Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: beteckningar-fölningar
Läst 1160 ggr
sanne
0

Betäckningar sommaren 2008

Hur kommer ni att göra i år ??? efter det har hänt väldigt mkt tragiska saker i år m fölningar, Kommer ni betäcka lika mycket eller tar ni mindre ston till hingsten??

vore lite intressant att veta.. själv är jag väldigt skeptiskt till betäckningar just nu, men måste väl komma över rädslan tror jag.. vi fick bara ett föl i år o kommer nu att betäcka de 3 ston vi har, sen får man hoppas att alla tar sig o de går tiden ut..

vore som sagt intresseant o veta hur ni andra tänker, vilka ni tar o vilka som står över..

vi tar natasja v ramsburg o wendy vd bloemhof till jozo, busebo anja får gå med tombstone of shetlane (hoppas på lite tur där) o förhoppningsvis får vi mer än 1 föl nästa år.

VeronicaP
0

vi ska bara ev betäcka ett sto men det hade jag bestämt från början i år har inte med att göra att det har hänt så mycket.

[Teddy]
0

Visst har det hänt mycket när man läser här, men rent procentuellt, är det mer än andra raser? Jag menar det föds väl ca 1500 shettisföl, och dom som redovisats här är väl inte ens en tredjedel?

Annette
0

Mitt sto beräcks inte, men det beror på att det inte kommer hinnas klämma in en betäckning mellan löshoppningsträning, utsällningar och premiering. Vi satsar på att betäcka båda två nästa år istället, då kan de vara hos hingsten hela sommaren, om de känner för det ;)

Visst kan det verka som att det händer mycket, men jag tror att det är som det brukar. Men i detta informationssamhälle får man reda på mer och då kan det verka som väldigt mycket.

zettan
0

Här betäcker vi troligtvis bara 1 sto. Men det är för att ja vill köra in de ena stoet.

Milla
0

Vi betäcker bara ett sto i år mycket pga att vi försöker hålla antalet nere. Dalsgårds Hedvig har gått till Robjin.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Gosa
0

Jag håller med dig Sanne, det känns jobbigt när man förlorar föl och ston i samband med fölningen. Man får sig en tankeställare och funderar på om det är värt det hela.

Jag har i nuläget tre egna avelsston, allihop kommer att betäckas, även Wilma som förlorade sitt föl i år. Dessutom har jag ett inlånat sto som också betäcks. Det innebär att jag väntar 4 föl här hemma på gården till nästa år samt ett föl som är tingat från Dalsgårds stuteri.

Charlotte-J
0

Som det ser ut nu så betäcker jag mina 3 ston (Kryddgårdens Salvia, Kryddgårdens Lingon och Ivette v.St Dijkzicht) och allihop går till Furunäs Porfyr. Malin betäcker om Gracia och även där med Furunäs Porfyr.

Amor vincit omnia Kyss

AnnaLundin
0

Statistiken med mycket krångel avskräcker inte mig, det är ju ändå så att risken för att det går åt h-vete med mina ston är varken större eller mindre för att det skiter sig för andra. Jag är alltid lika nervös inför fölningarna och man kan inte göra annat än att övervaka fölningar och hoppas på det bästa.

Jag hade ursprungligen tänkt betäcka 2 men det blir eventuellt bara en av dem som får träffa hingst. VIlken har jag inte bestämt än… Ska studera årets föl lite till innan jag fattar ngt beslut.

SaraDoos
0

Jag ska betäcka de 2 ston jag har. Den ena med Robijn v st Polderzicht och den andra med O'Regen v d Kleine Tip.

veronica-olsson
0

Jag har skickat mitt ministo Stepley Mystique till Leandro v'st Brammelo och mitt nya sto Dalsgårds Heidi åker till O'regen v.d. Kleine Tip nu på söndag.

Miija
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här började året tråkigt med att ta bort sto med föl i magen.

Men den gamla som fölat och allt gått bra ska betäckas om.

Madelene_Udd
0

Jag ska betäcka om alla 3 som fölar i år varav 2 shetlandsston.

Emma-Andersson
0

Fanny åkte till Anirac´s Behrnad i onsdags
och jag funderar på att skicka iväg Mimmi också i år men
vi får se hur det blir.

Trine
0

Crispa går till Furunäs Fernando och Tilia till Zorry men hennes föl är inte mitt ( om det blir nåt).

[Teddy]
0

#14 Hallå där fröken pessimist! OM DET BLIR NÅT!! Det har ju både du och hingsthållaren lovat?!!! Färg också, fast könet kan kvitta….

Och Linda, vilken underbar bild!!!
Jag lägger in en bild som inte alls har med det här att göra, men den är från bröllopet jag var på igår.

Ahnna
0

Jag har redan betäckt mitt enda sto (fullblod) som skulle få föl nästa år, men hon verkar inte ha tagit sig så det blir väl inget föl nästa år då… Gråter

Om jag nu inte skulle råka skaffa ett nytt avelssto på shetlandssidan… Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AusaBausa
0

blir ingen betäckning i år….inte för att allt som hänt med en massa fölningar utan mera tt jag tycker Kefir kan få pausa ett år och sen ska hon få upp flåset för en hel Hubertusjakt samt att jag vill pröva o köra henne lite detta år!

[Billan]
0

Vi betäcker nog merparten i år då vi har Latcho här, vore dum annars. Har räknat med att inte betäcka alls nästa år.

Latcho är helt underbar med sina ston. Sällan man ser en sån gentleman i hagen.

stallostby
0

Inga betäckningar i år, tar hellre båda mina ston till hingst nästa år igen.. (parantesen lyder; om Tess inte är såld, Grace går troligen till en isabellfärgad hingst.)

Hanna-D
0

Vi kommer att betäcka två ston i år, antalet har inte påverkats av vad som hänt i år med fölningskomplikationer m.m.