Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettavel
Läst 969 ggr
Ellinor Johansson
0

Hingst ämne?

Jag läser ofta i annonser på hingst föl och unghingstar är det är ett hingstämne som är till salu.

Jag får en känsla att det något man hugger i med för att öka intresset, det känns som ordet hingstämne är lite slitet, vad tycker ni?

Milla
0

själv förstår jag inte riktigt varför man skriver hingstämne. Vad jag menar är om det finns chans att få igenom dom så behåller man väl dom själv och sen säljer man. Dels så bör man få mer för dom som godkända och sen så vet man att dom är visade, vilket man inte kan vara säker på om man säljer

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Cattis
0

Men alla kanske inte kan behålla hingstar, och måste sälja dem. Men termen hingstämne är ofta lite missvisande, då en del kanske iom det tror att de köper en blivande gdk hingst…

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Milla
0

jo precis och som det är nu när man kollar annonser så är ju var och varanan hingst ett hingstämne………..

Cattis
0

Massor av hingstar är väl i princip potentiella hingstämnen. Det beror ju på vem som köper dem och hur de tar fram dem. .

/Cattis

Milla
0

jo det är klart att dom är, men hade det varit så lätt så skulle så gott som alla som visas fram bli godkända, för med tanke på att det är många av dom "gamla" uppfödarna som inte heller får dom godkända så måste det ligga annat bakom också än hur dom tränas fram, naturligstvis så har ju en hingst som bor i ett hem där man  lägger manken till och tränar och fixar samt har människor som vet hur dom ska göra större chans än en hingst som hamnar i ett hem där man inte bryr sig så mycket samt inte har kunskapen.

Många föds ju med lite skavanker både här och där för att inte kunna gå igenom, sen att dom är super bra bruks, barn hästar är ju bara bra.

Med skavanker menar jag då med för stort huvud, för lågställd, för högställd, marktrång, utåttåad osv osv.

För att det inte ska tas på fel sätt så är ju egentligen inte det några skavanker men det blir ju det när det inte följer rasstandarden, dock kan ju en häst med stort huvud klara sig galant inom trav eller vad man nu ska ha den till så även med dom andra sakerna

Ellinor Johansson
0

När jag ser uppfödare/ utställare sälja sin unghingstar och hingstföl som hingstämnen fast vetskapen finns att pållar med den typen av ben/benställ eller rörelser inte är någon framtid i aveln på tycker jag respekten för dem försvinner.

Milla
0

#6 japp håller med dig till fullo

[Anna-N]
0

Ja, långt ifrån alla hingstar är ju hingstämnen oavsett från vilka de kommer eller av vilka de visas. Skulle alla hingstar som säljs som hingstämnen bli godkända så skulle det krylla av avelshingstar.

Hingstämne är för mig något som man ser vara en alldelens speciell unghingst/hingstföl som verkligen har "det". Men, men många tåg hinner gå…innan man får svaret på det :-)).

Cattis
0

Håller med #6 till fullo!

/Cattis

Hanna-D
0

Tycker också att ordet hingstämne verkar användas för att man lättare ska "bli av" med sin unghingst/hingstföl.

Vad som anses som hingstämne är väl egentligen kanske relativt… Jag menar, det är många faktorer som spelar in och som ska "klaffa" för att det ska gå hela vägen.

VeronicaP
0

Fast är det en unghingst , föl , eller nåt som är visad och bedömd med höga poäng så tycker jag nog att man kan skriva hingstämne *ler*..

Fast är de inte visade så är det ju svårt att veta om det blir det eller inte…

Sen att man har en favvorit i hagen är en annan sak *S*

Cattis
0

#11 Ja, har en domare uttalat sig om en unghingst som lovande hingstämne kan man ju återge detta. Men det har också förekommit annonser på unghingstar som fått dessa omdömen - en gång o visats kanske 4-5 ggr med mkt sämre omdömen.

Och sen då detta hingstämne köpts, så gäller det ju att förvalta det. En del verkar tro att man helt sonika köper ett ämne och så är det klart bara genom att hingsten får mat fram til premieringen. Det ligger ju mer än så bakom.

Fast faktiskt, det är ju upp till köparen att kontrollera uppgifterna, eftersom man inte alls alltid kan lita på säljarens uppgifter. Även om jag tycker det är skit att en del marknadsför sina "varor" på ett så dåligt sätt.

/Cattis

VeronicaP
0

Yapp det är ju faktistk min sak att kolla upp det men sen kan jag tycka synd om alla som blir lurade ..

