Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 15-sjukdomar-skador
Läst 1346 ggr
AnitaO
0

Patella, er det arvelig?

Noen som har opplysninger om patella? Veterinæren jeg har pratet med sier at det kan være arvelig hvis man bedekker med hingst som har dårlig benkvalitet.

Noen som har erfaringer/kunnskap om dette og som vil dele med andre?

VeronicaP
0

Inom shetlands avlen så är tecknat som ärftligt i allfall och man ska inte betäcka ston som har det eller använda hingst som har det.

AnnaLundin
0

Patella hoppas jag verkligen är ärftligt… ;)

Patella är ju nämligen det latinska ordet för knäskål och en sådan hoppas jag att ALLA ponnyer har.
Tyvärr användes det lite slarvigt som benmäning för "patellaupphakning".

Patellaupphakning är till viss del ärftlig, man ser det oftare i vissa blodslinjer. Det kan också bero på att muskulaturen runt knäet är svag t.ex pga undernäring. Bra foder och lite träning brukar hjälpa då. Man ser det också ofta på växande unghästar.

Det man kan göra själv är att verka ponnyn med kort tå och höga trakter (på skodd häst/ponny kan man till och med lägga en kilsula under för att höja trakten). TIllskott av B-vitamin och motion rekommenderas också.

AnitaO
0

Tenkte jeg skulle skrive patellaopphaking, men det ble bare patella istedet. Det er jo det man kaller det, som du sier.

Min ponni ble operert fordi kneet gikk i lås hele tiden.

Dilemmaet nå er om hun kan gi det videre til sine føll? Har veldig lyst å avle på henne og hun har et meget godt gemytt. Men man vil jo gjerne ha kvalitetLedsen Tror jeg vet hva som er det beste. Jeg får vel beholde neste års føll, og avvente resten. Hun er bedekt i år. fikk et føll i fjor som ikke viser noe tegn på patellaopphakning.

Takk for svar.

SannaHolmgren
0

Är det bara i shettisaveln som det räknas som ärftligt? Jag har en bekant med fjordingar vars sto och dennes hingstföl har/har haft patellaupphakning. Stoet tom opererat för det. Stoet är belönat med guld på prem och hingsten är godkänd. Alla VETERINÄRER de pratat med säger att det inte är ärftligt. (Uppfödare säger något annat… )

VeronicaP
0

Ja du vet inte men inom shetlandsavlen just så är det väl konstaterat som ärftligt till viss del.

Vet i allfall när jag pratade med vet lite om detta så sa h*n att det var något bland de första de fick lära sig om shetlandsponnyer och hur vanligt det var förr men att det faktiskt har minskat då vi ändå är rätt hårda på det inom shetlandsavlen.

Men på russen hör man inte så mycket om det och där finns ju en hel del med knäskålsupphakning .

AnnaLundin
0

#4 Det är ärftligt inom alla raser.

De måste ha pratat med veterinärer som vänder kappan efter vinden, för det är bara att läsa innantill i defektlistan…