Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 632 ggr
[Teddy]
0

Trailerfråga

För 10 dagar sedan tappade jag ett hjul på trailern under färd, med häst i (förstås). Nu verkar det som om trailern inte har tagit någon skada!!!!!!!!!!
Finns det någon här som varit med om samma sak?

wewwa
0

Ojdå, nej det har aldrig hänt för oss.

Hur gick det med hästen då?

Carita
0

Jag var med om samma sak för några år sedan. Ägaren till hästen hade haft inne transporten på verkstad för byte av nya däck. Vi hann ca 2 mil på E18 innan vi såg ett däck rulla förbi bilen. Jag stannade kvar hos hästen tills ägaren kom med en ny kärra och vi lastade om. Idetta fall gick allt bra med både häst och kärra.

ingrid
0

Har också varit med om detta. Transporten hade även här varit inne på däckbyte på verkstad. Vi hann ungefär 5 mil när hjulet kom rullande förbi. Transporten var enkelaxlad och vi hade med oss 2 stora hästar men allt gick bra, det enda var att ena hästen fick strykas då vi inte hann fram till tävlingen i tid för hans klass.

giffan
0

Va med om det för två veckor sen när vi skulle köra ett sto på betäckning.

Man märkte inget i bilen el släpet, sen "klonkade" det till och hjulet kom i rasande fart förbi oss.

Alla bultarna var borta, hjulet kunde vi hämta upp en bit framför oss och sen tog vi några bultar från varje hjul (boggi kärra) skruvade dit dem och rullade till närmaste mack där de som tur var hade däckverksta. Köpte nya hjulbultar å sen kunde vi åka vidare. Kul va det inte… för det va mitt ute på motorvägen och det va säkert 30 grader varmt!

Å inte en enda kan vara bussig att stanna och hjälpa. är inte det märkligt???

Man ska nog vara mkt mera noga med att efter dra bultarna, men jämna mellanrum.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Ahnna
0

Det hände mig och en kompis en gång med en lånad trailer, med två kallblod i skåpet. Transporten tog ingen som helst skada, och vi behövde "bara" sätta dit ett reservhjul. Har hört en polis säga att om man håller 70-80 km/h så blir det en luftficka mellan vägbanan och hjulupphängningen när hjulet ramlar av, så oftast hinner man stanna innan man har fördärvat upphängningen. Det är ju praktiskt, det tackar vi fysikens lagar för!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

[Teddy]
0

Ja någon luftficka blev det inte precis, det kom svart rök! Men det kändes mindre i bilen när jag tappade hjulet än när jag fick punktering för några år sedan, då trodde jag bilen gick sönder, det kändes som om den bara dog, och jag kunde knappt köra åt sidan, så tungt blev det.

Hästen var hur lugn som helst i trailern. Jag repade gräs åt honom vid vägbanan, och han åt!

Men då kanske jag törs åka med min trailer igen, trodde att den skulle bli totalhavererad!!

annie
0

Jag har också varit med om det, inget kul!

Var på väg till tävling och vi hade några kilometer kvar när släpet gungade till och hjulet kom rullande förbi och ner i diket. Hua! Gick bra här med faktiskt och vi tog oss hem igen. Hästen var kolugn och reagerade inte. Fick gå sista biten till tävligen.

wewwa
0

Jösses, nu blir man ju rädd att det har hänt såpass många… :o