Nytt förbud
Hur ställer ni Er till det nya förslaget att det (eventuellt) ska bli förbjudet att ha hästar som står ensamma och att det även ska förbjudas att ställa hästen i spilta?
Själv tycker jag att förbjuda spilt-uppstallning är fånigt men kanske man ska kunna kräva att hästen har någon form av sällskap fast kanske inte nödvändigtvis en till häst, utan får (som vi har) eller nötboskap eller varför inte en åsna.
Spilterna kommer antagligen inte att förbjudas direkt utan bara vid nybyggnation. Det kommer antagligen att bli en övergångsperiod först. Man inser nog att flertalet ridskolor skulle få stänga om det gick igenom direkt. I den frågan har jag ingen direkt åsikt eftersom jag inte har någon erfarenhet av spiltor.
Agående sällskap så tycker jag att man skall ha sällskap till hästar. Hästar är ett flockdjur. Det är skilland mot för då man jobbade hästen hårt nästan varenda dag. Oh idag så går de ensamma i flertalet timmar då ägarna jobbar.
Det är inte sagt att det endast ska vara sällskap av en annan häst. Det bästa vore det menar man men det skulle gå bra med andra djur också vad jag läst till mej.
Spilta kan ju vara bra. Då kunde förbudet istället vara tidbegränsat. Stå i spilta 24 timmar/dygn är ju inte så bra
#1 jag har en valack som går själv på dagarna och har sällskap på nätterna. Går alldeles utmärkt. Han är inte mkt med dom andra ändå.
#3 ok.. men en häst är ju inte företrädare för hela rasen
Finns säkert de som klarar sig utmärkt ensamma, men man kan ju inte låta de representera alla hästar
Vet en häst som gå ensam dygnet runt, ägarna är de 5-10 minuter om dagen och vattnar och fodrar honom. Han hade nog mått bättre med lite sällskap.
#4 det beror på hur länge hästen bott själv. Jag har en granne som äger en shetland. Hon är 30 år och kan inte gå med andra nu. Hon är helt enkelt för gammal. Hon är mkt agressiv för vi har provat.
Jag säger inte att det är fel att hästar ska ha sällskap. För det ska dom ha men man måste nog kunna ge dispans också.

Jag ska inte yttra mig så mycket om spiltor då jag inte vet någon häst som står i spilta och inte har så stor erfarenhet av det, men jag tycker att ingen häst ska gå själv och hästar ska kunna ha sällskap av andra hästar, vet så många som går själva 
Jag tycker att dom kan ändra reglerna, men då tycker jag att folk ska få bidrag till att kunna genomföra alla nya påhitt och regler, varför kollar dom inte upp hur hästarna har tillgången på hagar och utevistelse???
#7 Undrar också varför de alltid undviker den frågan…
Att hästen ska ha sällskap betyder inte nödvändigtvis att de måste stå i samma box och gå i samma hage. OM det gamla stoet som nallebjörn nämner är aggressiv mot andra hästar så kan man faktiskt DELA HAGEN, så att de är på varsin sida av staketet.
Sen undrar jag ju - ska man ge bidrag för att folk ska köpa sig en sällskapshäst, eller hur menar du? ;o) (Inackorderingar funkar utmärkt!)
För mig är spiltor en lösning för att kunna trycka in så många hästar som möjligt på så liten yta som möjligt. INGEN häst kan väl må riktigt bra av att stå fastbunden 10-20 timmar/dygn eller ännu mer… Att ta bort det vid nybyggnad/ombyggnad är ju en bra åtgärd att börja med i alla fall. DET krävs inga bidrag för, om man ändå ska bygga, blir bara lite färre platser/yta…

jag tycker absolut inteatt man ska ha får ihop med hästar,då det ej är bra, eftersom de har en slags tarmparasiter som ej är bra för hästen, getter ska däremot funka bra..,.

# 10 …… och kaniner.
#9 jag har haft ett sto som inte trivdes i box… Men okej… lösdrift fungerade ju så det var ju inte så många timmar i månaden som stod inne….
#10 har jag aldrig hört. Fåren och hästen delar inte samma parasiter.
#9 men det ståratt hästen ska ha kontakt med annat djur. Kanske menar dom inte kroppsligt?

#13 det har min vetrinär brättat för mig.
Ja ,,,,
Det jag tycker och har tyvkt länge om spiltor är att de borde förbjudas.Om man ser på hästar när de levde i det fria satt de upp bundna på nätterna då !? -Nej !!!! Hästar är ju sammtidigt flykt-djur, och då kan man ju tänka sig hur det skulle vara att sitta fast i ett litet utrymme och vara hjälplös.Ne,spiltor tycker jag man borde förbjudit för länge sedan. Har man inte större plats än att man kan ge hästen en lagligt stor box beroende på storlek som den kan trivas i och känna trygghet genom att den kan röra sig fritt och hålla koll på sin omgivning på ett helt annat sätt.Om man inte kan göra det så tycker jag att man ska ta och tänka i genom och planera om stallet lite. se till er själva vad skulle ni föredra box eller spilta ???? ????
Hästen ska ha sälskap
Också helt rätt.Visst det kommer att skapa många problem med kostnader för en till häst ochså vidare. så där håller JAG med om att man ska kunna ha andra djur som sälskap