Cattis
0

#13 Ja det är ju just det. De som inte vet och som letar upp en som verkar seriös/"stor" på ex nätet. De tror ju kanske at tde kan lita på denna uppfödare och att denna är så mån om sina köpare som många utger sig för att vara…

/Cattis

Milla
0

#14 den fällan har ju jag själv gått i

Ellinor Johansson
0

Även om man som köpare inte ska tro på allt vill man kunna lita på att nänniskor är ärliga.

Det blir konstigt när man träffar nyare uppfödare på utställningar, andra träffar, eller på nätet som jätteglada berättar om sitt nya mycket lovande köp. När man vet att pållen ifråga är såld för att den inte håller måttet.

Jag är inget världssamvete men jag gillar varken att ljuga eller såra.

Hanna-D
0

Men att en hingst fått höga poäng som föl eller unghäst betyder ju inte automatiskt att den är ett hingstämne, likväl som det inte betyder att en unghingst som fått dåliga poäng som ung inte kan bli bra som vuxen och ev godkännas. Tycker inte jag i alla fall.

Ellinor Johansson
0

# 17 Du har så rätt.

Är det någon som orkar kolla på alla hingstfölchampion de senaste tio åren hur många av dem som det blev hingstar av?

VeronicaP
0

#17 Sant men större chans i allfall , jag vet  många som har kastrerat just för att de inte orkat behålla de som hingstar ..

Men har du en hingst som alltid får bra poäng och där den fått kritiken som hingstämne har ju större chans en en medioker hingst att bli godkänd , sen beror det ju väldigt mycket på folket som köper den..

Tigrou
0

Men hur många får "bra poäng" som unghingstar och vad menas med bra poäng?

PP
0

Kan bara säga att det är svårt att tillfredsställa alla: När jag kallade min unghingst för valackämne, var det en del som tog illa vid sej och verkade tro att jag inte gillade min ponny. Flört

Annette
0

#18. Jag har för nöjes skull gjort en privat liten undersökning, men den sträcker sig inte 10 år tillbaks. Se bifogad fil.

Milla
0

mycket intressant att se Annette

Ellinor Johansson
0

#22 Tack det var snabbtGlad

Cattis
0

Unghingstar på utställning - Annettes ovetenskapliga undersökning som egen artikel. Fortsätt gärna just detta ämne i den tråden. Mycket intressant ämne btw.

/Cattis

kacka
0

Men hur ska man skriva annonser som itne skriver positivt om en hsät… själv är jag urursel på att skriva positivt om mina hästar, men så får jag inte sålt dem heller…  Räcka ut tungan

Cattis
0

#26 Man kan väl skriva annonser om sin häst o vara positiv hur mkt man vill, och framhäva dess fördelar. Men man måste inte överdriva eller rent av ljuga. Det finns ju tyvärr de som gör det…

/Cattis

kent jansson
0

Men man måste inte överdriva eller rent av ljuga.

Detta måste väl ändå vara i betraktaren ögon som det uppfattas som osanning och lögn, den som skrivit annonsen kanske är övertygad om att det som han/hon skrivit ä sant.

Det är väl olämpligt att anklaga någon för att ljuga

Cattis
0

#28 Är det verkligen bara i betraktarens ögon då det är falsk info i en del annonser? Det tycker jag inte. Att en säljare skriver " den finaste jag sett" är en sak - det är tycke o smak. Men om en säljare säger att hästen lovordats av "mängder" av domare, men bara visats för två - ja inte är det i betraktarens ögon. Då är det falsk info.
Det ÄR köparens ansvar att kontrollera att info som säljaren ger är korrekt, men jag förbehåller mig ändå rätten att tycka att det är dålig stil av en sådan säljare. Jag tycker att man skall kunna få korrekt info direkt av säljaren. Eller är det meningen att nybörjare eller mindre kunniga SKA bli lurade ex antal ggr innan de lärt sig sin läxa? Tycker jag inte.

Huruvida jag eller ngn annan här anklagar ngn för att ljuga… Kan du hitta ens en antydan till att ngn blivit utpekad? Nope, för ingen har blivit utpekad. Jag har inte, och ingen annan heller, gett specifika exempel. Så ingen har blivit anklagad. Däremot vidhåller jag å det bestämdaste att det finns annonser fulla av lögner.

/Cattis

kent jansson
0

#29 Jag vet inte om den som läser en annons kan bedömma hur insiktsfull och kunnig den som skrivit annonsen är.

Det är ju så att det som står i annonsen är präglat av annonsörens åsikter, erfarenheter och kunskaper att påstå att annonsören ljuger pga att annonsören inte vet bättre är att "ta i" tycker jag.

