Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett13-bruks
Läst 1668 ggr
Ahnna
0

Är BRUCH-reglerna diskriminerande?

Eller är det bara jag som tycker det? Jag tänkte ringa till vem-det-nu-är som kan svara på nedanstående fråga, men tänkte att det kanske vore bra att höra med er först om jag har fått nåt om bakfoten?

Jag opponerar mig emot att man får tillgodoräkna sig resultat som är 2 år gamla (från 2006) men inte resultat som är äldre än så. Varför ska vissa ponnyer få sin BRUCH-titel "gratis" men andra måste göra om samma bedrift en gång till för att få sin titel? I körningen är det väl förhållandevis enkelt att göra om ett meriterande resultat även om det kostar åtskilliga 1000 kronor, men hur många kan komma till SM-final i galopp en gång till flera år senare? Eller komma tillbaka till en kondition där ponnyn klarar att trava en kilometer under 2 min 35 sek?

Om reglerna hade varit att man bara får tillgodoräkna sig resultat från 2008 och framåt så hade ju alla stått på ruta ett, och då hade det inte varit diskriminerande mot ponnyer som har tävlat framgångsrikt innan 2006. Som sagt, jag kanske har missförstått nåt?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
0

Kan ju tillägga att jag naturligtvis har en personlig anledning att bli upprörd, eftersom min hingst har uppnått ett meriterande resultat 2001, men det får han alltså inte tillgodoräkna sig. Eftersom han verkar i aveln och är tävlad mycket så hade ju en BRUCH-titel varit guld värd. Men då måste vi alltså, med gällande regler, göra om samma sak en gång till… Skrikandes

www.stuteriprecious.se

Ninnii
0

Vad krävs för att få ett BRUCH! Jag kör ju vanlig körning och inte trav. Ska ut på 3 tävlingar lokal/lätt (lagserien) Vad krävs det av dom tävlingarna? Man ska ha visat hästen oxå va? Vad ska resultatet vara där? Lite nyfiken för det kan ju vara roligt att tävla för att få i hop till ett BRUCH

Kris_J
0

För att göra en jämförelse så när SUCH infördes lades gränsen vid resultat from 2000. Även då "kom många i kläm" sett ur deras perspektiv.

Veritas odium paretFörvånad

Charlotte-J
0

Någonstans måste ju gränsen dras för annars skulle det ju betyda att ponnyer som tävlade på 70-talet skulle kunna få BRUCH, om man ska hårddra det alltså ;-)

Jag "kom ikläm" med ett par pållar som egentligen var berättigade till SUCH men som var visade tidigare än gränsen var dragen, men det var ju bara att spotta upp sig och visa igen. Sånt är livet!

Amor vincit omnia Kyss

AnnaLundin
0

Jag skulle väl då snarare anse att det är diskriminerande av den anledningen att det är lättare att uppnå meriterande resultat i körning än i andra grenar…

(min Esska har 4 sekunder ner till sitt meriterande travrekord)

sonja
0

Jag har själv en valack som har meriter för BRUCH, men dessa är för gamla. Det är tråkigt, men gränsen får väl ändå dras någonstans, precis som med SUCH. 

Däremot vill jag ge en eloge till den/de som funderat ut reglerna för att de har tagit reda på så pass mkt om körtävlingar att de har satt upp ett rimligt och uppnåeligt mål.

Travet kan jag så lite om, att det lägger jag mig inte i, men jag vet att det finns fler tillfällen att tävla i trav än körning och det är mindre kostsamt iom att det är tävlingar över en dag så man behöver inte övernatta.

Sen är det ju lite kombiniationen av bruks och utställning som jag tycker är bra. En bra brukshäst behöver inte vara "ful"!

Reglerna för BRUCH finns i senaste numret av Shetlandsponnyn, samt på SSS hemsida

http://www.shetlandsponny.se/

Trim
0

Och det är inte så lätt att satsa på en BRUCH för den som rider …  70 cm i hoppning. Hur många små ryttare vågar hoppa det på en shettis. Och hur många små ryttare klarar att rida över    60% i LB…

VeronicaP
0

Tycker det är bra som det är och håller med övriga att gränsen måste ju dras någonstans och det 'är alltid någon som drabbas , så är det  bara .

Tycker de gör ett bra jobb som orkar sitta och ha koll på reglerna jag på de olika tävlingarna som finns.

ingrid
0

#0 Retroaktivt till år 2006 sattes av den anledningen att det är lätt att inom alla grenar för kvalificering till Bruch få fram resultat via nätet, alla ansökningar skall granskas och den granskning skall vara smidig. Pratade med Ridsportförbundet och tittade också på hur långt bakåt SH-anslutna extriörbedömningar var lätta att kolla upp. Hade det varit t.ex. endast travet och SSS-utställningar kunde det varit retroaktivt 20 år (utan större bekymmer).

