Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett15-sjukdomar-skador
Läst 2115 ggr
Charlotte-Aveback
0

Gräsbetessjukan ...?

Är det någon som vet vad gräsbetessjukan är eller vad som orsakar den:

http://wwwc.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,70844705_852__,00.html

AusaBausa
0

aldrig hört talas om! låter inte alls bra ju :-/

VeronicaP
0

Vet att det var en häst som överlevde grässjukan och det är ju som sagt väldigt ovanligt , sen när hon dog (pga andra orsaker många år senare) så gjorde de en obduktion på henne just för att de ville väl hitta och kolla vad det var som gjorde att hon klarade sig men har faktiskt aldrig fått höra något svar.

Vad jag har hört om just grässjukan är att det är en hemsk sjukdom för hästarna och är i stort sett alltid dödlig. Men vad det är som orsakar den vet jag faktiskt inte.

AusaBausa
0

men vilka är symptomen?

ThiffannyJ
0

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Miija
0

Det är väl, precis som det står i Thiffanys länk; mjöldrygan man alltid misstänkt vara boven.

[Billan]
0

Det tråkiga i det hela är också att har man fått in växten i betesmarkerna kan de inte användas på många många år igen. Växten är tydligen svår att utrota. Jag vet att Strömsholm hade mjöldryga i sin ena hage mellan slottet och riksvägen, den har stått tom i säkert 15 år. Nu har de hästar där igen vad jag sett.

Hemsk sjukdom.

[Teddy]
0

På en granngård dog två hästar för några år sedan av gräsbetessjukan. Symptomen på de var stel gång, dålig balans, svårt att tugga, maten kom upp genom näsan.
Veternären på Strömsholm sa att det kan vara en liten fläck 5x5 cm som har mjöldrygesporer, och därför kan det vara svårt/omöjligt att veta VAR smittan finns. Utmed vattendrag är risken lite större, och just råg kan vara värd för mjöldryga. Men häromkring odlas ingen råg!
Jag blev helt hysterisk när jag hörde talas om hästarna! Jag tänkte att TÄNK om de har ridit förbi här innan hästarna blev sjuka, och någon bajsade ut sporer utmed vägen som kom in i min hage, men så smittar det inte. Som de flesta riktigt dödliga sjukdomar smittar det inte så lätt, men NÄr det smittar är dödligheten så gott som 100 %.
På Strömsholm hade man gräsbetessjukan som Billan säger. Jag gick där på kurs 78-79, och då pratade man om att det varje år drabbade 1-2 remonter nere vid Löten (Utnäslöt), pga att markerna var så utarmade efter alla år av betande djur, och att vissa då blev dåliga. Men att det kunde vara massiva maskangrepp, ingen mjöldryga nämndes då. Nu är dom markerna uppplöjda och igensådda, och vad jag vet så är väl det värsta hotet i o m det borta.

[Anna-N]
0

Risken är mycket mindre när det är torrt som det är nu än vid fuktiga marker som det blir vid stor nederbörd då mjöldrygan är en parasitsvamp som kan sätta sig på vilka växter som helst.

[Billan]
0

Ja Mjöldrygan är svamp som trivs företrädesvis på vissa växtslag, därför blir den oftast konsentrerad till vissa hagar eller hagpartier. Jag skrev väl lite klumpigt i förra inlägget.

Hanna-D
0

Vi förlorade två hästar på mitt förra arbete i gräsbetessjuka. Hemsk sjukdom och hemskt att se hästarna när de insjuknat.

Kimpa
0

En bekant till mig fick ta bort sitt sto efter att ha drabbats av sjukdomen på betet vid en betäckningsstation ( ej shettis).

Hennes sto såg ut som en vinthund, ett skelett man hängt ett skinn över och stod med kraftiga darrningar pga smärta , även när hon stod inne på Ulltuna med smärtstillande.
De höll liv i henne i en vecka och sedan fick hon somna in.

Grannen till det stället odlade råg brevid hagen…

jalla
0

Det året(-04) min Nike fick avlivas på grund av gräsbetessjukan kom jag ihåg att det nästan inte var några smörblommor. Vet inte om det har något samband, men ni som har haft hästar som avlivats i sjukdommen kom ni ihåg om det fanns ovanligt lite smörblommmor det året? Vad jag fick reda på var att det drabbar yngre hästar (Nike var född 020705 och han avlivades 040727)och äldre hästar  som har dåligt imunförsvar. Man ska inte plöja upp, inte röra marken, helst ska kreatur gå och beta  efter. Även grannens treåring blev avlivad samma år, känner mig skyldig för jag fick låna henne som sällskap till min Iron Lady. Mina hästar Iron och Baronessa och nya "fölisar" Qlapton --05 och Hardcore Feelings-06  har betat varje år efter detta, men de har fått linfrö varje dag mot förstoppning och jag lyssnar på tarmljud varje kväll.