Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 2066 ggr
Cattis
0

Beklagligt

Att det skall behöva bli sådant tjafs hela tiden mellan en del. Att man inte kan dra jämnt alla gånger kan jag givetvis begripa, men jag kommer aldrig kunna begripa att man måste meja ner andra för att de inte tycker som en själv. Även om man tycker att man har rätt, kan andra ha en egen uppfattning och den måste man kunna respektera utan att man blir fullkomligt knäpp och börjar hoppa på andra.

Det ligger en del dubbelmoral i att försvara sina rättigheter mot diskriminering etc, men att sedan idiotförklara alla som inte håller med.

Vill vi ha sådana inlägg på det här forumet? Inlägg som gör andra ledsna eller förbannade (för att de känner sig påhoppade/kränkta)?
Nej det vill vi inte.

Dessutom skall man försöka hålla sig till sakliga fakta då man återger saker andra sagt/citerar någon. Det har inte skett den sista tiden, utan man lägger ut sina tolkningar av saker som sagts och säger att det är dagens sanning. Det tycker åtminstone jag är att "snacka en massa skit".

Nej, ett nytt försök att hålla detta forum fritt från angrepp och otrevligheter gör vi härmed. Snälla, sabba inte för alla andra.
Fritt fram för diskussioner (normala/livliga/upprörda/heta/skämtsamma - whatever), men med en stor dos sunt förnuft och en trevlig attityd - tack!

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

paparatzi
0

Vet du en sak Cattis, när man ska försöka låta förståndig och rättskaffens i sina åsikter, då förlorar innebörden i det man säger all  logik, hur tror du att det ser ut i folks ögon när en del får sitta och klaga, tjafsa komma med spydiga kommentarer och till och med lägga in svordommar på detta forumet, men ack o ve när dessa personer får mothugg o svar på tal på sina klockrena oförskämdheter och förlorar mål i mun, då går man till Cattis eller någon annan o beklagar sig, det stod ju klart o tydligt efter kommentarerna med svordomen att samme person hoppades att tråden skulle fortsätta vara trevlig annars kommer någon av Cattis eller dom andra och låser tråden, jag med flera har lagt in FAKTA ifrån årsmötet och vill man inte lyssna på sanningen för att den är obekväm, då tycker jag att nivån på detta forumet börjar komma jämnsides med ditt tidigare forum, det är inte någon av vare sig dig eller de damer som beklagat sig som har kontaktat mig personligen, så då förstår jag inte ens varför du väljer att lägga in såna här inlägg, var du förresten själv på årsmötet, så du kan säga att det som citerades ifrån årsmötet inte är ren o skär fakta, om inte, då tycker jag att du inte heller skall sitta o försvara eller försöka släta över vad som blivit sagt på detta mötet, jag hävdar att medlemmarna i föreningen har sin fulla rätt att få ocensurerad fakta om vad som disskuterades, men jag tycker att du verkar vara ovillig till att folk ska få veta sanningen, vad är det man försöker dölja o se till att ingen ska få veta, släng gärna ut mig härifrån med, men tro aldrig att jag kommer att acceptera någon munkavle, när det jag säger är rena rama sanningen, om en del väljer att inte ta till sig den o inse saker, det skall inte jag eller någon annan stå till svars för, du får ha dina personliga åsikter hur mycket du vill, men kom inte och använd dessa emot folk på ett forum som är öppet för alla, jag kommer inte att tolerera mer elakheter ifrån dina "skyddslingar" jag tar inte emot oförätter o kommer inte heller att acceptera att såna framförs mot mina "skyddslingar" klarar man inte utav att föra en konkret o saklig dialog, då tycker jag inte heller att man ska ge sig i kast med såna heller, nu föreslår jag dig att du tar dig en funderare på vad det är du försvarar egentligen, o sluta sitta o censurera o tycka, visst måste det väl ändå finnas en huvudansvarig för såna här forum, o nu pratar jag inte om någon som är ansvarig för shetlandsforumet, utan snarare någon huvudperson, jag vill att du skickar på min inkorg vem och var jag får tag i denne, jag står som alltid för vartenda ord jag skriver

Faxlin
0

#1: Jag har sagt till grabbarna bakom iFokus att du söker kontakt med dem. Hoppas du hör av dem snart.
Mvh ÅsaF / Sajtvärd på iller.ifokus

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Milla
0

Stopp, vill härmed bara säga att trots att jag är Medarbetare på detta forum så är jag ingens skyddsling, vare sig här eller i privat livet.

