Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 572 ggr
Milla
0

När stallar ni in

Ungefär när stallar ni in era shettisar för natten??

Jag hoppas mina kan gå ute fram till november om vädret bara håller i sig.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

thira
0

Vi stallar in på nätterna ungefär från mitten av september, men det beror lite på vädret förstås. Men mest har det med att göra att när det blir mörkare och längre nätter, ökar risken för "odjur i hagarna", här finns både älg, vildsvin, lodjur och varg runtomkring.

Milla
0

ja då förstår jag verkligen att du vill ha dom inne om nätterna

[Anna-N]
0

Slutet av september/början av oktober på nätterna. Mest pga. av som #1. skriver. Lodjur, björn, varg, vildsvin osv.

Cattis
0

Inte alls, de går på lösdrift. Men jag flyttar dem till vinterhagarna i november. Nu säger ju lagen sista oktober, så jag får väl böja mig för det o flytta dem dit redan då. Även om det finns bete kvar… Trist med regler som inte är bra i praktiken.

Jo, jag stödfodrar givetvis innan dess med hö. Inte för att de vill ha, men det finns åtminstone.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Diamant
0

Släppte min sista på bete i dag, sista tävlingen för i år, så nog får dom beta ett tag kanske med tillägg men ute får dom vara tills det blir några minus på natten.

Milla
0

hua tur vi inte har sådana djur här hemma. Vi har ju då endast rådjur så jag hoppas som sagt att dom kan vara ute till nov om det inte blir rent för kallt

[Anna-N]
0

#6. Rådjur är ju ganska försynta iaf.

Milla
0

#7 ja dom äter i allafall inte upp hästarna eller har ihjäl dom som era djur har

Lilla_My
0

min plutt får gå in i slutet av augusti/början av sept. eftersom jag byter stall då… ;)

RebeckaSvensson
0

De får gå ute så länge som möjligt, alltså till siste okt. Därefter går de på lösdrift.

Hanna-D
0

De får vara ute så länge som möjligt. Kommer för första gången att ha två-tre unghästar + Epus på lösdrift, ska bli spännande att se hur det går.

VeronicaP
0

Mina går ute så länge som vädret till låter och brukar komma hem i nov…

Tror faktiskt inte det är sagt just månad då det kan skilja så mycket mellan Norr och Söder , tror väl att det är sagt vid vinterväder så måste  de ha skydd …

AnnaLundin
0

#4 Vad lagen säjer är lit eluddigt, det finns en tolkning i varje landsände vad som anses vara den "period då grästillväxt sker". Här är det sista november-sista mars, tror jag. Dvs sista november vet jag, men jag vet inte om det är första eller sista mars….

Allt hänger på vädret. Är det mestadels uppehåll och förhållandevis torrt på marken så går mina hästar ute hela november. Men ösregnar det veckor i streck i september så får de komma in på nätterna då för att kunna slappna av och sova på torrt underlag.

Cattis
0

#13 Här är det sista oktober. Tyvärr som sagt, för då finns det ofta väldigt mycket gräs kvar som fungerar som utmärkt bukfylla och sysselsättning även om de stödfodras med hö/hösilage.

Men jag kan ju alltid flytta dem mellan hagarna, så de har sitt "skydd" att bajsa i under nätterna. För det är verkligen allt de gör. De använder lösdrifterna mkt mer sommartid o står inne där ofta under de varmaste timmarna. Men icke på vintern. Eller ja, några enstaka går in ibland.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

[Karro]
0

Det där är ju lustigt.
Har inte så stor koll på lösdrift men det låter ju roligt det du berättar cattis att de inte använder det mer än till att bajsa i o  och om det är varmt på sommaren. då borde ju egentligen lagen vara formulerad på ett helt annat sät *muttrar* så typiskt ingen hästmänniska verkar ha vart med där och berättat hur det egenligen är. jaja det är som det är…

SannaHolmgren
0

När grannen får dåligt samvete trots en förträfflig ligghall…Skrattande

Brukar vara någongång när hästarna är genomvåta dygnet runt, och omkring 5-10 grader varmt. Ungefär vad hennes häst klarar, han blir muskelöm annars.

Våra hästar använder ligghallen främst som sol och insektsskydd, men också hemskt gärna vid regn när det blåser.

PetraJ
0

Våra går ute så länge vädret är bra. Brukar ta in dom i okt/nov.

cinna
0

Veklingen cinna stallar in när termometern visar på under tio grader på nätterna. Brukar bli mitten - slutet av augusti. Stackars pållar…Flört

Charlotte-J
0

Slutet av oktober brukar vi plocka hem alla hästar från respektive bete och stalla in hingstarna. Ibland kan det bli tidigare eller senare det har helt och hållet med vädret och betet att göra.

Amor vincit omnia Kyss

AnTeX
0

venne  riktigt blir väl ngn ång ska ha hästen på skolan å det e första året så jag får se vi har väl bara räv rådjur o älg så de ska man väl inte vara så rädda för det ända som kan va farligt där e väl Nynäsvägen;)