Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 707 ggr
Milla
0

Id kontrollanter

Sitter och kollar lite på sidan med idkontrollanter och läser följande:

ID-kontrollanter & chipmärkare

1. ID-kontrollanter med godkänd färgkurs - dessa får utföra ID-kontroll på samtliga av SH:s raser , utom travare.
  2. ID-kontrollanter utan godkänd färgkurs - dessa får utföra ID-kontroll på samtliga raser utom travare och svensk ridponny (ASRP kräver kat 1 för de ponnyer som de registrerar), men bör inte utföra kontroll om hästen har någon udda färg.
  3. ID-kontrollanter utbildade av ASVH - dessa har endast anmält att de vill utföra kontroll på svenskt halvblod, men får utnyttjas i likhet med kategori 2.

Nu blir jag lite fundersam, får man lov att id kontrollera utan att ha godkänd färgkurs??

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

VeronicaP
0

Ja du millan inte vet jag ;-)

Milla
0

#1 meeh det var ju inte till någon hjälp ju hahahaha

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

VeronicaP
0

#2 hehe vet jag väl *S* men kunde inte låta bli ;-)

Hanna-D
0

Får vi ID-kontrollera kaspiska hästar t ex?

AnnaLundin
0

Alltså, grejen är att det från början fanns ett antal ID-kontrollanter som enbart kollade halvblod, när ID-böckerna infördes för dem (1992 tror jag det var). DESSA Id-kontrollanter har inte gått den kompletta färgkursen för de lite mer "udda" färgerna - typ skäck, konstantskimmel, prickigt, black etc. Det är väl nästan på gränsen om de klarar gul-anlaget i vissa fall…

#4 - vi får ID-kolla alla hästar utom travare om jag inte minns fel. Har för mig att vi får ID-kolla och chippa galoppörer också numera.

Hanna-D
0

#5 Det är just det jag också har för mig men jag vill veta säkert innan jag utför en ID-kontroll på sådana. Konstigt att info inte finns att läsa någonstans.

AnnaLundin
0

Kaspiska rasföreningen är medlemmar i SH, så varför skulle vi INTE få ID-kontrollera dem?

Det enda som står på SHs sida är:
"Observera att SH:s ID-kontrollanter inte får utfärda ID-kontroller på travare men från och med 2007 får ID-kontrollanter med chipbehörighet ID-kontrollera galoppörer"

Hade vi inte fått kolla kaspier så skulle det nog ha stått där.

tillägg:

Det står ju faktiskt så här i Millas inlägg #0:

• ID-kontrollanter med godkänd färgkurs - dessa får utföra ID-kontroll på samtliga av SH:s raser , utom travare.

Det kan jag inte tolka på något annat sätt än att vi får göra kaspier också.

[Teddy]
0

Man får inte kolla islandshästar utan färgkurs.

Peppe
0

Hur gammal ska man vara för att få bli ID-kontrollant?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

IdaS-A
0

#9 Finns ingen åldersgräns. Jag var nog 16 eller 17 tror jag, minns inte vilket år jag utbildade mig.

Peppe
0

#10 okej tack, verkar lite kul. funderar på att gå utbildningen.

vad kostar det och vart är det?

Annette
0

"11. Jag tror inte det anordnas några fler ID-kurser längre.

Peppe
0

#12 vad ska de göra om 50 år då? när alla ID-kontrollanter är "utdöda"?

Annette
0

#13. Jag skulle kanske skrivit "för tillfället" istället. Hur det ser ut om 50 år är det väl ingen som vet. Och att gå endast ID-kursen är nog ingen idé, det kommer säkert chipkrav på de flesta raser och då är det mer efterfrågan på dessa.

Peppe
0

#14 ja, alltså jag vill få full behörighet, alltså gå alla kurser…