Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 3469 ggr
MariaP
0

Mygg och knott

Efter fredagens regnande har myggen och knotten vaknat till liv här. Det är så irriterande att se svärmarna över och på hästarna.
Jag har provat många olika produkter mot denna "ohyra" men tycker inte att jag hittat det ultimata.

Någon som har något bra tips?

RebeckaSvensson
0

Det enda som jag tycker fungerar är Maria Janssons salva, den håller odjuren borta från mina hästar.

zettan
0

säger samma som Rebecka. Marias salva är helt fantastisk. Använder till och med det på fölen.

balotte
0

Var får man tag i sådan salva?

[Anna-N]
0

Jag tycker Ekholms Deo är superbra! Har använt den nu några år och den fungerar utmärkt.

JoannaHaake
0

Jag använder flugspray som jag köper på hööks det är en svart flaska,vet ej vad den heter nu men det funkar jätte bra den håller i flera dagar.Även preparat med citronella eukalyptus funkar hyggligt.

Charlotte-J
0

Har en svart flaska som heter "Super shield"- någonting. Det är kanonbra och håller länge. Man sprayar på 3 dagar i rad och sen ska det hålla i 2 veckor men riktigt så länge funkar det inte.

Amor vincit omnia Kyss

Milla
0

använder också marias salva, den är kanon och den sitter i rätt länge. Mycket dryg är den också.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

lilleman
0

Marias salva?…Skulle vilja pröva. Vad köper man den?

Milla
0

det är dajmie här på forumet som gör den.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

stallostby
0

Har myggor stora som jumbojet här plus pyttesmå knott, det fullkomligt svärmar över hästarna så jag vågar inte släppa dem på bete för jag är rädd de blir "uppätna"

Har provat olika sprayer och vanligt myggmedel för människor, tycker inte något verkar funka men det kostar mellan 200-300 kr för en halv liter - svindyrt för ingenting.

Är det inte svårt att klena in hela hästen med salva?

Malungstjej
0

Jag har använt Maria Janssons hästsalva i flera år nu & det är det enda som "jag" tycker funkar bäst på mina hästar..Myggen & knotten fullkomligt avskyr lukten på den Cool och som några har skrivit så räcker den lääänge…

dajmie
0

Ja den har faktiskt funkat jättebra, jag brukar blanda ut den med vatten och spraya på dom. då får dom gå i lugn och ro.

Miija
0

Hur ofta måste man "behandla" ?
Hur smörjer ni? Är den så stark att det räcker med "duttar" här och där ?

Kan du PM:a mig om priser?

Charlotte-Aveback
0

#12: Ungefär hur blandar du den då (delar MJ salva + delar vatten)?

Dessutom, det funkar väl bra att använda den även på dräktiga och digivande ston, eller hur?

Flera andra spayer, t.ex. Ultra Shield rekommenderar att man rådfrågar veterinär innan man använder dem på dräktiga ston …

dajmie
0

#14, Du blandar upp det så det går att spraya, man får prova sig fram, jag kan säga att manen växer enormt av dett, fråga mig inte varför, Skattens stuteri hade det på sina föl, gissa om manarna växte på fölisarn. Detta är inga gifter i.

Pheobe
0

Öh, Maria… jag köpte nåt av dej i stor brun flaska, är det samma som kallas salva? Den är likosm lite sirapsaktig? Hade jag till lite allt möjligt. Funkar det mot knott också?

dajmie
0

#16. Den är helt suverän mott knott.

LobysKitty
0

Jag har använt hästcraft på min shetlandsponny. O det funkar hur bra som helst. Man får första dunken gratis.

Gå in på hemsidan och testa.   www.hastcraft.se

Malungstjej
0

Jag smörjer in mina hästar "max" 2-3 ggr i veckan av marias suveräna salva..

MariaP
0

Tack för alla tips! Ska kika omkring lite på hemsidorna ni länkat till.

Jag provade Marias salva för många år sedan. Jag tyckte den var bra men för kladdig. Tänkte aldrig på att spä ut den - det kanske vore värt att testa!

Maria: Kommer du att sälja salvan på Uddevalla-utställningen?

Peppe
0

Hur får man på enklast sätt tag i denna MJ salva? har en hyperkänslig ponny här hemma som blev helt uppsvullen av minsta lilla fluga…

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

zettan
0

#5 är det den svarta flaskan som heter ultra sheed (tror de stavas så) Den är inte bra för dråktiga och diggivande ston. Vet inte hur tydligt de framgår på flaskan. Annars är den jätte bra men ja vågar inte använda den på mina då jag har dräktiga ston i hagen.

RebeckaSvensson
0

#21 Skicka ett pm till dajmie här på forumet.

dajmie
0

#20 Ja.

Charlotte-Aveback
0

#22: På den svarta flaskan (Ultra Shield) står det att man inte skall använda den på dräktiga och digivande ston utan att först rådfråga veterinär …

MariaP
0

Kan du reservera en flaska till mig?

Vad kostar dom?

dajmie
0

#26 Ja. Den kostar 225.

stallostby
0

Köpte (motvilligt) Ultra Shield på Granngården. (299kr för en liter, relativt billigt). Den skall inte användas på föl under 12 veckor tror jag det stod.

