djurskyddet
Jag tror jag blir tokig, nu bygger vi ju om i stallet och då måste vi ha tillstånd även att vi använder oss av samma träpinnar som har varit där i över 10 år, vi kommer inte at ha in något nytt i stallet alls men ändå ska dom komma och kolla och ge tillstånd. Det är sjukt för dom var här ute för 3 år sen och då hade dom inget att klaga på alls, sen kom dom igen för ca 2 år sen och då pratade vi bara genom dörren och dom frågade om vi hade gjort några ändringar och det hade vi men jag sa nej och det accepterade hon då jag sa att dom hade varit här för 1 år sen.
Så nu blir det till att sätta sig i telefonen på måndag och kolla läget, gud så trött jag blir på denna kontrollen. Visst kontroll är väl bra men tänk om dom hade lagt ner så mycket energi på alla dom som verkligen missköter sina djur istället, nä då kan dom vänta i några år så att djuren hinner dö istället.
Ja jag är irriterad på detta systemet. Än en gång så tycker jag dom kan lägga energi på dom stackarna som missköts så till den milda grad att man kan se det på avstånd och där folk redan har anmält, men nej då dom låter man vara så jagar man livet av dom som sköter sig istället.
Jädrans storebror sverige
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Kan inte mer än hålla med dig.
Själva håller vi på att bygga till oxå, men inte har vi ansökt om ngt tillstånd. Ringde i fredags till kommunen och skulle prata om lite regler med djurskyddsinspektören, men självklart var hon på semester och inte ngn annan visste ngt. Nu får vi se om det blir godkänt i efterhand istället, eller om vi får riva och börja om från början.
#1 vad är det du funderar över då?
Det är tyvärr så att det är myglarna som gör att även detta behövs. Jag har själv sett stall som gav mig rysningar när jag VAR LITEN, vill inte ens fundera på hur jag skulle reagera om jag såg det nu. Men vad säjs om 3 st hästar runt 150 uppbundna bredvid varandra tätare än kossor, utan mellanväggar…. Och säkert inte ens 2 m i takhöjd…
Eller det nybyggda stallet hos en halvblodsuppfödare där spiltorna var max 1 m breda….
håller med till viss del. just det där med spiltorna är en grej jag har svårt för… samma sak under ämner spiltor har också minnen från när jag var yngre med spiltor där hästarna inte ens kan vända för att det är för trångt.
Vi håller på att bygga om förfullt. Först måste man ju skicka in en prövning till länsstyrelsen och få den godkännd innan man börjar att bygga denna kostar 3000:- Sedan ska de godkänna allt innan man får stalla in hästarna och då kostar det att de kommer för att titta. Om man börjar bygga innan de har godkännt prövningen blir det böter.
Dessutom måste det komma någon från kommunen och godkänna om du har fler än fyra inhyrningar i stallet. Här var det en man för ca. 5 månader sedan och kontrollerade allt var ok. Sedan dök det upp en tjej förra veckan som hade tagit över den första mannens jobb och skulle kontrollera en gång till hon hade inte heller något att anmärka på men betala måste vi göra även denna gång…
Jag har gett upp och tänker inte fundera mer på att bygga om. Stallet får vara som det är. Vi tänker måla om i allfall men det kommer inte byggas några nya boxar här inte, orkar inte hålla på med myndigheterna och inte har jag någon större lust att lägga en massa pengar för att dom ska komma ut och säga att allt är ok.
Hästarna lär ju inte bry sig om det är nytt eller gammalt dom har stor plats att bo på och det är det viktigaste.
Så nu avsluar jag denna diskussionen för jag blir bara så arg på storebror.
#5 Milla, ville inte alls göra dig upprörd över ditt stallbygge utan bara göra dig uppmärksam på vad som gällde så att du inte gick på samma "mina" som jag gjorde för ett par år sen, det blev dyrt kan jag säga. Sorry Milla 
Amor vincit omnia 
#6 det är inte därför som jag väljer att avbryta tankarna. Jag är bara glad att du berättade för mig för jag var alldeles för blåögd och trodde det inte behövdes en massa papper och så.
Det är lungt Lotta ta inte åt dig, det är ingen fara!!
Det är ju ändå så att det är enklare nu. Förr krävdes BYGGLOV för ombyggnation, nu räcker en enklare förprövning.
Jag kan inte riktigt förstå vad man vinner på att hetsa upp sig över det regelsystem som finns. Och som finns för djurens bästa. Klantskallar och myglare gör livet surt för oss andra, som bara vill djuren väl.
Minder ombyggnader, som man säkerligen kan räkna Millas till, är inte lika krångligt som när man bygger om hela skiten. Vi ska också bygga om och vår ombyggnad räknas nog som större = mer krångel och dyrare.
Jag vet, för övrigt, flera som fått godkänt utan att länsstyrelsens gubbar varit ute och tittat.
MILLA! Ring och hör vad som gäller i just din kommun. Jag bhövde inget intyg på att ändra i inredningen sålänge jag inte byggde spiltor. Inte heller behövdre jag ha nåt intyg när jag gjorde lösdriften. Dom hade vissa mått man skulle följa och likaså skulle det vara ett par meter till närmaste granne på lösdriften. Ingen kom ut och kollade.
Hade en gumma här från kommunen i veckan då jag ska gräva ner en häst här och hon passade på att titta på stallen. Inget att påpeka och nåt intyg behöver jag heller inte. Tog inget betalt heller.

Det där skiljer som sagt mkt från kommun till kommun. Här fick jag förpröva för min lösdrift. Fick faxa in ritningarna, få dem gdk o sen bygga.
Jag fick veta att jag inte får sätta upp ens ett vindskydd i hagen utan förprövning. Jag ville sätta upp ett enkelt skydd i en hage som inte har mer än et tpar buskar som skydd - men det fick jag inte. Även det måste hålla alla bestämda mått o dyl. Inte ens två våggar i vinkel fick man sätta upp. Så kolla med just din kommun för dera riktlinjer. I min kommun kanske de är mer nitiska än i andras, men så funkar det här.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Ja det skiljer sig verkligen från kommun till kommun , vi har inte heller behövt söka för lösdriftarna. Sen det där med spiltor det får du bygga , finns inget förbud mot det alls och som sagt själv skulle jag gärna ha en spilta i allfall här hemma , för att träna dem att stå bundna över natten , skit bra när man ska ultra osv osv *ler* ..
Så jag ser som sagt inget negativt alls med spiltor till hästar som går ute dagligen hela dan …..

Jag skulle vilja ha en radda med spiltor, för utfodringen. Nu måste jag vara tvärnoga med vem jag sätter bredvid vem för at tdet inte skall bli tjafs. Nu är det inga nya individer i flocken, så det funkar nog bra, men jag hade gärna haft spiltväggar.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Hur ofta är kontrollen? Vi hade en förra året och de var bra att ha att göra med.