Fång hästar
Nu måste jag få fråga er här inne om ni också varit med om liknande.
Mitt gamla sto som är dräktig har haft fång tidigare i år och gått på buta, jag började beta lite med henne på gräs på vinst och förlust och nu efter ca 2 veckor på gräs så är hennes fång mer eller mindre borta. Hon går riktigt bra, hon till och med småtravar med mig när vi ska gå ut och beta.
Hon får fortfarande ensilage och kraftfoder på kvällen och nu går hon i stort sätt hela dagen på gräs och betar och är riktigt bra i sina ben.
Vad är det som gör att hon har blivit så mycket bättre när hon kom ut på gräs?
Jag är naturligtvis överlycklig att hon mår bättre, men blev fundersam då man har hört att gräs och fång inte går ihop.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Hon kanske hade tristess fång ;-)
*skojar* bara
Nä jag vet faktsikt inte , men det kan ju vara andra orsaker som gjorde att hon hade ont av sitt fång kanske att hon reagerade på att komma från värme ut i kyla , finns ju så många olika orsaker till det….
skulle tro att fölet tar så pass mkt näring att hon håller sej friskare. Dock kan dom få förlossningsfång… det får man ha ibakhuvudet.
En annan sak är om man verkar dom väldigt ofta så brukar dom klara det bättre. Bör verkas vid 5 v mellanrum tycker jag

Men förlossningsfång får de ju bara om det blir rester kvar eller sådant…
Fast jag vill ju inte verka min alltför närma fölning just pga att om de skulle få förlossningsfång så finns det ju inget kvar att verka rätt på.
Sen tycker jag det är olika hade en welsh som fick fång efter en krosförlamning och hennes hovar var tvärtom de växte jättesakta.
#3 nä dom kan få det ändå, utan att rester är kvar… det har jag sett iaf
Milla! Kan det bero på att hon inte längre har rubbningar i tarmen då hon äter ständigt? Eller har hon haft fri tillgång på foder innan med?
Mår hon fortfarande bra?
Jag har faktiskt VARJE gång jag har haft fånghäst lyckats få ut dem på gräs igen! Mår hon bara bra så är det inga problem. Fång är ju inte gräsallergi utan beror på tarmflorestörning.
Jag har lyckats hålla båda mina fångbenägna (en shettis som haft förra sommaren och ett halvblod som haft två somrar i rad) i schack i år med Protexin ProPremium :D
TACK Anna jag är dig evigt tacksam för tipset om ProPremium. Vårat sto som fick fång går på vanligt bete och mår jättebra när hon får sina så pelletsar.
Första gången vår hingst fick sina starka mediciner mot fästingsjukdommen blev han mage mycket dålig och medicineringen tog inte så bra. Vid andra medicinerings tillfället fick han ProPremium sprutor samtidigt och medicineringen fungerade och magen fungerade jättebra.
Jag är så tacksam för ditt tips

Min hoppe har hatt forfangenhet før jeg fikk henne. Da fikk jeg beskjed om å være veldig forsiktig med kraftfor og grønt gress. Hun var også tynn. Etter at hun fikk føll, gikk hun mye ned i vekt, da hun ikke hadde noe i reserve. Hun fikk veldig mye kraft, og ble kjempefin etterhvert. Dette var i fjor. I år har hun gått på grønt beite fra juni, og det går veldig bra.
Jeg holder selvfølgelig øye med henne, og må passe på så hun ikke blir for tykk.
Dette er min erfaring, og heldigvis går det bra. Det viktigste er vel at ponnien ikke blir for tykk. Da er sjansen større for å få det igjen.
#7 Jag blir så rörd av ditt inlägg att jag ryser och blir tårögd…
Jag själv har hävdat i många år att det inte finns något man kan göra för att förebygga, annat än att vara försiktig vid foderbyten. Men efter att ha sett resultatet på mitt halvblodssto förra sommaren - så hon fick fång när hon var högdräktig, jag trodde jag skulle få ta bort henne! - så har jag HELT bytt uppfattning. Och jag sprider gärna detta, så att så många som möjligt kan ha en chans att förhindra att fång bryter ut!

#9. Tyvärr så är endel veterinärer av uppfattningen att det bara beror på för mycket mat. Jag träffade en som tyckte att shettisar kan leva på rötter.
#10 Det finns fortfarande veterinärer som inte vet att forskningen numera säjer att det är KOLHYDRATER som är bov i dramat, inte proteiner som man trodde förr….
Och folk som tror att man kan förebygga fång genom att svälta hästarna borde buras in! Likaså de som tror att man inte kan ge dem någon mat sen, när de väl har haft fång en gång…

Genom vad får de i sig dessa kolhydrater? Gräset? Kraftfoder? Hajar inget… det finns väl precis som proteiner i det mesta de äter?
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Var/hur får man tag i Protexin ProPremium?
/Cattis
#12 det finns i maten de stoppar i sig.
Det finns t.ex ett särskilt kolhydrat som man lyckats FRAMKALLA sjukdomen med (kraftig överutfodring, på hästar som skulle avlivas ändå - och de avlivades direkt då de blev sjuka…). Detta kolhydrat finns t.ex i frostnupet gräs på vinterhalvåret. Och det förändras litegrann beroende på dagstemperatur och sånt, så när morgonfrosten släppt finns det inte kvar länge. Sommargräsets olika kolhydrater kan ju också "ändra sammansättning" litegrann beroende på ljus och värme.
Det är ju VISSA kolhydrater som är mer "farliga" än andra…
DU borde kunna gå till "stall o foder" på Galoppbanan, där har de sålt det förut i alla fall. Annars säljs det främst via veterinärer. Jag köpte av distributören i våras, men deras webplats är ur funktion sen länge och jag har inte kvar några kontaktuppgifter. :(