Ha dé g´ött
/jullan
Hej!
Jag själv har fått känna på hur det var när jag bara hade en häst. Det var mitt sto som blev själv pga att hästkompisen försvann. Dirty som mitt sto heter blev djupt olycklig. Det gick väl rätt hyfsat när hon var i hagen för där var hästkompisar runt om hos grannarna, men när hon sedan skulle vara inne så var det jättesynd om henne. Hon blev så änglig och svår att hantera i stallet. Hovslagaren fick komma två gånger när han skulle sko henne på alla fyra benen. Han fick ta frambenen ena gången och bakbenen nästa gång. Så jag kan förstå vad de menar med att en häst inte ska vara ensam. Nu har jag lilla Zonya som sällskap efter att ha haft en del andra sällskapshästar innan henne. Zonya är som sagt en shettis men det fungerar jättebra. Så storlek på hästen har som sagt ingen betydelse
ha, ha, ha! Bara där finns någon vän att prata med.
Må Bäst!

Vad är det för fel på spiltor för hästar som passar för det? Jag har en bekant vars häst trivs mycket bättre i spilta än i box. Hon har provat båda delar med den hästen. Är de ute större delen av tiden så ser jag inget problem i att de står i spilta.
Har inte satt mig in i det ev. förbudet, eftersom det inte drabbar mig, har bara boxar och alla hästar har sällskap i hagen varje dag.

många som jag känner som har ensama hästar har nu löst sitt problem genom att köpa sog en shettis som sällskapshäst, som ska få gå där o bara vara sällskap åt den stora ridhästen.
Många tycker att detta är en lösning då shettisar är ganska billaga i "drift".
Tycker att detta är väldigt fel, små hästar är också hästar som behöver motion.
#11 Ja! just precis, KANINER kan vara början på mycket…….
#10 Det finns till och med rekommendation att ha får och hästar tillsammans just för att de INTE har samma parasiter utan hjälps åt att hålla ner varandras parasittryck i beteshagarna…
Min lille Zeb hade ingen hästkompis till sällskap i hagen i vintras - kan inte gå med valacker och det enda av mina egna ston han gått med på sommaren hade varit separerad från honom några månader (tävlade trav) så jag ville inte släppa ihop dem igen. SÅ Zeb hade 11 fårtanter (och en bagge) som sällskap på lösdriften hela vintern!

#22 ok, men alla blir vi ju rekomenderade olika, frågar du hundra olika hästmänniskor så får du hundra olika svar.. Det är sånt man får leva med 
Har hsätar utbyte av kroppskontakt med tex får, kor, kaniner osv. tex kliar varandra…?

Jag har haft häst och kanin i samma box. Jag kunde inte förstå varför hästen hade kaninskit i pälsen varje morgon. Men en kväll när jag var i stallet låg stoet ner och kaninen låg uppe på hennes rygg. Så tillbringade de tydligen nätterna.
Jag var tvungen att lägga höet i två högar, för kaninen var en ilsken jäkel. Han satte sig mitt i höet och gjorde utfall mot hästen och då vågade hon inte äta ur den högen. Annars var han snäll mot henne. Han hade pli på både katterna och Rottweilern, det var en lustig prick.
Spiltor.
Ja om de passar så får man ju ha dett men jag tycker PERSONLIGEN att det är trevligare för en häst som har en box att röra sig fritt i på natten . Men denn ska naturligtvis ha utevisstelse varje dag .
Men är det ingen som håller med MIG
Spilta lr box ???? ????
Vad skulle NI föredra om ni var häst ????
/Jullan

#26 Ja, vore jag häst skulle jag välja att inte behöva stängas in alls. Då skulle jag vilja gå fritt, vart jag ville och när jag ville.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Hästar är ju flockdjur… Varför skulle man tycka att det är okej att ha en ensam häst då?

ser ikke noe problem med spilt.man får heller sette en begrenset tid som hesten skal stå der.om hesten er ute fra morgen til kveld og appåtil blir brukt så har den ingen skade av å stå på spilt om natten. Hester er flokkdyr og skal ha sellskap mener nå jeg. men det begyner å bli veldig mye nye regler ang hestehold for tiden.snart får vi vell ikke ri og kjøre lenger heller. for hesten er jo ikke skapt til det heller.

Betyder denna lagen att hästen aldrig ska gå ensam, alltså i egen hage med andra hästra runt om. eller gäller det för dom som har hästar helt ensamma, alltså ingen mer häst i samma stall?
Ni kanske redan har förklart detta, men orkar inte sitta och läsa hela tråden
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Jag tycker det är bra förslag båda två.
Min ponny har fått gå själv då han blev osams med en av hästarna i hagen. Han gick själv nästan ett helt år (stod dock inne med andra hästar och såg de andra i den andra hagen) och mådde pyton rent ut sagt. Han hatade att gå ut i hagen och galopperade in i stallet, sen hittade han på olter som att bli trafikskygg. När vi äntligen hittade en kompis till honom blev han en annan häst.
Det räcker för mig, jag ska aldrig mer ha en häst själv, hellre sälja den i sånna fall.