Ingen av alla shettisfolk har mig som någon skyddsling, jag accepterar inte heller att jag blir kallad så sen spelar det ingen roll vem eller vilka som kallar mig det.

Än en gång vill jag göra klart att jag står på mina egna ben!!

Skulle kanske inte ens bemöda mig att lägga in något här, men då jag är som jag är så kan jag inte låta bli, jag blir så arg när jag läser allt detta tjafset.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Cattis
0

Du menar givetvis Hannas inlägg då hon skrev att hon tyckte att ngt varit "förjävligt" (eller var det förjäkligt)?
Hon är knappast min skyddsling, hon är en alldels vuxen person som klarar av att sköta sig och tänka själv. Jag har inget och noll med hennes åsikter eller hennes inlägg att göra.

Som jag tolkade det hela gick Hanna i försvar då du direkt till henne (mfl) adresserade ett inlägg och påstod att de yttrat sig si eller så om olika saker. Jag vet inte vem som yttrat sig på vilket sätt, tänker inte lägga mig i vem som hört vad av vem eller vilka.

Nivån på det här forumet har hittills hållit en bra mkt högre kvalitet på diskussionerna än på det gamla. Det är så vi vill fortsätta ha det. Och jag vidhåller, att man KAN diskutera och kritisera också för den delen om man finner behov av det, men utan att racka ner på andra som inte har samma åsikter.

Du anklagar mig för att släta över, censurera och för att vilja dölja sanningen för folk. Det är väl dags att lägga ner det där snacket snart. Jag slätar inte över, jag försöker inte censurera eller döja vare sig sanning eller osanning. Jag tycker att dessa saker kan diskuteras på ett sansat sätt. Det har inte med innehållet i diskussionerna att göra (oftast) utan hur man framför detta innehåll. Så lägg inte på mig dessa egenskaper som du och flera andra försöker göra, så fort jag säger ifrån att det skall skötas lugnt och schysst. Vissa reagerar med att skrika rätt ut så fort man säger att det är dags att dämpa tonerna lite - med att skrika "du är fienden", "du försöker censurera mig". Struntprat.

Du anklagar mig också för att använda mina åsikter och detta forum mot de som inte tycker som jag. Det var väl ett ganska konstigt uttalande. Mina åsikter som gäller detta forum, är att det skall funka bra och vara trevlig stämning här - är det ngt du inte kan stå ut med? På vilket sätt stör det dig att det är min åsikt?

Varför tar du åt dig hela "äran" av det jag skriver? Varför går du på som en ångvält innan du vet vad detta handlar om?
Flera stycken har återgett sina versioner av helgens möte. Flera har sagt att saker inte stämmer av det som stått - både saker du och flera andra skrivit. Och som du så riktigt påpekade, så var jag inte där och kan bedöma vad som är rätt eller riktigt = jag kan inte bedöma de olika versionerna. Och då en tråd skapar obehag för andra på grund av "påhopp", då tas den bort.

När du säger att du inte skall ta mer skit från mina skyddslingar, vilka menar du då? Vilka andra medlemmar på detta forum kan omyndigförklaras så pass att de behöver en beskyddare? Jag har iaf inga skyddslingar här. De jag umgås med är folk som sköter sitt och står för sina egna åsikter. Deras åsikter är deras, mina är mina. 

Jag har gjort som du föreslog och kan faktiskt inte säga att jag vill ändra mina uttalanden från tidigare. Jag försvarar detta forum här, jag försöker få detta att vara ett trevligt ställe man kan ha nytta av - du tyckte det var såååå bra, tills det blev en motgång som nu drabbade en tråd som du har intresse av. Och vad jag än må tycka om personer eller styrelser så hör det INTE hit. detta forum är INGET som hör till ngn förening. Mina åsikter om saker och ting går INTE hand i hand med detta forum. Dags att du lär dig att skilja på vad som är vad kanske?

Och kanske du kan minnas vad jag sagt innan? Man kan starta nya trådar, så länge trådar hålls inom ämnet så gott det går och så länge man inte beter sig illa får tråden vara kvar. Men klampar ngn in o sabbar den tråden med påhopp eller annat, då tas den bort. Och utger man sig för att återge saker som sagts är det viktigt att det verkligen stämmer, annars får man understryka att det är ens egen tolkning av saker man hört eller sett. Så att ingen annan tar det man skrivit eller sagt för en sanning.

