Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettutställning
Läst 666 ggr
Ninnii
0

Frågor om utställning!

Jag undrar lite hur det går till när man ställer ut, då menar jag typ s här. Jag har ett 1 års sto som jag ska visa, om man skulle  bli klass vinnare, går man vidare då coh tävlar om championat. Jag har för mig att jag läste att man skulle ha visat som föl oxå för att få tävla om champion unghäst? Hur är det upplagt, vore jätte glad om någon kan förklara för mig. Jag har visat min valack förra året på 2 utställingar, men då det inte gick så bra för han så åkte vi hem efter det så jag vet inte hur fortsättningen går till liksom. Måste man ha 40 poäng för att gå vidare fast man kanske blivit klass vinnare på tex 38p?

Annette
0

För att tävla vidare i championat krävs att ponnyn vunnit klassen samt erhållit minst 40 p om den är 1 år och äldre. För föl gäller 38 p. Det är dagens resultat som räknas, inte om den har visats som föl.

Ninnii
0

Tusen tack! Det känns skönt att veta innan man kommer till utställning så man inte står där som ett fån och fattar nadaSkrattande

andaloce
0

Nu är inte jag heller så hemma i utställnings samanhang, men eftersom ingen annan vill svara så försöker jag. Rätta mig om jag har fel!

Som klassvinnare går man vidare till championat, där man kan bli unghästchampion (föl-3år) best in show, bäst i motsatt kön, osv.

Som 1åring måste man minst ha 38 poäng som klassvinnare för att gå vidare (brukar stå vad som gäller i katalogen).
Man blir då inte tilldelad poängen förens vid championatet, tror även att fler än en häst från samma klass kan gå vidare till åtminstone unghästchampionatet.

andaloce
0

#2 du hann visst före,, men brukar det inte vara 38po'ng även för 1åringar ibland?

Eller är det bara på utställningar för alla raser?

Annette
0

#4. På SSS och lokalföreningarnas utställningar gäller det som jag skrev. Hur det är på lokala ponnyföreningars utställningar får man kolla vid varje tillfälle.

Men eftersom jag vet att Ninnii har ponny anmäld till Uddevalla, så utgick jag ifrån att det var denna utställning hon undrade över Glad.

Ninnii
0

#3 Tack för hjälpen! Säger domaren till om man går vidare till championatet?

Annette
0

Kan tillägga att för att gå vidare till champion valack behöver man inte vunnit klassen, men det krävs 40 poäng.

Annette
0

#6. Det är säkrast att hålla koll på själv. Men du måste uppfyllt kraven som jag skrev i #1.

Ninnii
0

Ok! Tack! Ska bli spännande i alla fall!

Annette
0

Det är viktigt att man läser igenom ALL information i utställningskatalogen, så man tex inte missar i vilken ordning klasserna går.

Ninnii
0

Det är  så bra med det här forumet, när man kan få svar på funderingar man har! Tack igen!

Annette
0

Det är det forumet är till för :)

Lycka till på utställningen!

Ninnii
0

Hi hi tack, kan behövasSkrattande