2 i samma box
För ett tag sen var den diskussion på ridsport-forumet om huruvida man kan ha 2 hästar i samma box eller ej. mycket spridda åsikter
Vad anser ni om att ha 2 hästar i samma box? givetvis utgår vi ifrån att boxen är stor nog och att hästarna trivs med varandra!
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Det går bra

jag tycker också att det går bra. Hästar är ju trots allt flockdjur så om de funkar ihop så är det väl självklart.

de hästar som trivs ihop tycker jag kan stå i samma box om den är stor nog. Vi har haft två ungston tillsammans, o dom var så goa mot varann:)

ja tycker de går bra med 2 i samma box om dom passar i hop. Har själv alltid unghästarna 2 och 2 i boxarna
Har i omgångar haft två ihop. Men det jag upplevt som negativt är att det blir jobbigare att mocka.
Veritas odium paretFörvånad
Jag tror att två hästar i samma box kan innebära risker även om måttreglerna följs och de är goda vänner. Hästar har ju en tydlig rangordning och det finns typiska tillfällen då detta visar sig, ex. vid utfodringen. Den ranghögsta äter först. I en box med flera ponnyer tror jag situation kan uppstå där den ranglägre känner sig trängd eller verkligen blir trängd. Och då har den ingenstanns att fly undan.

Vi har haft två stycken ihop i vinter och det har bara varit positivt. Den skygga ponnyn har kännt sig mycket tryggare när hon fått bo tillsammans med sin kavata sambo. Det har heller inte blivit så skitigt som jag trott, faktiskrt så är dessa två renligare än vad sto + föl brukar vara. De äter hö ur samma hög men kraftfoder ur varsin krubba.
Har haft ett russföl/åring och en 3-årig shettisvalack i samma box i vinter och det har gått bra men håller med #5 , jobbigare o mocka då de trampar runt gödslet mera..

För oss funkar det väldigt bra men då har vi en stor box och jag fodrar hö i varje ända sas. Dock äter de nästan alltid ur samma höhög.
Vi har ibland flera i samma box (dock unghästar) och det fungerar bra. Då är det stor box de står i. Jättebra om man tex. har flera föl under vintern.

Jag tycker att det funkar utmärkt!
Men man ska ju inte stoppa ihop vilka ponnyer som helst så klart. De ska fungera bra tillsammans, även vid fodring.
Annars tyckar jag att det är väldigt skönt för unghästarna och för den sociala biten.
Jag har haft både unghingstar och ungston två och två, strax efter att de varit avvanda eller runt året. De brukar bli riktigt goda vänner!
MIna två vallacker som jag kör i par, bor periodvis ihop. Dom är 12 och 13 år. Funkar bra att äta hö ihop, men när det blir kraftfoderdax binder jag upp dom. Dom står ihop när det är platsbrist, inte för att de "behöver" det. Föredrar egentligen 1häst/plats, men vist funkar det.
Jag har haft mina unghästar två och två så ofta det går. Funkar jätte bra. Mitt tvåårssto fungerar som stöd för mitt ettårssto.
Jag har nyligen haft två unghästar ihop, sedan de var ett år gamla, de var uppväxta ihop och de trivdes bra. Hos dem var det inte svårmockat, de gjorde allt längs ena kanten.
Sen har jag vid tillfällen som nyårsafton (har lösdrift) ställt in dem i stallet och satt ihop t ex mor och dotter i samma box fast de inte stått ihop sedan föl. Det gick också bra.
Fast jag skulle aldrig sätta ihop två hästar som är ranghöga och tuffa mot varandra i hagen.

Tycker det funkar bra bara att det blir lite jobbigare att mocka.
Min ponny och ett sto stod tillsammans i samma box gick jätte bra. Va så mysigt för dom :D