Visst skall jag skicka dig deras mail på din inkorg.

/Cattis

Cattis
0

#2 Tack Åsa! :-)

/Cattis

Cattis
0

För att förtydliga det hela, så nej, det var inte Carolas åsikter eller tolkningar om årsmötet som gjorde att tråden togs bort. Det var på grund av att det spårade ur med diskussionerna.

Denna tjafsiga dialog hade kunnat slippas, om jag hade blivit tillfrågad om varför jag stängde ner tråden. Men istället går man på i 180 och säger att jag censurerar. Som rubriken säger - beklagligt. :-(

/Cattis

Cattis
0
paparatzi
0

Tack! för att du förtydligade varför tråden togs bort, med tanke på att det finns en del som tror sig om detta, så fort jag öppnar munnen.

Tack! för att du länkade över till min Dagbok (kom på efter att jag läste inlägg om att folk inte använder sin dagbok, att jag har ju en sån jag med)

Slutligen, jag står för vartenda ord jag skrivit om att jag tycker om fokus och att det är sååååååå bra, inget handlar om fokus som sådant.

Cattis
0

#8 Dock kvarstår det faktum att tråden spårade ur och det blev diskussioner av det slag som inte är önskvärda här.

Så, om ALLA (jag menar inte bara dig) framledes istället sköter sådana diskussioner privat, via PM eller mail eller hu ni nu vill, så kanske inte fler trådar behöver stängas ner pga tjafsande.

/Cattis

paparatzi
0

#9 jag tycker inte att du ska säga att folk ska ta saker på PM eller mail, när du inte ens själv gör så, jag kan inte se hur saker som sagts på ett årsmöte kan bli PRIVAT vara, kan du vara så vänlig att en gång för alla förklara vad du menar med "tjafs" förtydliga när ämnet under årsmötesinlägg gick över till att betäcknas som "tjafs" då kanske folk har lättare att förstå vad du pratar om..låter inte det ganska vettigt

nallebjörn
0

#10 i mina ögon av vad man läser här så är det dina inlägg här som är tjafs. Varför bråka om saker? läs reglerna och håll dej till dom så slipper vi ju sitta här och läsa tjafs. För jag tycker att du tjafsar just nu. Säger Cattis att det ska tas bort något så är det så och tro mej jag är definitivt inte en skyddsling åt Cattis. Men här har hon faktiskt rätt!

VeronicaP
0

#11 Instämmer

Cattis
0

#10 Om du inte uppfattat vad jag menade ber jag dig läsa #6 igen.

/Cattis

Cattis
0

#11 Säker på att du inte är det? Kan jag inte få skydda dig lite grann iaf? Hålla upp ett paraply om det regnar eller nåt'?

Ja jag har sjuk humor, jag skyller på hostmedicinen… :-)

/Cattis

Cattis
0

Forumets skrivregler - känns aktuella att påminna om. Följer man dessa, så behöver INGEN hamna i kläm och inga trådar behöver stängas ner.

/Cattis

Mini
0

Jag tycker att ni är många som bryter mot regel nummer 4. Jag gick med i detta forum för att som nybliven shettisägare få tips och råd. Jag ycker därför det är jättetråkigt att se de häftiga diskussioner som många har. Har man ouppklarade konflikter utanför detta forum som gör att man retar sig på varandra så tycker jag att man kan sköta dessa konflikter där. Jag vet inte hur pass väl ni känner varandra privat. Så allihopa, släng spaden i sandlådan och så uppför vi oss som vuxna människor.

