dom nu vill ha sina pass fort… tycker kanske signalementet skulle vara kvar oxå… men det är bara min tanke

Kris_J
0

Information kommer om vad som kommer att gälla. Inget som regleras i den nya förordningen går att göra avsteg från, det kommer att vara likadana regler i hela EU.

stallostby
0

tar upp frågan igen…skall alla chippas fr o m nästa år? (även äldre med pass?)

Hur skall man göra nu då tycker ni, anlita någon som även chippar eller vänta med det till nästa år? Är det verkligen riskfritt att chippa små föl?!

AusaBausa
0

jag kommercippa när den id-kontrolleras…men som #27 skriver: är det riskfritt? Har aldrig chippat en häst förr…

Annette
0

Om det gäller från nästa år borde det ju gälla de som nyregistreras. Inte kan jag tro att alla äldre redan registrerade hästar också måste chippas.

AusaBausa
0

nej, det brukar ju vara dem nyreggade…men i och för sig sa dem det om passen också till att börja med…

Kris_J
0

Det gäller föl.

PP
0

Det är aldrig riskfritt att injicera, men det är ovanligt med komplikationer i samband med chipmärkning. Man ska dock vara medveten om möjligheten så att man håller koll på sin häst dagarna efter märkning.

Ur utbildningsmaterialet för chipmärkare:
Vanligast är att det kan bli en lokal svullnad (inflammation) runt injektionsplatsen. Denna kan bli öm och varm. Försvinner normalt på ett par dagar.

Vid infektion försvinner inte svullnaden utan ökar i storlek, ömheten tilltar. Hästen kan få svårt att sänka huvudet för att äta, får feber, blir hängig. Kan leda till en böld som till slut spricker eller en diffust utspridd infektion utan avgränsning (flegmon) som måste behandlas av veterinär och oftast kräver operation.

Som chipmärkare tycker jag det känns skönt att ha en försäkring, ifall "olyckan" skulle vara framme.

Pheobe
0

Jag tycker det är självklart att man har en ansvarsförsäkring då man gör saker åt andra.

jecki
0

Blir det inte lag på att alla ponnyer ska vara chipmärkta 2008-2009? Tycker inte heller om signalementsbeskrivning,det färdigritade papperet funkar inte riktigt på ponnys,bättre att man tar kort på hästen och sätter in i passet som dom har för en annan ras,tror det var tinker/irish cob

Hanna-D
0

#34 Det fungerar ju inte riktigt med alla svarta shetlandsponnyföl. Att det funkar på andra raser, t ex paint är ju för att de oftast är fläckiga.

Houdini
0

Ingen information har gått ut till id-kontrollanter angående att signalement inte ska behövas from ???

Chipmärkta ska alla föl vara sedan ett tag tillbaka enligt ryktesvägen, jag skulle dock vara tacksam om någon kunde tala om var den informationen finns att läsa (inte på information för chipmärkare i alla fall.

AnnaLundin
0

#36 - det finns ännu ingen lag på att alla föl av alla raser ska vara chipmärkta.

Houdini
0

Det verkar vara den allmänna uppfattningen att de ska det.. tror nog att det kan vara som du säger eftersom jag inte kan hitta några sådana regler.

Men faktum kvarstår, senast jag fick höra detta var på premieringen då ansvarande mätman (och troligtvis även chipmärkare) påpekade att alla föl ska vara chipmärkta.

Vad jag kan se är det beroende på ras.

Däremot vet jag att det kommer att bli lag på att ALLA hästar ska vara chipmärkta framöver.

Det där om att inte signalement kommer att tillämpas from 2009 är ju jättesynd för alla de som har lagt ner dyra pengar de senaste åren på sin id-kontrollantutbildning!

Kris_J
0

From 1/7 2009 skall alla föl oavsett ras chippas. Information gälllande  signalementbeskrivningens omfattning kommer när allt är översatt och färdigt. Det är en helt ny förordning som nyligen antagits. Rasföreingarna har varit på informationsmöte och mer information kommer som sagt när allt översatts.

Att sedan flera rasföreningar kanske väljer att lägga krav redan från i år är ju upp till dem.
Hästägaren som efterfrågar ens tjänster som id kontrollant bör ju rimligen kolla upp vad som gäller för den egna hästens ras. Men jag vet att många hästägare har "noll koll", så jag brukar läsa in mig på respektive ras som skall identifieras eller chippas. Men jag kan inte se att det är ett krav på mig som id kontrollant att kunna varje ras olika regler, det är hästägarens.

stallostby
0

"funderar kring det här med ID-kontoll på fölen. Hur skall de kunna hitta virvlar och andra speciella märken på fölen? Jag hittar inga virvlar i den pälsen, det ändrar väl sig med åldern?"

som jag misstänkte, min id kontrollant ville inte göra detta förrän fölen fällt fölpälsen, utan tyckte jag skulle återkomma till hösten! Alltså blir det ingen utställning för min del om de skall ha passen färdiga! (kanske inga föl alls då?)

dessutom antydde hon att SSS inte var så snabba med sina pass.. Hon undrade om de verkligen skulle ha pass på fölutställning?

