Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 456 ggr
kacka
0

har du ingen shettis?

Är detta forum för de som redan är insatta i denna ras eller vänder sig forumet för att locka nya personer till rasen?

Hur många som läser här på forumet har färre än två shettisar? Och hur många är under 18 år?

Många säger att shettisarna är barnhästar, men var är alla barnen???Hur många på forumet är NYBÖRJARE då det gäller hästar och shettisar speciellt?

Fjunet
0

Jag har endast en! Är dock över 18…

Zilly
0

Jag har bara en!! OCH är under 18!!!

Simon
0

Jag har bara en än så länge, tycker att detta är en underbar häst och ras och har så småningom tänkt att skaffa ett sto. Jag är en bit över 18.

Kiara
0

Jag har ingen shetlandsponny, men det är en inkorsnings ras i knabstruppern, därför tycker jag det är kul att läsa här. Är shetlandsponnyn en barnponny, då har jag missat något dom är ju tuffa rackareFundersam

nallebjörn
0

#4 jodå visst är det en barnponny, åtminstone storleksmässigt men häst som häst ska vara i vuxet sällskap.

Annette
0

#4. Fostrade av vuxna blir de mycket trevliga. Jag minns "monstren" jag red som barn, de var bortskämda och trilska. Mina shettisar har inga likheter med dessa.

Kiara
0

Det är faktiskt så att dom jag känner som har shetlandsponny är vuxna, vist vissa rids av barn men det är vuxna ägare på domHemlis

Annette
0

#7. Mina rids och hanteras också av barn, men jag har "huvudansvaret" för deras fostran. Mina ungar är lite väl generösa med godsakerna…

lisette
0

jag har en shettis (korsning?) utan stamtavla, men jag trodde och hoppades att detta forum inte bara vände sig till de som bara har renrasiga shettisar?

trex
0

jag har bara en shettis.

Cattis
0

#9 Lisette: Absolut inte. Detta forum är till för alla som är intresserade av shetlandsponnyer. Man måste inte ha en enda egen häst av ngn ras alls.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Milla
0

#9 Lisette! Du är lika välkommen som alla dom som har shettisar med champion titlar. Vi finns till för alla som har minsta lilla intresse för just shettisen.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

lisette
0

# 11 och 12, det bara kändes som om detta var ett forum för "inbördes beundran" (om man får säga så utan att få stryk, sagt med ett ;)) när jag läste #0

men det var ju bra att veta, eftersom ni håller på med de små hela dagarna så vet ni ju kanske lite mer om shettisar än "storhästsfolk".

kacka
0

Visst kan det tolkas så… Men det är stor procent av medlemmarna här på forumet som har shettisar med stam och som är aktiva både inom avel och utställning och självklart ser då helst renrasiga shetlands med full stam…

lisette
0

*flin* sa jag något som jag inte borde sagt?

Daladis
0

Jag har "nästan" en shettis. Har nämligen bokat en 1-årig shettis hingst. Kan dock inte ta hem honom förrän vårat stall blir klart, om ca 2 veckor. Min shettis köps som sällskap till min islänning, men kommer att bli körponny och ev. ridhäst till vår son. Tränar mycket klickerträning med hundarna så jag tänker prova det med honom också, skulle vara kul om man kan träna in några cirkuskonster :) Är 18+ eller ska det vara 35+ …. :))

jojjehanna
0

Jag har ingen shettis eller annan häst, är vuxen och planerar inte att skaffa häst heller.

Therese_Melberg
0

Har en shettis, två snart hoppas jag om allt går bra med fölisen.. Jag fyllde 18 förra veckan så jag är väl varken under eller över…

roslagen
0

Jag är definitivt varken under 18 eller någon direkt nybörjare då det gäller häst men att ha shettis är bra mycket mer givande än stora ridhästar.

Hanna-D
0

#19 YES! Välkommen Flört

jen
0

jag har än så länge en shettis (egentlgen min dotters, men som ska säljas) jag är över 18år, och våran shettis är definitivt en barnponny Glad

kacka
0

Kiara, Jojjehanna och Jen har altlså inte shettis men medlem här i forumet ändå…

RebeckaKihlberg
0

Jag har en, är dock över 18år

Jag "halkade" in på shettisar av en ren slump egentligen. Jag hade häst i ett mindte stall med 3boxar….när den tredje hästen flyttade så behövde vi ha in en till som sällskap då både dom andra var ute och tränade/tävlade en del och en nästan alltid blev kvar ensam. Vi bestämmde att vi skulle gå ihop och köpa en shettis, ingen av oss hade koll på stmmar & vad som gälde för att ställa ut ..vi hade väl inget intresse av det heller iom att ponnyn bara skulle vara sällskap,  men sen föll det sig så att jag fick kontakt med Liselott på Roshems och hon hade 2st ponnyer till salu, vi åkte ner och tittade på dom, jag föll pladask för Red Baron & beslutade mig för att köpa honom själv & på den vägen var det.

