Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 11-skötsel-hästhållning
Läst 3521 ggr
zettan
0

Diarrè hos föl

Hej

Jag har et föl som föddes i förrgår. Han har diarrè. Han är pigg och glad och skuttar jämte sin mamma. Men kan jag hjälpa honom med något? Ska avmaska mamman i dag se om de hjälper. Men ja är rädd att fölet ska torka ut i värmen.

Någon som har tips att ge mig?

dajmie
0

Veterinären har ett medel som är suveränt som du ger i munnen på fölet, kommer inte ihåg vad det heter, men det upphör med en gång så ring och kolla.

SaraDoos
0

Får hon fortfarande kraftfoder? Ta bort det helt i s f. Det tipset fick jag för många år sedan då ett av arabfölen var helt kass i magen. Funkade :)

Silenos
0

Har han tillgång till saltsten ? Ta bort den i så fall. Saltstenar ger diarre hos föl.

Mmia
0

# 0 "Diarsanyl" heter det och är mkt bra.

[Billan]
0

Finns också ett medel som heter Zoolack som fungerar bra.

Bjorsell
0

Hoppas det går bra med din fölunge, Tänk på att få ordning på det fort nu i denna värmen. De torkar ut fort fölungar! Vi råkade ut för en uttorkning av föl (dock ett travföl) för många år sedan. Tog lång tid och många vetbesök innan de lyckades rädda honom. Men veterniärerna var inte hoppfulla!

Lycka till

Monica

Pheobe
0

Diarre på föl är allvarligt! Åk genast in och få det kollat. det går väldigt snabbt på föl…

zettan
0

Kan bara säga att den lille är pigg och glad och visade mig att han kunde bajsa riktigt bajs nu i kväll. Avmaskade stoet idag så de hjälper nog den lille ännu mer.

sanne
0

#7 snälla, man kan faktiskt ringa sin egen veterinär som då Sandra har gjort. han var lugn, o du behöver kanske inte reagera riktigt så… Han är ju pigg o glad nu !

JennyR
0

Ett föl här fött -04 fick tillfälligt jättemkt diarré, men var superpigg och glad i övrigt :-) Hade vet. ute i ett annat ärende, konstaterade att diarrén berodde på att han fick i sig för mkt mjölk :-) Alltså det sprutade mjölk ur stoet, när han diade så sprutade det på sidan och han drack för brinnande livet *asg* När han sedan diat klart så sprutade det mjölk ett bra tag innan det gav sig. Den lösa magen gick över så fort mjölken stabiliserat sig :-)

zettan
0

#10 aha ja de stämmer stoet har mkt  mjölk för han får mjölkmustach i hela ansiktet när han ätit hihi.

Pheobe
0

Är det "riktig" diarre är fölet sjuk och har defintitivt inte fått för mkt mjölk. Sån nonsens. Då vet man inte hur diarre på föl ser ut. Lite löst bajs är inte diarre

Cattis
0

Det kan mkt väl bero på att den satt i sig av saltstenen, för mkt mjölk, eller för att mamman brunstar… eller för att mamman äter ngt som den inte tål. Finns många olika skäl till diarré - men allt betyder inte att fölet är sjukt och behöver veterinärvård. De kan ändå vara riktig diarré. Och givtvis skall man behandla diarré även om fölet inte i ordets bemärkelse är sjukt.
Blir fölet hängigt och lojt, ja då är det viktigt med ganska snab insats förmodligen, men är den pigg så kan det mkt väl räcka med "hemmabehandling", ex Diarsanyl (receptfritt). 
Men man skall absolut hålla koll, då de snabbt kan bli uttorkade. Absolut.
Och tvätta rumpan, de blir skinnflådda inom ett dygn om man har otur.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

JennyR
0

#12 Jag vet hur riktig diarré ser ut. Inget nonsens.

Pheobe
0

Ett föl som är två dagar gammal och har vattnig diarre ska man kolla upp. Hört talas om fölsjuka? Rhodococcer och Actinobacillus equuli ???

Pheobe
0

#9 en vän till mej hade veterinär ute flera gånger och den jä---len var också lugn. Symptom visade på fölsjuka vilket jag också påpekade…  Nu är fölet död!

JennyR
0

#15 Jag har aldrig påstått att man inte bör kolla upp föl med diarré. Jag beskrev bara en orsak till varför ett av mina föl fick diarré när han bara var några dagar gammal. En veterinär var hemma hos mig och bekräftade orsaken till hans diarré. (Och den var vattnig.)

zettan
0

Som sagt mitt föl mår bra och är pigg och glad. jag tvättade så klart rumpan på honom också. Sen har ja kontaktat min veterinär. Men ville se vad ni hade för hemma tips.

Cattis
0

#18 Då har du ju gjort vad du kan, hoppas fölisen blir bra snart. Jag har också en med samma problem, men hon börjar bli bättre nu och HATAR att tvätta rumpan. :-)

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

zettan
0

#19 hihi ja de är inte kul att tvätta rumpor =) Men vad gör man inte för att hjälpa dom små liven.

stallostby
0

ni skrev att saltstenar kan ge diarré, jag var så förvånad att mitt ena föl gladeligen slickade av saltstenen, bara några dagar gammal, hon var då även varm av sig vilket jag antog vara orsaken till hennes salttörst. Är det normalt? hon hade ingen diarré och har hela tiden mått bra och är pigg.

Annette
0

Jag har aldrig salstenen så att fölen kommer åt dem när de är små, just pga risken för diarré.

AusaBausa
0

gjorde det misstaget m saltsten vid förra årets föl så stenen åkte ut så fort fölet var fött i år…

VeronicaP
0

Har aldrig haft det problemet att föl har fått diaree pga saltsten i hagen , har alltid det liggande i hagarna utan några som helst problem,.

Men det är däremot vanligt att de kan få diaree i början om modern har för mycket mjölk , ger man kraftfoder så ska man ta väck det direkt, sen så vid första brunsten kan de också få diarre.

Ser man att fölis äter och är pigg och vaken så är det ingen fara på taket, man behöver inte stressa upp sig för det

Bjorsell
0

Det finns ju hur många olika orsaker till detta problem, det är kanske inte alltid lätt att utröna vad det kommer ifrån. Det föl jag beskrev hade troligtvis fått i sig något som inte var bra.

Skönt för dig Zettan att ditt föl mår bättre nu. Avmaskning är ett bra knep för att slippa löst bajs vid 9 dagarsbrunsten. Jag gör alltid så att jag ger det när fölet är nyfött!

/Monica