Bruksklasser - klädsel???
Vilken klädsel ska man/bör man ha i ridklasser? Mina killar ska starta i prova på ledklass. Känns lite överkurs med vita ridbyxor och kavaj när de precis börjat rida och ska testa bara men vad används i dessa klasser? Ridskor med klack har de + godkänd ridhjälm.
Tar tacksamt emot tips på annat man som ryttare/ledare kan tänka på i dessa klasser 
OM man ser till ridsportförbundets reglemente så spelar där ingen roll vad det är för färg på ridbyxorna. Man behöver inte heller ha ridkavaj på tävlingar upp till regional nivå.
Jag har inte koll på de exakta reglerna för shettisbruksklasser, beror nog på vem som arrangerar också. Men prydlig och ändamålsenlig klädsel känns spontant som ett bra val.

Det är jättesnyggt med vit skjorta och ridbyxor och väst i samma färg. Annars kan man hoppa över västen, det är fint ändå.:-)
#4 - fast västen har man ju inte för att det är fint utan för att skydda barnets kropp…

#5 Är det krav på skyddsväst på tävlingarna? När vi tävlade i dressyr förra året på en privatägd ridskola så fick dottern på sig en vanlig väst i tyg just för att det var snyggt. Skyddsväst åker ju på vid de flesta uteritterna om jag inte går bredvid och leder. Barnen rider bara i skritt och lite trav, under full kontroll.

I de protokoll vi fått från ridklasserna värderas det högt när man har säkerhetsväst, säkerhetsstigbyglar och rätt skor.
Full kontroll tycker jag aldrig man kan säga att det är när små barn och djur inblandade.
#6 - Vi använder skyddsvästen vid all ridning med barnen. En olycka händer så lätt. (tyvärr är jag inte lika duktig själv - 30 år som ryttare utan väst har väl gjort sitt kan jag tro…
På vår lokala ridskola är det obligatoriskt med säkerhetsväst, vilket jag tycker jag en självklarthet..som sagt, en olycka händer så lätt.
Själv har jag alltid säkethetsväst när jag rider ut eller om jag rider okända hästar/unghästar.

Nä det har du rätt i. Full kontroll har man aldrig med djur och barn. Använder väst till barnen då jag tycker det är mera lämpligt, men allt eftersom barnen rider mer desto mer använder vi västen. Ska tänka på det till nästa tävling.:-)
Enl. TR ska barn/junior ha skyddsväst vid hopptävling och självklart fälttävlans terrängmoment… men det är även tillåtet och önskvärt i dressyr.
Tackar för alla svar! Killarna hade sina ridbyxor och vita tröjor på tävligen och det gick jättebra, trots värmen Falun!
Vi började med säkerhetsväst men eftersom den vi fick låna var aningen för stor fick vi avstå från sådan denna gång. Blir till att leta en egen till killarna nu.

#12 Kul att det gick bra för er, jag hann dessvärre inte titta när de red.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se