Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 774 ggr
Hallonbuske
0

Lida,vart går gränsen?

Man läser många gånger att man avlivar djur pga djuret lider. Ok, om det ä frågan om sjukdom,skada.. Men låt oss säg detta med eksem och fång. Återkommande fång är inte bra alls. Då avlivar man för hästens skull.

Eksem, när ska man anta att djuret lider? Svår klåda som lindras med täcke ,medikamenten,hästen är pigg,glad.. När lider den då? Ålder, omständigheter som spelar in?

Ena sommaren går det bra,nästa mindre bra.. Vad anser ni är lidande för hästen?

Lise
0

Jag tycker det är när man gjort allt man kan och de inte blir bättre och man ser att de inte har någon livsglädje kvar. Givetvis får man rådgöra med veterinären och höra vad han tycker.

Annette
0

Det går inte att säga bara så där. Det måste avgöras från fall till fall, tycker jag.

Ellinor Johansson
0

Om man känner sitt djur väl och vill det väl känner tror jag man känner på sig när det är nog.

Vi har avlivat en ung ponny pga. en skada i hans framben hans ögon hade inte gett upp det var tufft.

AnnaLundin
0

OM man själv tvekar över sitt beslut, be en vän med sund djursyn att vara HELT ÄRLIG och fråga om den personen tycker det är rätt att låta hästen leva eller om den borde avlivas. Veterinären är också en bra rådgivare på den punkten, om man är tydlig med att man verkligen vill ha ett ärligt svar.

ett exempel ur verkligheten:
Min granne hade en hund med stora problem i både höftleder och armbågar. Jag försökte antyda åt honom ett par gånger att det var dags att sätta punkt, men det gick inte riktigt in… När han väl hade fattat beslutet sen så kom han ändå och ville ha stöd i sitt beslut.

Min erfarenhet är att det är betydligt vanligare att man väntar för länge än att man fattar beslutet för tidigt.

MalinLarsson
0

Det är en svår fråga! Har precis det "problemet" Vi har en 20 årig islandsval. med exem och "kronisk bronkit". Vissa dagar tänker man att nu är det nog dags när han tjostar och har sig, men dagen efter kan han må bra!

Och vi vet ju att det är mestadels årstidsbetonat, då han e allergisk mot pollen och knott/sol.

Sedan finns det även ett annat perspektiv på det hela, pengarna! Vår kille kostar 500:-/vecka i med. och salva under april-september varje år….. Men det är han värd, vår lille gentleman!!

Midlingur
0

#5 En sådan hade jag också… + två diagnoser till. Han fick slutligen somna in. Hans diagnoser avlöste varandra.