En liten notering är också hur lätt det är att säga diskriminering, kalla det orättvist, men diskrimenarande är BRUCH:et inte.  

BRUCH-kraven är kanske hårt satta men alla skall inte kunna få det, precis som att alla inte kan erhålla SUCH, SuperSUCH eller för den delen de olika Diplom som finns.

Om man vill ha mer information är det bara att kontakta ngn ur brukskommitéen.

juventus
0

ah syndLedsen att jag inte visste om BRUCH:et tidigare min valack Rulocco  gick 2.29.6 i lilla Elitloppet för shettisar 2001 och har uppnått 41p exteriört (tror det var 2006 om jag minns rätt) Det är alltså kört för våran del då han kunde ha gjort om det, om det inte hade varit för det lilla problemet att han är för gammal för travet eller?? För Gubb och Gumlopp räknas väl inte antar jag???Skrattande

AnnaLundin
0

#10 - BRUCH är nytt för i år, så ingen har vetat om det eller kunnat ansöka om det tidigare…

Du får försöka kvala inom någon av de andra grenarna än trav i stället! :D

Ahnna
0

Men varför drar man inte gränsen vid 2008, så att alla har samma chans att uppnå meriterande resultat för BRUCH? Varför ska vissa ponnyer få sitt BRUCH på en räkmacka för att de redan har lyckats uppnå rätt resultat sedan 2006?

#9 Jag förstår vad du menar, men jo, nog är det diskriminerande alltid att ha reglerna som de är nu. Vissa blir som sagt BRUCH direkt, medan andra måste göra om samma resultat. Och som sagt, jag kan göra om mina resultat relativt lätt eftersom körningen inte innebar så svåra resultat (tycker jag!), men hur ska man göra om man har haft en jättebra travponny som gjort fantastiska resultat 2005 eller dessförinnan? Man kan ju inte begära att en ponny som börjar bli för gammal för trav (eller nåt annat) ska kunna komma upp i samma kondition igen.

Men jämför inte med SUCH, det är inte rättvist. Om man ska visa för SUCH så har man ju lite fler försök på sig varje år och framförallt under sammantaget fler år än inom fysiska grenar, där de flesta ponnyerna har några "glänsande år" för att sedan dala lite i statistiken. Kroppen tar ju ut sin rätt. En gammal ponny kan fortfarande få guldpoäng på utställning, men den kan ju troligen inte trava lika fort längre eller galoppera sig till en SM-final.

www.stuteriprecious.se

Linnah
0

#12 Jag utgår från att #9:s synvinkel är den juridiska, och utifrån den är det inte diskriminerande. Det kanske går att säga att det är orättvist, men diskriminering är en juridisk term och BRUCH-reglerna är inte diskriminerande i juridisk mening.

"Diskriminering är samma sak som negativ särbehandling av en gruppmedlem enbart baserad på hans gruppmedlemskap. Exempel på gruppegenskaper som kan leda till diskriminering; funktionshinder, religion, kön, ålder, hudfärg, religion eller nationalitet. Positiv särbehandling brukar inte kallas diskriminering."

ingrid
0

#12 Ordet diskriminering betyder att man förfördelar en viss grupp beroende av ett kriterium för just den gruppen (färg, kön etc.) Det gör inte BRUCH. Valet att ta det retroaktivt var för att de ponnys som uppnått kriterierna skall kunna få BRUCH men utan att de som granskar skall slita ihjäl sig för att kontrollera. Tycker inte ngn får BRUCH på en räkmacka då ALLA måste prestera de uppsatta kriterierna.

Vad jag menade när jag jämförde med t.ex. SUCH är att det bara är en viss del av population som klarar av att nå uppsatta kriterier.

ingrid
0

#13 Cool

Linnah
0

#14 Fin tajming. :)

Kris_J
0

Jag har en duktig ponnytravare som är 14 år han uppfyller kriterierna för BRUCH om resultat fått räknas före 2006, han gick sina bästa tider 2005, sannolikt kommer han inte att starta mer då han inte trivs med att träna ensam. Men att det är diskriminerande kan jag inte hålla med om, däremot kan jag tycka att det var ju synd att inte de räknas. Men det är en helt annan sak.

Jag tycker reglerna för BRUSCH är en bra kompromiss med tanke på de förutsättningar som finns att få fram oficiella resultat.

Att kräva att alla skall ha samma chans att uppnå meriterande resultat är väl ändå en utopi. Alla kan inte att uppnå det exteriör eller bruksresultat som krävs.

#12 Jag uppfattar det som att du säger emot dig själv. Å ena sidan skall inga resultat gälla före 2008 och å andra sidan skall alla resultat gälla retroaktivt.
Med ditt resonemang skulle det vara intressant att veta vad du anser om reglerna för "dubbelguldsdiplom" då de inte gäller retroaktivt, de är ju inget som man kan göra om då endast treåriga ston kan meriteras för detta. Missförstå mig inte nu, men jag tycker detta är intressant att sätta i relation till varandra för att de är som sagt något som bara kan göras ett år.