Sen måste man ju som eventuell köpare kritiskt kontrollera om det som sägs i annonsen verkar rimligt, oavsätt om det gäller bil, hus eller häst.

Cattis
0

Nä, men vänder man sig till en större uppfödare och denna far med osanning för at tfå mer betalt/lättare sälja, då är det dålig stil. Oavsett hur mkt ansvar man som köpare har. Man kanske vänder sig till en större uppfödare just för at tgarantera sig om att denne vet vad den talar om.

Om en annonsör far med osanning pga okunskap ("inte vet bättre") säger jag inte lika mkt om, det är ren o skär okunskap i sådana fall. Men då man medvetet far med osanning - det är det enda jag pratat om i alla inlägg om ämnet - då är det skitdålig stil.

Så vänd inte detta igen till att jag menar att de som skriver saker av okunskap är falska, för det har jag inte vare sig menat eller skrivit.

/Cattis

Ellinor Johansson
0

Har man uppfödning är det klen att hålla tyst om vad man vet för att få pållarna sålda.

Jag tror att den typen av uppfödare aldrig får något gott rykte som uppfödare, lite hästhandlar stämpel i negativ bemärkelse.

Jag har inget negativt att säga om människor som på bedriver handel med hästar, det var inte den gruppen jag menade.

kent jansson
0

#31 Nu kan det vara så att jag missföstår dig, men nu verkar det som om du säger att det finns en eller ett par större uppfödare som ljuger när de annonserar eller försöker sälja sina uppfödningar.

Jag fick för mig att det var en generell diskussion om olämpliga / felaktiga sätt att försöka sälja sina unghingstar.

alvasens
0

Nu kan jag inte vara tyst längre. VEM är kunnig nog att säga att en fölunge eller unghingst ÄR ett hingstämne? Har genom åren sett massor av fölungar som på utställning klassats som hingstämnen av de som dömt, men som sen inte hållit i premieringsnämdens ögon. Många hingstungar har även setts som enlka individer och senare visats sig bli våra bästa och högst bedömda avelshingstar. Tänker då på bla. Capone Fire som under uppväxten tilldelats 34p vid något tilfälle, finns fler exempel.

Visst kan erfarna uppfödare ha en viss blick för vad som kan vara bättre an annat, men säkert går det aldrig att säga. Även om det är ett ämne från början så är uppväxten viktig, mycket kan ju hända på vägen. Kunskapen om rätt matchning och skötsel måste finnas hos de som ska förvalta dessa "hingstämnen" för att det ska bli en bra individ att visa för premieringsnämden.

Som köpare av ett "hingstämne" skulle i alla fall inte jag förlita mig på någon annan, även om man inte är expert så måste man väl titta själv så att ponnyn i fråga faller mig i smaken. Sen är det viktigt att hingsten i fråga kommer ur en förärvnings säker linje, vill tro att det är ett säkrare kort, visst kan det komma hingstar ur andra linjer också, det är jag fullt medveten om, men som ammatör är det nog säkrare att hitta rätt i vissa blodslinjer.

Kratern
0

#34 Jo, förvärvningssäker linje är ju bra…..

Till slut har vi bara en linje.Fundersam

Nej, skämt åsido så håller jag med om att man inte kan skriva hingstämne i en annons på ett föl/unghingst. De utvecklas ju väldigt mycket åt olika håll under uppväxten. Det bästa är väl att försöka upplysa folk om att inte skriva så i sina annonser, och det gör vi väl här nu eller…..?Glad

alvasens
0

#35  ATT allt ska förvridas……..Jag är väl den som är regäl  motståndare till att bara vissa linjer används,  MEN för den som inte är kunnig nog och inte har den turen att hitta en hingstunge som kan bli godkänd i lite udda linjer, menar jag att det ÄR ett säkrare kort.

Milla
0

Vill förtydliga att det inte är Älvsåsens som har lurat på mig ett hingstämne är mycket glad och nöjd med min Viking.

Ska kanske förtydliga att jag är mycket nöjd och glad över ALLA mina hästar.

Dock är det bara två av dom som är köpta just som hingstämne.

tonjef
0

Jag sku vara mycket säker på min intuisjon om jag sku sälja ett föl som himgstämne.Det är ju genetik det är frågan om. Men om man har kunnighet till att se om ett föl har goda gener bak sej och ser lovande ut ja då ser jag inte någon grund till att man inte ska annonsera ut att det är ett hingstämne. Jag tycker det är något som löser sej själv det här. Bara folk har mot till att seja till när man inte " får det man är lovat" (man får skriva ner det i köpavtalet) . Om man köper ett hingstämne ( och betalar extra för det) och det inte bliver ett hingstämne ja då tycker jag att man ska reklamera på köpet. Stutterier säljer ofta på sitt rykte och om alla står på sin rätt vid köp får man seriösa stutterier som inte annonserar med hingsamne om de inte är 99,99% säkra…

[Anna-N]
0

Det är enligt min mening iaf så att varje säljare marknadsför sin egen produkt. Sen är det upp till köparen att avgöra vad man köper. För den delen ska man inte stå för falsk marknadsföring.