Jag fick mycket hjälp av henne gällande ex. rasföreningen, stamboken & hjälp med allt kring hur det går till med utställningar osv. ..och det var GULD värt. Nu har jag lite bättre koll själv gällnde sånt så nu är det ponnytravvärlden hon har intruducerat mig i och det föll sig väldigt naturligt för mig att låna ut Red Baron till hennes dotter som nu tävlar honom.

Så en bättre intrudktion av "shettis-världen" kunde jag inte ha önskat & jag är väldigt tacksam för all hjälp jag fått och som jag får.

moa
0

Jag har två shetlandsponnyer och är under 18 år, 17½ närmare bestämt. Nybörjare och nybörjare… Har hållt på med shettisar nu i 4 år i alla fall.

trex
0

1 shettis,dom är helt ljuvliga,jag är riktigt kär i min,blir alldeles glad i hjärtat av henne.Glad45 år är jag.

jullan
0

Har två stycken.Den ena tävlas i ponnytrav och den andra är i stort sett pansionär!

Jag är 15år.

Men vem har sagt att en shettis ska vara en barnhäst!? Det är ju oftast tvärt om.Men undantag finnes.Jag vet en shettis kille val,ca7år.Han är gudomligt snäll!För alla att hålla på med.Liten som stor,nybörjare eller proffs han har ett hjärta av guld den hästen!

Sofia_Schultz
0

Jag har ingen egen shettis, men har ju ett "gäng" på Ekskogen att pyssla med Flört

Jag är precis 18 år men har hållit på med shettisar sen jag var 13, dvs inte alls när jag var liten. Jag började rida som 10-åring på D-ponnyer/hästar så jag har aldrig ridit eller så på shettis men man kan älska dem ändå hur mycket som helst!

jennie-w
0

Jag är över 18 och har 2 shettisar och 2 ridhästar…..

JennyStaaf
0

måste forumet vara fullt av barn för att det mest är barn som rider shetlandsponnyer?

i princip alla familjer jag känner till där shetlandsponnyn är en del av vardagen, är det någon vuxen som sköter allt det praktiska, är medlem, läser stammar, väljer hingst osv. barnen pysslar i princip med hästarna och överlåter allt annat. jag kan inte se ett enda av barnen i min bekantskapskrets som skulle få ut något av ett forum som detta (eller något annat forum heller).

ett av mina barn är medlem på bukefalos. han har skrivit 14 inlägg tror jag, alla i en icke hästrelaterad form. han brukar kolla lite när jag skriver här men skulle väl aldrig få för sig att börja diskutera något här. men shetlandsponnyerna älskar han ju ändå såklart!

FeliciaS
0

Jag är under 18 och har ingen Shettis men sköter världens bästa Shettis… Skrattande (Xtan såklart hihi)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

kemikal
0

Jag har ingen egen häst, och är 21. Är medlem här därför att jag tycker att det finns saker att lära sig här.

Annette
0

#31. Du är hjärtligt välkommen även utan häst! Hoppas du hittar lite du får nytta av.

kemikal
0

#32 Tackar! Jodå, det finns mycket intressant att läsa :)

Moon_light_shadow
0

jag e över 18 och har ingen shettis…

Annette
0

#34. Du skall också känna dig välkommen!

Midlingur
0

Jag har 1,5 shetlandsponny. Äger en och har tingat en som levereras till hösten.

Lilla_My
0

jag har en shettis, ingen annan häst, o e 16 år. det var inte själva rasen jag fastnade för från början, utan ponnyn som individ ;D men nu, e jag fast! :D haha

Zebben
0

Har numer bara en shettis. Är över 18 år (fyller 30 just idag faktiskt) Räcka ut tungan och kan väl inte räknas som nybörjare efter 23 år med hästar.

Cattis
0

#38 Grattis Annelie!

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Hanna-D
0

#38 Grattis! Hälsa Zebben!

[Karro]
0

Familjen har en shettis. Men för att vara korrekt är det min lillasysters. Hon är snart 13 fyllda och rider därför henne inte.
MEN vi har faktiskt haft störst nytta av vår nu fyllda 18-åriga shettis när vi inte rider henne. Men både bror min och syster min har ridit och tävlat henne inom riddelen.
Brukskörning är hon dock bäst på just nu men har även gått trav, dressyr, högre hoppning samt även lite cirkuskonster!

Shettisar är ingen barnponny utan en ras som ska hanteras på samma sätt som större hästar. Med respekt. Annars får man en ponny som gör som den själv vill. Vilket inte alltid är lika kul :)