Annette
0

#16. Bra skrivet!

thira
0

Kan bara säga att eftersom jag var på årsmötet, så upplever jag Carolas dagboksinlägg som helt överensstämmande med hur det var där.

carl-gustaf
0

Jag vet inte vad som föranledde att ämnet "SSS årsmöte" försvann.
Jag gjorde ett inlägg om årsmötet tidigare under dagen och detta har nu försvunnit och allt annat under rubriken också. Vad jag nu kan läsa är en massa tjafs hit och dit under rubriken beklagigt vilket jag tycker är beklagligt. Nu klagas det på vad någon skrev eller inte skrev och när man inte har en aning om vad ni syftar på så känner man sig själv träffad eftersom man gjort ett inlägg under rubriken. Kanske var det mitt inlägg som någon påpekat inte varit med sanningen överensstämmande. Jag tycker att detta är olyckligt då man inte kan besvara och bestyrka vad man sagt. Jag står för mina åsikter och vad jag sagt och nu tycker jag att man kritiserar inläggen bara för kritikens egen skull och insinuerar på ett vis som jag inte kan följa. SSS årsmöte är öppet för alla föreningens medlemmar och ett forum för att uttrycka sina åsikter och viljor. Jag förväntar mig att etiken är hög och att föreningens medlemmar har ett stort intresse av den löpande verksamheten.  Tjafs och dåliga inlägg skall inte föranleda att ett viktigt ämne bara tas bort. Det viktiga med detta forumet är att shettisen är den röda tråden.

paparatzi
0

Jag har nu läst de Skrivregler som Cattis lagt ut, men kan bara finna att det är flertalet punkter i dom reglerna som många av er själva bryter emot, undrar vem som tar bort och stänger av er? ni kan väl berätta det så man kan vara säker på att de reglerna även hålls upp som ett paraply över era egna huvuden, kan bara fundera en extra gång vad det är som gör att vuxna människor har behovet av att måsta hävda sig i situationer som man inte klarar av, om man bara har syrliga kommentarer och löjliga uttalanden att bidra med, varför är man då framme och "kacklar" så fort någon annan kommer med ett faktabaserat inlägg, kan inte trots ansträngning finna ett endaste konkret inlägg ifrån er om vad som blev sagt på årsmötet, hur kommer det sig egentligen, stod det inget i reglerna att man inte skulle ägna sig åt personangrepp, jag är övertygad om att folk som har någorlunda kännedom om vad vanligt folkhyfs är, kan utan större ansträngning se varifrån svordommar och oförsämdheter kommer, jag tycker enbart synd om er som har ett sånt behov av att försöka synas och höras, jag förstår er om ni har svårt att klara av när någon står på sig i sina åsikter, det måste kännas oerhört frustrerande att ni inte ens tillsammans klarar av att argumentera med mig, men ett stalltips! håller man sig bara till (precis som det står) svenska lagar och förordningar, då brukar allt lösa sig till slut, ni vet väl att ni har ett värde som människa, var rädd om det, och tänk bara på att ni inte behöver känna er underlägsna, ni duger precis som ni är  Kyss

nallebjörn
0

snälla nån. Ingen är väl perfekt men kanske inte alla tjatar inlägg efter inlägg samma sak om och om igen…. känns som att det inte är så kul om någon/några ska trissa andra till att säga saker man egentligen inte bör säga.

#14 visst kan du få göra det men helst inte för ofta =) Stå på egna ben är bäst och att inte ta åt sej så mycket ännu bättre…

Cattis
0

#19 Det hade ingenting alls med ert inlägg att göra. Det hade som jag skrivit egentligen inte alls ngt med ämnet att göra - utan enbart att det hann bli otrevligt.

Som jag skrivit i inläggen #6 och delvis i #9.

Som jag också har skrivit innan ang detta så skall inte ämnet försvinna, utan jag rekommenderade Carola att starta en ny tråd om ämnet.

/Cattis

Kiara
0

Cattis, jag tycker det är jättebra att du tar tag i problemen och gör något på en gång. Det är ju därför man har någon som ha huvudansvaret för sidan, någon som får gå in och vara polis.

Ett stort beröm får du av migFlört

alvasens
0

Även jag har läst Carolas dagbok, och kan bara instämma att det var så det var på årsmötet.

Cattis
0

Jag undrar faktiskt om det inte framgått att detta inte alls handlar om det som Carola skrivit om årsmötet som sådant?

/Cattis

Cattis
0

Eftersom jag i inlägg #7 skrev att Carolas dagbok innehöll hennes version av hur årsmötet avlöpt, skall jag för rättvisans skull även tips om att Hanna D gjort detsamma. [Klicka här för att komma till hennes dagbok.](../Members/Blog.aspx?Login=Hanna D& "http://shetlandsponny.ifokus.se/Members/Blog.aspx?Login=Hanna D&")

Är det fler som skriver sina versioner, som jag bad om i tråden "Årsmötet" så hojta till - så länkar jag ut dessa också.

