Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: utställning
Läst 629 ggr
PP
0

Miniklasser/championat

Av "gammal vana" brukar Shetland Nord inte ha särskilda miniklasser eller championat på sina mindre utställningar, som vinter-, halloween- och unghästutställningen. Jag tror att det beror på att det inte visas så mycket mini hos oss, men kanske är det rent av tvärtom - att det inte visas så mycket mini för att det inte finns särskilda klasser/championat..?

Bevisligen kan mini hävda sej väl bland de standardstora med klassvinster och championatsvinnare. Men hur tänker ni som har mini, struntar ni att anmäla om det inte finns särskilda miniklasser?

Hur tycker ni att man bör göra med championaten om det blir få deltagande mini? Skulle man t ex kunna sätta som krav att det ska vara konkurrens antingen i klassen eller i championatet för att titel ska delas ut? Annars utses en Champion Mini?

Vet att detta inte funkar med nuvarande propositioner, men det skulle var intressant att höra era tankar.

Emelie.Videll
0

Jag som ägare till minisar tycker att det är jätte tråkigt när det inte är miniklasser men skulle ändå inte tycka det vore kul att få titeln tillexempel "champion ministo" om jag visade det ända ministoet den dagen. Då vore det en jätte bra id´e som pernilla sa att ha en champion mini. Då kunde man ju ha det och ändå låta minisarna om det är få gå i samma klass som de normalstora.

Bra att du tog upp det pernilla:)

/Emelie :)

Cattis
0

Jag tycker att det är jättetrist med minichampionat om det är få deltagare. Likadant egentligen med unghingstchampionatet. det är liksom ofta helt "gratis" championat. En eller två deltagare som mest i klasserna oftast. Vinner man klassen har man dessutom lika ofta championatet fixat på en gång. Det är lite missvisande med en del hingstar eller ston som tituleras som mångfaldiga championatsvinnare i annonser o dyl. De har ju ofta ingen konkurrens alls! För att bli champion tycker jag att man skall ha tävlat mot ngn annan för att alls kunna vinna.

Champion mini kort o gott räcker om det bara är ett fåtal deltagande. Är de fler kan det gott få vara som det är nu, men inte annars. Tycker inte heller att separata miniklasser är vidare vettigt då det är bara en eller så med i klasserna. Borde vara minimum 3-4 st för att få vara en egen klass, som med färgklassindelningarna. Där krävs ju minst 4.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

PP
0

Intressanta svar! Vi brukar ha ett hederspris till Bästa mini på de utställningar utan minichampionat, men det är säkert roligare med titeln Champion…

Cattis, jag har tänkt i precis samma banor som du. Särskilt när styrelsens motivering till de höjda kraven på kvalificering till unghästchampionaten fr o m i år bland annat var att det var missvisande att hingstarna sedan marknadsfördes som champion, fast de kanske "bara" blivit unghingstchampion på 38 poäng… Nu har ju unghingstchampionatet så gott som blivit förbehållet de godkända hingstarna, eftersom många domare verkar dra sej för att ge guld till andra unghingstar.

Jag kan ju inte låta bli att undra hur missvisande det isf inte är med hingstar som marknadsförs som mångfaldiga championvinnare, när de kanske aldrig haft konkurrens utan fått sin titel enbart på att närvara och nå upp i 40 poäng…

Även föl kan vara få ibland och bli champion på att endast nå upp i 38 poäng. Jag kan nog tycka att för att bli champion så bör man ha haft konkurrens, antingen i klassen eller i championatet.

Cattis
0

Våra minisar (inte min för jag har inga) i Sverige klarar absolut att stp i konkurrens med de standardstora. Så är det få anmälda tycker jag de skall gå ihop i klasserna. Är de 4 eller fler kan de absolut ha egna klasser, precis som vi delar på de svarta o övriga m.m.

Annars tycker jag det är lika orättvist mor ngt enstaka fux eller skäcksto att behöva gå ihop med de svarta maffiga "damerna".

Nä, inför helst ett miniminantal och dela på dem bara då. I Championaten tycker jag att det skall finnas mins tre klassvinnande eller meriterade minihingstar (exempelvis) för att det skall bli ett minichampionat.
Kan man plocka ut alla kvalade valacker som uppnått poäng, kan man ju göra detsamma med minichampionaten. Har en minihingst ex gått ihop med tre normalstora och placerats 2 med säg 40 poäng, låt honom då gå till Minihingstchampionatet då. Annars bara Champion Mini. Tycker jag.

