Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettbeteckningar-fölningar
Läst 1459 ggr
Cattis
0

Skendräktiga ston

Har någon erfarenhet av detta? Brukar de sätta juver och släppa i bäckenband osv?

Att de kan få juver och mjölk har jag läst om lite här och där, men alla andra tecken då?

Jag har ett sto som inte varit dräktig vare sig enligt ultraljud eller vid gynkoll, men som nu har ett helt färdigt juver som "mognat" under en sista veckan. Hon har släppt i bäckenbanden nästan helt och ser klart fölningsfärdig ut. Men, hon är inte så stor om hon brukar vara, inte heller borde hon kunna vara så långt gången iom att hon betäcktes sista ggn i slutet av augusti. Jag är väldigt konfunderad…

Jag inbillade mig dessutom för ett par veckor sedan att jag såg sparkar, men man ser ju gärna det man vill se också…

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

VeronicaP
0

Ett av mina gamla welshsto som skulle föla förra året hos de nya ägarna , satte juver, hade jäääte stor buj , släppt bäcken bandet och allt , vi alla var ju 100 på att hon var dräktig men när hon hade gått över en månad så tog de dit veterinären och tji fick vi det vara bara en stor *fis* ;-) hon var så skendräktig man bara kunde vara och hon började inte ens brunsta normalt , på hela sommaren så de fick spruta igång henne till slut, där tror man ju iof att hon har varit dräktig och resorberat tidigt.

sanne
0

Vårt ena sto gick skendräktig första året här, jag upptäckte hennes fyllda juver och rinde förra ägaren, men hon hade inte varit i närheten av hingst.. men det fortsatte o veterinären kollade hene flera gånger, Hon var släppt i "baken" o hade vit mjölk ! Men till slut gjorde jag så att jag släppte henne med hingsten, o jag ska säga att det tog typ 10min så var hon betäckt ! o resultatet heter nu Beyla..

Jag tror att ston som har haft föl innan o längtar efter nya kan visa dessa symtom, o min erfarenhet av det är att släpp dessa ston tidigt med hingsten istället för att börja spruta dem !

lycka till !

Ulla L
0

Innan vi började med shettisar i slutet av -80-talet hade vi ett par fjordingar, och råkade vid ett tillfälle ut för precis det som ni andra beskriver här ovan.

Stoet hade inte varit hos hingst men uppförde sig ändå exakt som om hon var dräktig, droppade mjölk, vankade oroligt runt i hagen och låg ner och stånkade och krystade i omgångar. Vi kallade på veterinäre eftersom vi trodde att det ändå fanns ett föl och att det låg illa till så att hon inte kunde få ut det. Kanske ska tilläggas att vi bara haft henne i ca 6 månader. Veterinären kom - men inte fanns där något föl!

Mycket märkligt!

AnnaLundin
0

En tjej härifrån trakten har berättat på ett annat forum om hennes sto, som hade konstaterats dräktig i bårjan av dräktigheten och hon "fullföljde dräktigheten" med alla fölningstecken i rätt tid, inkluderat att hon lade sig ner och försökte krysta ut något - som inte fanns… Stoet måste ha aborterat fostret nån gång över vintern, men att kroppen inte fattat det…

VeronicaP
0

¤4 Så var det med den welshen med de ringde mig och sa att nu har hon jätte mycket värkar och ligger och håller på

balotte
0

Balotte kommer inte att fölaGråter hon var skendräktig började sätta juver men det försvann stor sjunken mage men nu har det gått tillbaka. Hon åker till hingsten om två veckor.

Det är bara att ta nya tag ,men visst hade det varit roligt med ett litet föl, hoppas att det tar denna gången då kollar vi med ultraljud.

lilleman
0

Jag hade ett sto hemma som blev skendräktig när mitt eget sto fölade. Hon nästan adopterade fölet och det rann mjölk ur hennes juver.. Trodde jag såg i syne..men det kan alltså ske då.

AnnaLundin
0

Det märkligaste jag varit med om på "skendräktighetsfronten" var när 8 av 13 tackor - varav de flesta aldrig sett en bagge - satte rejäla juver ett par dagar efter att de varit med i hagen när ett av mina ston fölade…

Julia71
0

Jag undra om vår shettis sto är sken dräktig. hon har börjat fylla juver och de kommer gult och lite mjölk. Jag tycker också jag känt sparka…men hon är helt  annas full med engeri och rymmer för att hälsa på andra hästar.(tro hon leta efter grannes hingst som nu är borta) Grannen hade en hingst som rymmde och hade bitit henne rätt bra i vintras. Hon har inte visat någon brunst och hade föl mage innan..nu tycker jag den har börjat försvinna. El om fölet flyttat sig bakåt?

Kan dom bli"knäppa" vi skendräktighet? Hon skulle ha föl 11-15 maj…vet att dom kan gå över, så!?!