Mineraler
Är det någon som kan tipsa om mineraler som skulle kunna tänkas ätas av en väldigt kräsen liten shettis?

Jag använder Krafts Miner.
Den är i pelletsform och mina äter den ur handen! = )
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
Tror att det är dom jag har använt om det är dom som går att köpa på granngården. Han sorterar bara ut dom. Har även köpt semper cube men dom avskyr han ännu mer. Han är fruktansvärt kräsen och jag har funderat på om det kanske går att ge han i pulverform i lite betfor. Det jag skulle behöva är några som smakar gott.
#0 Jag har fått lära mig att om dom sorterar ut/inte vill ha mineraler så behöver dom det inte… Kanske han får i sig tillräckligt genom grovfodret?
Jag brukar köpa en orange "plastbytta" med mineraler för häst (har glömt namnet). Vissa äter mer och andra mindre, men poängen är att de äter när de vill (och behöver). Själv skulle jag aldrig "laborera" med att försöka blanda mineraler i fodret.

#4 Det värsta med dem är att mina slår sönder dem och så liger allt utspritt i stället.

Vi använder också sådana baljor och sätter dom i ett passande bildäck som förankras på/mot en rejäl stenbumling. Då kan hästarna visserligen krafsa i dem (vilket de gör gärna och ofta i början) men oftast håller baljan. Fast det blir ju en del svinn!
Hm… han åt ju Semper Cube hos mig hela förra sommaren… du skämmer väl inte bort honom
Låt dem ligga kvar i krubban tills han äter upp dem… en del har inte lika stort behov av mineraler utan räcker att man fyller på när de ätit upp. Jag har ett sto som jag förr bara gav varannan dag… för gav jag henne varje dag så låg det oftast kvar i botten på krubban.

Jag ger pelletsmineraler i betforn, så att den blöts upp och blir till klägg. Det har aldrig varit några problem att få i hästarna det.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Hej Anna-Karin
Det där med att skämma bort han det stämmer till 100 %. Han är ju min lille älskling. Men jag har lagt dom i krubban men han vägrar äta upp dom. Första dagen han fick dom åt han dom men sen var det stopp. Nu när jag försöker ge han dom så luktar han på dom och sen vänder han sig bort. Så nu har min syster fått dom till sin häst. Köpte mineraler som är som sand, kallas de kross? dom lurade jag allt i han igår.
Däremot älskar han equigarden trots att den luktar pyton.
Ja han är rolig lille Milton.
#5 och #6 Jag använder också bildäck. Inga som helst problem då. 
Vi använder också bildäck! Super, både till mat och vattenhinkar!
Delad glädje är dubbel glädje :)
Jag ger upp. Det är bara att inse att jag har en häst som inte vill ha mineraler. Igår fick jag i han de som är krossade men idag så låg de kvar med betforen. Har han bestämt sig för något så har han. Kanske ska göra ett sista försök och köpa en sån där balja. Läste på nätet och hittade två olika sorter. Den ena är från hippo sortimentet och den andra är basiblock. Men vilken ska man ge av dom? Basiblock innehåller ju melass och jag vill ju inte att han ska äta för mycket mineraler pga att det är "godis" i. Men frågan är om han slickar på den ur hippos sortiment om den inte är smaksatt med något gott. Hur vet man om de får i sig tillräckligt?
Men han kanske inte behöver om han inte vill ha??
Delad glädje är dubbel glädje :)

Jag skulle inte oroa mig. Mina äter det de vill ha av mineralerna de får i sina krubbor. Det som blir över slänger jag ut. Så har min 28-åring gjort i alla år och hon tycks inte tagit någon skada :)
Det kan ju vara så att han inte behöver. Jag kanske ska sluta upp och oroa mig. Det som har gjort att jag har trott att han har behövt är att han för ett tag sen åt sitt egna bajs och då har jag hört att det kan bero på mineralbris/magen är i obalans. Men jag har inte sett han göra det nu så det kanske inte har hänt fler gånger.
#12 Precis som du säger så är det risk att de äter för mycket mineraler bara för att det är gott (Basiblock).
Personligen skulle jag aldrig välja Basiblock…..

#15 det kan också vara att han får för lite grovfoder /har tråkigt
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Hej! Tipsar om PAVO summer fit, mineraler och vitaminer i ett som ges i form av en brikett som hästen äter typ som knäckebröd! 1/2 brikett/dag till små raser… Mina hästar älskar dem, återförsäljare finns i svenljunga men jag vet att de kan lev. fodret ibland, de är ute och åker mkt.
För info om dessa www.trollas.se gå in på sidan om PAVO foder!
Nä för lite grovfoder det får han inte dessutom har han gräs i hagen. Tror inte heller att han har tråkigt för han är ute väldigt mycket och springer med sin shettiskompis.
Det är väl bara så att han inte behöver mineralerna. Han slickar knappt på sin saltsten heller och det verkar han inte ta någon skada av. Ska gå in och läsa om pavo summerfit kanske gillar han det bättre.

Ja använder St Hippolyts mineraler. Men min kan va tjurig vad de gäller å äta dem med.. Men bara vissa perioder. Och det är ju så, känner dom att dom inte behöver dem så äter dom ju inte dem heller.