Id kontrollanter
Sitter och kollar lite på sidan med idkontrollanter och läser följande:
ID-kontrollanter & chipmärkare
- ID-kontrollanter med godkänd färgkurs - dessa får utföra ID-kontroll på samtliga av SH:s raser , utom travare.
- ID-kontrollanter utan godkänd färgkurs - dessa får utföra ID-kontroll på samtliga raser utom travare och svensk ridponny (ASRP kräver kat 1 för de ponnyer som de registrerar), men bör inte utföra kontroll om hästen har någon udda färg.
- ID-kontrollanter utbildade av ASVH - dessa har endast anmält att de vill utföra kontroll på svenskt halvblod, men får utnyttjas i likhet med kategori 2.
Nu blir jag lite fundersam, får man lov att id kontrollera utan att ha godkänd färgkurs??
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Ja du millan inte vet jag ;-)
#1 meeh det var ju inte till någon hjälp ju hahahaha
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

#2 hehe vet jag väl *S* men kunde inte låta bli ;-)
Får vi ID-kontrollera kaspiska hästar t ex?
Alltså, grejen är att det från början fanns ett antal ID-kontrollanter som enbart kollade halvblod, när ID-böckerna infördes för dem (1992 tror jag det var). DESSA Id-kontrollanter har inte gått den kompletta färgkursen för de lite mer "udda" färgerna - typ skäck, konstantskimmel, prickigt, black etc. Det är väl nästan på gränsen om de klarar gul-anlaget i vissa fall…
#4 - vi får ID-kolla alla hästar utom travare om jag inte minns fel. Har för mig att vi får ID-kolla och chippa galoppörer också numera.
#5 Det är just det jag också har för mig men jag vill veta säkert innan jag utför en ID-kontroll på sådana. Konstigt att info inte finns att läsa någonstans.
Kaspiska rasföreningen är medlemmar i SH, så varför skulle vi INTE få ID-kontrollera dem?
Det enda som står på SHs sida är:
"Observera att SH:s ID-kontrollanter inte får utfärda ID-kontroller på travare men från och med 2007 får ID-kontrollanter med chipbehörighet ID-kontrollera galoppörer"
Hade vi inte fått kolla kaspier så skulle det nog ha stått där.
tillägg:
Det står ju faktiskt så här i Millas inlägg #0:
- ID-kontrollanter med godkänd färgkurs - dessa får utföra ID-kontroll på samtliga av SH:s raser , utom travare.
Det kan jag inte tolka på något annat sätt än att vi får göra kaspier också.
Man får inte kolla islandshästar utan färgkurs.

Hur gammal ska man vara för att få bli ID-kontrollant?
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

#9 Finns ingen åldersgräns. Jag var nog 16 eller 17 tror jag, minns inte vilket år jag utbildade mig.

#10 okej tack, verkar lite kul. funderar på att gå utbildningen.
vad kostar det och vart är det?

"11. Jag tror inte det anordnas några fler ID-kurser längre.

#12 vad ska de göra om 50 år då? när alla ID-kontrollanter är "utdöda"?

#13. Jag skulle kanske skrivit "för tillfället" istället. Hur det ser ut om 50 år är det väl ingen som vet. Och att gå endast ID-kursen är nog ingen idé, det kommer säkert chipkrav på de flesta raser och då är det mer efterfrågan på dessa.

#14 ja, alltså jag vill få full behörighet, alltså gå alla kurser…