Wippen
0

Hej

Wippen borde väl vara högaktuell för denna utmärkelse?

Denna kommentar har tagits bort.
Hanna-D
0
Ahnna
0

#17 Nej, jag har inte sagt att resultaten ska räknas retroaktivt. Men jag tycker att det är orättvist, och diskriminerande oavsett den jursidiska benämningen, att vissa får tillgodoräkna sig resultat retroaktivt men inte alla. Hur schysst är det? Det hade varit en sak om titeln var för ens egna höga nöjes skull, men eftersom en sådan titel ger avkommepoäng så tycker jag att reglerna ska vara rättvisa. Visst, vissa kommer alltid i kläm, det kan inte vara 100% rättvist alla gånger, men man kan väl i alla fall starta ifrån samma år som titeln börjar delas ut? Då kan ingen få titeln utan förberedelse och då kan ingen få titeln på gamla resultat.

Det är vad jag tycker och det står jag för. Dubbelguldsdiplom m.m. vet jag inte reglerna för och för att vara helt ärlig så är jag inte så intresserad av det heller. Kanske blir jag det den dagen jag har ett sto som får höga utställningspoäng men inte guld på premiering, vad det jag? Men just nu kan jag inte uttala mig om det, eller jämföra med BRUCH.

www.stuteriprecious.se

ingrid
0

#21 Har inte storeglementet framför mig men om jag inte missminner mig får du 30 avkommepoäng på 35 poäng exteriört och de bruksmeriter som krävs för BRUCH. Alltså är det hårdare med BRUCH precis som SUCH är hårdare en G I.

sonja
0

#22 BRUCH ger 30 avkommepoäng. Enligt storeglementet behövs det en placering i officiell kör- eller galopp-tävling i minst nationell mästerskapsklass för att få 30 avkommepoäng. 

I körning måste detta, vad jag kan begripa, innebära SM och NM och där är det inte speciellt lätt för en shetlandsponny att placera sig. Det är tävling i SVÅR klass. Inte många shettisar som klarar av och det finns t om förslag att ponnyer under 120 cm inte ska få tävla lätt klass enbet för att det är för tufft för dem!

I detta fallet tycker jag att BRUCH är en mkt rimligare alternativ. Fast man har där också kravet på 38 ext poäng. Jag tycker att det är bra att man har satt ett kriterie på genomförda moment och minsta poäng istället för krav på placering. I körning tävlar man ofta mot alla olika ponnystrl och ibland även mot häst, beroende på antal starter. Är det få i klassen blir ju inte heller så ¨många placerade även om prestationen i sig har varit toppenbra. Så från mig återigen, gällande körning, tycker jag att det är bra tänkt bakom. Det krävs en bra prestation, men det är inte orimligt.

# 21 …och ngn gång måste det ju räknas ifrån. let it go…

sonja
0

#23 Det ska förstås vara att det är förslag att de inte får tävla SVÅR klass enbet.

Kris_J
0

Här är de olika kriterierna för 30 avkommepoäng för modern enligt storeglementet 2008:

30 poäng

- sto som erhållit avelsdiplom.

- A-premierat sto.

- erhållit lägst 8.0 poäng i gångarter, hoppning eller allround vid regional kvalitetsbedömning

enligt därför fastställda regler samt erhållit lägst 38 poäng exteriört vid lägst ett års ålder.

- erhållit minst hopp eller dressyrdiplom vid 3-årstest.

- varit placerad i officiell ridtävling i dressyr LA (kat A och B) och Msv (kat C och D), eller LA

hoppning (kat A och B) och Msv (kat C och D), eller lätt fälttävlan (kat A och B) och Msv (kat

C och D) samt lägst 35 poäng exteriört vid lägst ett års ålder.

- varit placerad i officiell galopp- eller körtävling i lägst nationell mästerskapsklass.

- har km-tid under 2.35.0 (kat. A) under 2.00.0 (kat. B) eller placerad 1-3:a i årgångslöp samt

erhållit lägst 35 poäng exteriört vid lägst ett års ålder.

- placerad i ungponnychampionatsfinal.

- erhållit minst två guldplaketter, varav de ena erhållits vid lägst ett års ålder och den andra vid

lägst tre års ålder, på avelsvärderingsgrundande bedömningstillfälle med två olika auktoriserade

domare.

- eller jämförbara utländska meriter efter specificering i rasvisa krav.

ingrid
0

Tack Kristin :) Hade svårt att få ner dem från nätet.

#23 Efter att ha diskuterat med domare i körning och ridsportförbundet sattes ungefär de regler som är för SM-kval, fast vi sänkte kravet till lätt klass och inte medelsvår.