/Cattis

Ellinor Johansson
0

Champion Mini vid få anmälningar är en jättebra ide tycker jag.

Ellinor Johansson
0

Känns som jag får back lite har pratat med lite minifolk i kväll ALLA vill ha miniklasserna kvar. Hur det blev med championaten var inte det mest väsentliga, med önskan var att mini ska dömas för sig.

Som jag uppfattat det vill minifolket ha egna klasser och championat

Min bara min åsikt. Jag skulle gärna se att i alla fall de godkända hingstarna gick i samma klass.

Cattis
0

Jag tycker championaten är det mest viktiga, då det kryllar av mini som titulerar sig som fler och mångfaldiga championatsvinnare - vilket de är, men de har sällan och ibland aldrig mött en enda motståndare i championatsringen. Det är trist…

Frågan har ju varit uppe på årsmöte eller höstmöte och då var det ju bland annat de som hävdade att de ville ha minichampionaten kvar just för att de ville ha chansen att bli champions lättare. Det vill ju jag med, bli champion alltså, men det är inte alls lika mkt värt om man är ensam.

Det är ju ofta därför standardunghingstarna (klass 9) plockas ut ofta och mkt, för att de har det enda året på sig att plocka en massa "gratistitlar". Det är tråkigt, jag unnar dem visst sina rosetter, då dessa championat har samma värde som ex stochampionatet - där det ofta är mkt hård konkurrens.

/Cattis

Houdini
0

Tråkigt att höra att de "gratis minichampionaten" inte är nåt värd i mångas ögon, kanske vi ska sluta att dela upp i standard o mini över huvud taget om de nu är så lik varandra..

Jag tycker i alla fall att Miniklasser och Minichampionat ska finnas så länge det finns minishetland..

Själv har jag själv vid 3 tillfällen fått höra av domaren (3 olika domare) på utställning att:

"minisarna har ju svårt att konkurrera med de stora" (när det har varit BIS final).

Man kan ju tycka att de som dömer i sådana fall kan hålla det inne för sig själv om det inte stämmer!

Cattis
0

#8 Missförstå nu helst inte vad jag menade med gratis. Det är samma sak med klassvinnare - vinner du din klass om du är ensam i den? Det anser inte jag. Jag anser att man måste ha minst en konkurrent för att vinna. Och jag anser att det inte alls är samma sak att kunna titulera sig flerfaldig champion om man aldrig mött en annan deltagare i championatsringen. Vad vann man emot då? Champion av vad?  Champion skall ju vara den bästa av alla i den kategori man vinner. Vinner man om man är ensam?

/Cattis

Ellinor Johansson
0

# 8  Jag tycker man kan kalla sig klassvinnare även om man är ensam i klassen.

Nu när alla klassvinnare utom fölen måste få guld för att tävla om championaten är det inte så enkelt att plocka champion titlar.

Houdini
0

Tja… klassvinnare ..

Däremot kan det ju tex finnas många ministon på en utställning men bara 1 som får guld. Då måste den ju ha förtjänat sitt championat för den var ju bäst och kvalificerad för championatet, eller?

Annette
0

Är inte Lucky Look mini? Han slog i alla fall alla de andra i Nossebro igår. Där var det inga separata miniklasser.

jojjehanna
0

Samma med Skäpperöds Tarik som blev BIS i Delsbo och han är mini.

Ellinor Johansson
0

Jag vet också att det finns fina minihingstar och några ministon som mycket väl matchar de normalstora, men innan mini fått det bredden i toppen som de normalstora har tror jag att miniklasser behövs.

Annette
0

Här i Väst verkar vi inte ha så mycket mini. Jag tycker det är sällan de har egna klasser.

Ellinor Johansson
0

Egentligen tror jag det finns ganska mycket mini, men det visas inte så många tyvärr.

Det finns en djup rotad inställning att domarna inte tycker om mini, jag har bara träffat en domare som klart deklarerat att hon inte tyckte om mini. Det var en engelsk domare som ansåg att mini inte var en riktig shetland utan en avartFundersam