/Cattis

nallebjörn
0

själv undrar jag varför det alltid ska bli bråk och stohej på mötena? Låter så jobbigt att jag håller mej väck.

kacka
0

Vad är "adressen" till Carolas inlägg?

kacka
0

… menar DAGBOK…

nallebjörn
0

# 28 kolla i nr 7 här längre upp

kacka
0

TACK! var nog bara tillfälligt blind… hihi

Rissla
0

Hur orkar ni skriva inlägg på inlägg om hur man blir felbehandlad, om vad man får och inte får skriva, när det faktiskt finns vettiga trådar där folk frågar vettiga frågor? Men, nej, det är roligare att kasta skit på varandra. Varför inte träffas på dyngstacken en dag och ha skitkrig??

Nej, jag struntar i det här nu och flyttar vidare till nästa forum.

Fy för er alla. Har ni inget bättre för er? *suck*

paparatzi
0

#32, det tycker jag lät som en väldigt bra förslag…….måste skratta mitt i allt elände

Denna kommentar har tagits bort.
kacka
0

Frågan är ju delvis hur man ska hantera de inlägg som man är "emot" tex ryttare på 50 kg som rider mini, personer som avlar på hästar som inte har stam, stavningsfel, andra länders avelsvärderingar osv. Ja… alla trådar som man alltså kan ha olika åsikter om…

En person som sett och hört att vuxna kan rida shettis och dessutom sett tex vuxna långa karlar rida islandshästar kanske tycker det är okej att en vuxen rider shettis…

Personer som har ett sto (eller hingst) som de tycker är sååååååå underbar att hantera och är den vackraste ponny de vet vill avla på denna trots att den inte har stam eller är avelsvärderad. Vad är fel med det?

Varför blir det mer inlägg om hur ett ord stavas än det egentliga ämnet? Vad är egentligen viktigt att debattera?

Vad säger att Sveriges aveslvärderingar är bättre än andra länders? Visst kan jag hålla med om att vissa länder godkänner hingstar som jag själv inte skulle vilja kalla för rastypiska eller vill använda i rasavel, men det är MITT EGNA val…

Hur ska forumet acceptera andras åsikter när över 75% av medlemmarna tillhör en rasförening som har bestämda åsikter om vad som bör avlas på eller inte?

Annette
0

#35. Allas åsikter accepteras. Det är på forumet som i resten av samhället, endel yttrar sig och andra inte. Det finns säkert de som har en annan åsikt och väljer att inte framföra dem. Så är det ju på möten, arbeten och de flesta andra ställen också. Jag tror att du missförstår endel saker lite. Att argumentera för "sin" åsikt betyder inte att man inte accepterar andras åsikter, men man delar den inte. Det är i alla fall för mig två skilda saker. Om du gillar gult och jag gillar rött, tycker du förmodligen inte att jag är en idiot bara för det.

Om man vill avla på ston utan stam är ju ett beslut man själv får ta. Men jag ser inget konstigt i att de som är medlemmar i en rasförening uppmuntrar att avla på fullstammade ponnyer. Det vore väl värre om det var tvärtom, man teg och därmed kanske vilseledde personen att tro att avkomman skulle kunna registreras som fullstammad shettis. Beslutet ligger i sista änden hos stoägaren.

Det är väl inte så konstigt att majoriteten av forummedlemmarna är medlemmar i SSS, det är ju den enda rasföreningen för denna ras.

kacka
0

Jag är väldigt nöjd med mitt arbete där alla FÅR och VÅGAR uttrycka sig på möten Oftast går det "runt bordet" så alla får säga sin mening. Alla lyssnar och alla svar accepteras även om inte alla idéer är bra i praktiken… Inga hårda ord alls! Första arbetsplatsen jag varit med om detta på!

Det är väl just den massiva kritiken för de som "inte vet bättre" som kan tolkas som hårda ord… Sedan om personen i fråga talar sanning och fakta verkar spela mindre roll. Men jag tycker ändå att detta forum är det bättre stämning på än förra och det kan nog många hålla med om… men det kan ju bero på att känsliga ämnen har hållts borta och att det just har framgått att DETTA forum inte alls har med SSS att göra. Det vill säga att allt som skrivs här ska alltså vara PRIVATA åsikter och inte hänvisningar till rasförbundet…