Är jag spekulant på två hingstar i samma hage. Säljaren säger att hingst A är ett ämne medans hingst B är ordinär. Jag ser mera fördelar och helt enkelt ändå fastnar för hingst B. Inte köper jag då hingst A för den delen bara för att det tex. står i annonsen att han är ett ämne. Så mkt litar jag på mina egna ögon och tycke att man själv avgör vad man vill ha. Visst en mkt erfaren uppfödare kan ge råd och tycke men för den delen är det jag som ska ha hingsten och framförallt gilla den…

Vad som sedan sker under hingstens kommande år och utveckling kan ingen säga. Det är mkt som spelar in och svårt att ställa någon till svars för om hingstämnet inte uppfyllde alla förväntningar.

tonjef
0

Samtycker med 39#  men jag tycker om man betalar för något extra ska man få det man betalar för…

alvasens
0

#40 Man kan bara tro eller ha förhoppningar på en viss individ, när det gäller att sia om en levande varelses framtida utsikter kan eller går det inte att lämna några som helst garantier. Det är ju omöjligt att lämna garantier som om det skulle vara ett dött ting (sak ) det gällde. Ska man ha en godkänd hingst är det bättre att köpa den färdiga produkten, då kan man köpa den härstamning man vill ha och behöver inte vänta, eller lägga ner det jobb som behövs, och framförallt slippa att bli besviken eller känna sig lurad av andra.

tonjef
0

#41 jo, jag är helt  enig i det här med att det är levande djür det är pratan om. Och det är värkligen jättesvårt att garantera något som hälst, men da tycker jag att man får låta va med att annonsera med "hingstämne"…Jag tycker det ska va ett "kvalitetsgaranti" som man betalar för. Och inte att man ska betala extra för  lovnader från uppfödaren som inte har något betyd.

alvasens
0

#41 Då är vi överens. Jag vet också att det annonseras ut föl som hingstämnen som kanske inte är det någongång i livet, mer än att de har kulorna kvar. Men tycker ändå att man som köpare har tagit beslutet att köpa, med viss påverkan av säljaren.

Även superindivider kan få avkommor som inte uppfyller förväntningarna.

Cattis
0

#43 "Även superindivider kan få avkommor som inte uppfyller förväntningarna."

Så sant!

/Cattis

kacka
0

Jag har aldrig sålt en hingst som hingstämne, mer tvärt om sagt att det INTE är hingstämne utan kan lika gärna kastreras, men samtliga har viljat ha just hingst att jobba med… Dessutom har de också varit bedömda på premiering och/eller utställning.

Hanna-D
0

#34 Precis vad jag tänkte på men jag valde att inte skriva något. Jag har en massa gamla exemplar av tidningen Vår Ponny. Satt och bläddrade igenom alla och såg vad dagens A- och Elitpremierade hingstar fick för poäng som yngre, en del fick betydligt lägre än 34 poäng vid flertalet tillfällen och har som vuxen fått guld med råge.

Tur att ägarna fortsatte att tro på sina unghingstar ändå och visade fram dem för avelsvärdering!

AnnaLundin
0

Det är ju faktiskt till och med så att självaste Gletness Rockall fick tummen ner när han visades på premiering här första gången….

alvasens
0

Finns flera av dagens Elit hingstar som ratades vid första visningen av olika anledningar.

PP
0

#47 Vilket ju bara bevisar att det egentligen är väldigt vanskligt att välja ut avelsdjur enbart på exteriör…

Finns ju många exempel på det, inte minst inom hbl-aveln där hingstar som Irco Marco och Cortez inte heller godkändes till att börja med, men som turligt nog hade ägare som trodde på dem och inte gav sej…

För övrigt kan jag tro att ordet hingstämne kanske inte blir så otroligt laddat framöver, när uppfödarna kommer få större frihet att välja ut sina avelsdjur själv och inte blint måste förlita sej på en avelsvärderingsnämnd… Vad som är ett hingstämne för en, kanske inte nödvändigtvis är det för en annnan, beroende på vad man har för stomaterial och idé om sin uppfödning?