Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 888 ggr
dranto
0

Blodsugande monster...

Har fått invasion i hagen (på hästarna då) på nåt blodsugande monster. Trodde först det var älglus men de ska väl tappa vingarna när de satt sig? Och de ska väl vara svåra att få bort? De brukar väl vara mest aktiva på hösten också har jag hört. Har en gång fått en älglus på mig och den satt ju fast som en fästing (inga vingar kvar heller).
På mina sitter de MASSOR mellan frambenen samt under magen och vid juvret/skapet. Det räcker med att dra handen på dom så släpper de ju och handen blir randig av blod. De kan ju fortfarande flyga vad jag kan se. Det är ju inte knott heller utan en större modell.
Vad kan det vara????

[Billan]
0

Vi har lika dant här, man ser nästan inte hästarna för alla flygfän. Jag trodde först att det var flygmyror som svärmade men vid närmare kontroll så är det små flugor. Jag kallar de gräsflugor, de biter ordentligt och blodsipprar från bettstället.

Har sprayat på de medel jag har men det verkar inte hjälpa alls, bara att stalla in på värsta tiden.

Vi brukar inte ha några sådanahär problem före midsommar i vanliga fall.

Wiizy
0

åh fy, så jobbigt! :S

dranto
0

Ok. Dock så verkar hästarna inte allför bekymrade av dom. Visst kliar det på dom men de är inte särskilt irriterade av dem.