Är det en pasta? Typ en avmaskningsspruta? Isf har jag en kompis som använt det på en häst med dålig mage. Tror jag, känner nämligen igen namnet.
Om man nu har en häst, dräktig som fick fång förra året precis innan hon fölade. Hon fångskoddes o gick på Finadyne. Det gav med sig o skorna plockades av på hösten/vintern. Sen i våras betäcktes hon om, tog sig direkt. Det gick ett par veckor, sen var fången ett faktum igen. Hon behandlades igen med Finadyne i ett par veckor. Sedan röntgades hovarna och man konstaterade hovbens"rotation". På båda fram. Finadynekuren fortsatte. Ingen direkt skillnad utan det blir värre. Veterinär kontrollerar henne och ger domen - slakt. Hon skall alltså slaktas, men om hästägaren vetat om detta, tror du det hade hjälpt? Nu är det väl kört antar jag… Men kan ju vara bra att veta om det sker igen, med ngn annan häst?
Jag har själv aldrig haft en häst med fång (en som hade haft innan jag fick henne iofs) så jag kan oerhört lite om detta.
/Cattis
#15 Jag som trodde att det skulle bli mindre risk för fång om man betäcker stoet?
Någon som vet hur lång hållbarheten är på Protexin ProPremium? Vad kostar det?
Borde kanske vara något att ha hemma om fång bryter ut. Kommer det så kommer det ju alltid på jourtid då alla apotek är stängda
Nu har har hittat fakuran
Företaget heter KA Trading
Telefon 0410 366025
Pastan heter EQuine Paste 10 ml den kostar 99.20 +moms
Man ska ge en spruta varannan dag så att de blir tre sprutor i akutskedet.
Burken med de små pelletsarna är på 1 kg den kostar 638.40 + moms jag ger 1 matsked i något gott varje dag, de är jättedryg.
Pastan kollade jag datumet på och det var nog ett år iallafall
Det var med ett informationsblad, Cattis får man scannain det och länka till det?

Jo det brukar hjälpa med att betäcka dem mot fång .
Men våran gamla New forest vi hade innan fick fång när hon var dräktigt (och det var inte förlossningsfång för det kan de bara få när de ha fölat), men då sa vetrinären att det är som våran havandeskapsförgiftning (kunde man jämföra det med) , så det händer att hästar får fång pga det….

Jag ringde veterinären idag. Han var positiv till att ge tarmbalans. Men det han hade hemma hette något annat, Micro Balans nånting. Han sade att det är samma sak. Har någon erfarenhet av detta?
Det är så att jag funderar på att ge alla mina hästar tarmbalans, i förebyggande syfte. Kan man göra det? Fång är så komplicerat, så det känns som om det kan dyka upp på vem som helst när som helst, även om de aldrig haft det förut.
Det är OFTAST förebyggande att ha stona dräktiga, men det finns bevisligen undantag. Man vet ju inte varför dräktigheten verkar vara förebyggande, men sambandet är ju tydligt…
Cattis: Det är inte alls omöjligt att det hade gått att undvika nästa fångutbrott om hon hade fått Protexin - eller någon annan "probiotika" (= bra tarmbakterier)
Det finns som pasta också, ja. Pastan är dock mycket dyrare, så skaman ge det under en längre tid, som förebyggande, så rekommenderar jag pelletsen i stället.
Annette: jag vet inte vad Microbalans innehåller, jag vet bara att Protexin är baserat på friska hästars egen tarmflora och därför tror jag på det. Jag vet att det finns andra sorters probiotika för hästar som andra lyckats med - jag väljer bara att inte byta bort det som fungerat hos mig…
Jag har inte betalt så mycket som Ellinor gjort, tror det låg på 400 nånting/1 kg + moms. Testa ifall de fått igång sin websida www.vetnutra.com eller mejla dem på info@vetnutra.com - det är DE som tar in det till Sverige från tillverkaren i UK. 1 kg räcker för övrigt i ca 3 månader, vid normaldosering. Man kan dubbla det vid särskilda tillfällen, när risken för obalans i tarmfloran är extra stor - till exempel OM vi nu får ordentligt med regn efter denna nedriga torka (här i söder…) så att grästillväxten exploderar…
Jag själv har för övrigt varit förskonad från fång ända tills för ett par år sen och sen dess har jag haft 3 som haft fång :(
Men vi läste ju en hel del om det på min hovslagarutbildning…
Jag kollade aldrig vad det kostade på andra ställen, jag var så glad att jag hittade en återförsäljare. Jag ringde på torsdag em. försäljare lovade att springa till postlådan innan den tömdes med sprutorna och skicka resten som paket. Jag behövde inte ens lösa ut sputorna utan de kom på förmidagen dagen därpå med bervbärare. Jättebussigt tycker jag på så sätt kom vi igång med behandlingen innan helgen.
Å andra sidan, hittar man något som fungerar och det inte kostar mer än några hundralappar i månaden att ge ponnyn ett normalt hästliv, då betalar man oavsett vad det kostar!
Kollade nu för övrigt, deras webplats har i alla fall fått en startsida "under construction" och ett kontaktformulär…
Tillägg:
Det är så många som frågar mig om återförsäljare, så jag mejlar dem nu om en komplett lista över sådana…