Om jag övertalar henne gör hon nog detta men hon sa att jag säkert då får göra om det nästa år.

VeronicaP
0

#40 du kan hälsa din Id kontrollant att SSS har varit jättesnabba med de fölpassen som har blivit inskickade ännu  så länge i år och det är ju inte ens alla som har fällt fölpälsen till hösten heller så det är lika bra att göra det nu.

Annette
0

#40. Det finns andra ID-kontrollanter man kan anlita ;)

PP
0

Fast jag förstår att man inte vill göra id-kontrollen för tidigt. Eftersom man tar betalt för en tjänst är man ersättningsskyldig om det skulle bli något fel, har jag läst i Ridsport. Jag skulle gladeligen göra om konturdiagrammet gratis om det visade sej att jag gjort fel - däremot känns det inte så lockande att ersätta ägaren för kostnader för ett nytt pass. På shetland är det väl iofs överkomligt (tror det ligger på 80 kr plus postförskott och ev. rekommendering av brevet när man skickar in passet), men jag har hört att det kan kosta mycket mer än så på andra raser…Fundersam

VeronicaP
0

Fast jag tycker att om man gör ID kontrollen nästan när de är nyckläckta så ser man virvlarna tidigare många gånger än till hösten.

sanne
0

#44 håller med dig där. gör det hellre inann dom blir "fluffiga"

stallostby
0

precis som #43 skriver så ville inte "min" id kontrollant ta det ansvaret om det blir fel.

Så nu vet jag inte hur jag skall göra, förstår inte varför de skall ha passet? det har ju gått bra förr utan det!

Gapona är jätte"fluffig" men har börjat skifta runt mule och ögon.

Jag kanske skulle ringa Ulricha Nordmark, såg att hon stod med som "chippare" och samtidigt få ett utlåtande på fölen…?

Annette
0

#46. Färgerna är det väl inga bekymmer med på dina föl. Virvlarna får man väl leta efter så gott det går.

Anledningen till att passen måste finnas även på fölen beror väl på att numera är det inte så enkelt för den utställningsansvarige att avgöra om fölet är berättigat att delta.

Allvarligt talat, är det så himla viktigt att visa fölen så tidigt då?
Det finns ju massor med utställningar senare i höst.

stallostby
0

jag nämnde också att färgerna inte något att tveka på, men virvlar och ev vita hår går ju inte att se. De hinner ju knappast med något utställning i höst (vartofta) heller om de skall id kontrolleras först i höst..

verkar som det inte blir någon utställning o dy i år…tråkigt..

Annette
0

#48. Massor av shetlandsföl ID-kollas tidigt. Varför det inte skulle gå med dina förstår jag inte. Ring en annan kontrollant, tex den du själv nämnde som ju är shetlandskunnig.

Sedan är det ju så att man får skriva det man ser. Hittar man inga vita hår eller virvlar så gör man ju inte. Som Veronica sa så är ju endel väldigt långhåriga länge och man kan ju inte vänta i all evighet på att skaffa pass.

ThiffannyJ
0

Virveln i pannan hittar man ju alltid, kan id kontrollanten inte börja med den, de andra virvlarna får man helt enkelt fylla på i efterhand? Fölis är ju chippad, så det är väl det viktigaste?

Vet inte hur det är nu, men jag vet att förr om man hittade fler virvlaf så fick en id-kontrollant fylla i den nya virveln i konturdiagrammen, eller har jag bara drömt det?

www.minishetland.com

stallostby
0

hon jag brukar anlita chippar inte. men jag får väl höra med någon annan.

AnnaLundin
0

Jag ID-kollade mina egna föl häromdagen och kunde med nöd och näppe hitta deras virvlar i pannan. Shettisar har sällan några andra virvlar, möjligen någon under hakan, är min erfarenhet. Hittar jag inga tydliga andra virvlar så nöjer jag mig med pannvirveln + att jag chippar dem.

Problemet är ju att det är rätt vanligt att fölen har kvar fölullen på stor del av kroppen hela sommaren och sen sätter vinterpäls utan att fälla av fölpälsen. Då kan man ju i princip tvingas vänta till sommaren när de är 1 år om man ska hitta alla virvlar. Och eftersom passansökan ska vara inskickad senast i september det år de är födda så funkar det ju inte riktigt att vänta så länge heller.

stallostby
0

Ok…fast pannvirvel..har inte alla hästar det? (kollade mina två stons pass och de har bara pannvirvel)

Cattis
0

#53 Visst har de det, en del flera st. :-)

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

AnnaLundin
0

#53 - jag har aldrig sett nån häst utan virvel i pannan eller på nosryggen, många har två eller flera. Kruxet är ju bara att den ska placeras korrekt i förhållande till huvudets mittlinje och den övre ögonlinjen.