Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett14-utrustning
Läst 1388 ggr
Pia-Lena
0

Bäst-före-datum på ridhjälm?

Har just insett att det var väldigt länge sedan jag köpte min ridhjälm. Att man ska kassera den efter att den utsatts för "markkänning" efter en ofrivillig avsittning vet jag men finns det ett bäst -före-datum? Kan materialet  åldras så att den helt enkelt inte ger ett fullgott skydd längre? När inträffar i så fall det?

Någon som vet?

Hanna-D
0

Även om ridhjälmar är ganska dyra nu så är det en billig försäkring, jag skulle byta hjälm om jag haft den i ett par år.

Lauth
0

Jag byter min hjälm vart annat år. Materialet ändrar karaktär och slagtålighet när det utsätts för omväxlande fukt (svett) och värme så jag vågar inte chansa. * huvudet är så svårt att reparera*

Pia-Lena
0

Problemet är det att jag är väldigt förtjust i min gamla hjälm. Den sitter så himla bra, klämmer ingenstans. Jag har provat en del hjälmar men hittar ingen som sitter bekvämt. Jag fick en Hi-Lite Pro Plus från Hööks i present, storlek 59. Den var alldeles för stor, vickade omkring på huvudet. Fick den utbytt mot en 58:a men den klämmer  så det blir obehagligt efter ett tag. Hamnar liksom mellan storlekarna.

RebeckaKihlberg
0

#3 Jag har för mig att "Champion" och "Charles Owen  har halva storlekar i sina hjälmar.

Pia-Lena
0

OK. Var får man tag i dem?

RebeckaKihlberg
0

Kolla www.hastnet.se under ridsport så finns där länkar

Pia-Lena
0

Tack!

Peppe
0

har för mig att det är 2 år, sen ska man köpa ny

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

balotte
0

Vi rekomenderar att byta efter ca 2år om den inte har hamnat i backen. Withecker (stavas kanske inte så) har också halvstorlekar. Men sen får man tänka på att huvudet har olika form. Och det finns ett uppsjö av olika former bland hjälmar.

Pia-Lena
0

Tack för alla svar. Jag håller på att kolla upp de märken ni nämnt, sedan gäller det bara att hitta en återförsäljare för man vill ju gärna prova. För det är ju som#9 säger, alla huvuden har olika form.