Sprayade hela min arab innan betessläppet idag, två sekunder senare landar alla flugor iaf!. Men den skall ju vara för bitande insekter. Men jag är mycket skeptisk till att det fungerar.

Har funderat på täcken men tror inte på det heller, myggorna sticker lätt igenom dom och knotterna kommer också igenom de glesa flugtäckerna. Det enda är att stalla in dem nattetid och stänga dörrarna!

fallon
0

Är det någon som använt/använder Switch och tycker att det funkar mot knott? Jag har köpt 2 svindyra flaskor och ser ingen som helst effekt. Sedan tidigare vet jag dock att det fungerar perfekt mot fästingar. Tyvärr har vi mkt av både mygg, knott och fästingar hemma:-(

jalla
0

#29 jag använder switch den funkar jättebra mot fästingar men jag märker ingen effekt mot knott o mygg. På mitt halvblod har (hitills) Marias salva varit suverän emot knott o mygg =D

dajmie
0

Den funkar även mot fästingar.

jalla
0

#31  behöver jag inte använda switch mera då? Tar du med dig till Uddevalla ? jag vill ha en till.

dajmie
0

#32. Nej du behöver inte använda det.

Madelene_Udd
0

Funkar den bra mot sommareksem också? Det vore ju troligt eftersom knotten är en bidragande orsak till att dom kliar sig…? I så fall vill jag också ha en flaska på utstälningen på söndag.

Häls Madde

HanniBunni
0

"Probe" funkar jättebra på sommareksem! Finns både i schampoo och deo och pour on.  Kanon till att hålla väck alla ohyggliga odjur!

dajmie
0

#34. Ja den har har funkat jättebra på exemer, Islandsföreningen har den och är nöjda.

Kimpa
0

Vi använder hjorthornsolja och spär ut den 1+5 med barnolja och varken knott, flugor, bromsar eller en själv vill komma i närheten av dem efter det då de stinker!Fot i munnnen

Nackdelen är att det inte går att få tag på i Sverige längre och att man ska vara försiktig på rygg/rumpa då känsliga hästar KAN  få brännsår av solen.

Annette
0

#37. Vi använde också hjorthornsolja förr och det var väldigt bra.
Men tror du att det är så lämpligt att späda den med barnolja?
Det är nog snarare oljan som gör att de får brännsår.

Kimpa
0

#38. Jaha. Det visste jag inte. Tåls ju att fundera på och vad man ska spä ut med annars om det kanske inte behöver spädas alls om man tar mycket sparsamt.

Det var de jag köpte flaskan av som sa att det skulle spädas med barnolja och att man skulle vara försiktig över rygg/rumpa.

Nu har vi aldrig haft problem med brännsår, men man kanske ska göra en ändring ang oljan i förebyggande syfte.
Tack för rådetGlad

SannaHolmgren
0

Apropå sommarexem.(lånar tråd)

Jag träffade en tjej som har en islänning där exemet har "försvunnit" helt och hållet. Hon ger sin häst receptfria allergitabletter tex kestine. Från att ha haft vätskande stora fläckar över halva kroppen så har han en jättefin päls i år.

Någon som har hört talas om detta innan? Hon fick hjälp att välja allergimedicin på apoteket.

SannaHolmgren
0

Hon har inte fått rådet av veterinär. Rekommenderar nog att man gör det först.

Madelene_Udd
0

# 36 Så bra! Då vill jag beställa en flaska tills i Morgon i Uddevalla. Vi gärna ha skrivet kvitto också då jag har hästarna i företagsform.

Häls Madelene Udd

stallostby
0

#40 Vad jag läst så hade allergimedicin ingen större effekt på häst..

AnnaLundin
0

#43 - enligt min veterinär så är det en avhandling på gång angående antihistaminer till häst. Han hade nämligen försökt rådfråga den forskare som kollat upp detta och bara fått svaret att det kunde h*n inte svara på utan h*n skulle skriva en avhandling om det.

Det enda min veterinär visste i dagsläget i den frågan är att det är ganska dålig biotillgänglighet på den typen av preparat, dvs att det tas upp dåligt i tarmen. Han tyckte att jag gärna kunde testa det på min ungponny som börjat klia sig och sen berätta om resultatet.

Angel
0

#44 Jag fick testa att spruta antihistamin på shettisen jag hade som var drabbad av eksem, det är ca 10 år sen nu. Men jag märkte just ingen effekt på honom, mer än att han tappade massa hår på halsen (där jag sprutade) Han blev nästan kal där :)

Anna-Karin
0

Tips till er där eksem blivit till sår/ eller bara vanliga småsår:

Blanda en mindre flaska med  typ Marias salva, Nylanders eller likande med asolsprit  istället för vatten. Ungefär hälften av varje och skaka innan användning. Det stillar både klådan och påskyndar läkningen samt håller  flugor borta från såret.

Det är liknanade effekt även i PROB- oljan… jag har testat båda till småsår med bra läkeffekt.

dajmie
0

Vi provade allergimedecin på ett sto vi hade för några år sedan, men vi märkte ingen effekt, men det är ju från individ till individ. Anna jag har ett medel du ska prova utav mig, ett helt nytt jag plockat fram, ska se om jag kan skicka ner lite till dig.

AnnaLundin
0

#47 - jag provar gärna! :D