Vad gör ni med era -07 or?
Joystick Diablo får gå på prommenader iklädd grimma longergjord med svanskappa på och oftast en höpåse på ena sidan och en tygpåse med en vattenflaska i den andra så de är ungefär lika tungt..
Vi har tömkört några gånger.
Han löshoppar sig själv i hagen
Å nu har han hunnit med och gå på släp efter våran nordis Krutrök 2 turer. De har gått jättebra!
Cyklister, bilar, mopeder, traktorer och sånt har vi också mött utan problem.
Lyfta hovar och borstning och hantering av HELA hästen görs nästan dagligen..Å så sprayar jag man och svans med pälsglans för att slippa nöta på taglet..Gillas inte helt men protesterar mindre och mindre.
Nu väntar semester en tid!
Vad gör ni?

#0 oj har du redan börjat med tömkörning? Är inte de lite tidigt för en 1 åring?
Mina (har en egen och en lånehingst) hemma. Dom hanteras dagligen genom visitering. sen kommer dom in ca 2-3 ggr i vecka och borstas och lyfter hovar och sprayas med flugmedel. Min har varit på utställning så han är van vid bett i munnen. Men just nu tycker ja de är viktigt att dom får en leksommar att leka och ha kul.

Tömkörning och tömkörning.. promenad med styrning av tömmar mera.
Bett har jag inte provat ännu men ska börja vänja honom med det. Joystick ska visas i lövånger antagligen
Sofsans Pegasus ska vara sällskap åt Joystick åtminstone en vecka i sommar så jag antar att de blir full rulle i hagen då på ett litet annat sätt med en 1 år äldre shettishingst än med våran lekfulla nordisfarbror som han går med till vardags
Rullatorer är han också bekant med och väldigt intresserad av och OM han fick skulle han gärna åka med mig i permobilen. DEN är jätteintressant.
Anna-Carin

Mitt ettårs sto har varit på utställning o är van vid transport, hon är lugn i all hantering, verkas, borstas sprayas mm mm men hon ska få vara unghäst hela sommaren nu, fram till premieringen ivf.
års hingsten går ju hos Zettan o han har det bra med sin bror o leker o busar.
kommer inte börja med någon tömkörning eller så förrän nästa vår.
Min ettåring går på bete…
Hon är ledtam i grimma och grimskaft.

Min får gå på lite promenader, om hon vill gå vill säga.Ibland tar det tvärstopp å hon vägrar gå
. Undrar hur det ska gå ..tänkte visa henne på premiering..
Å nån gång har hon fått följa med bredvid vagnen när "mamma" blivit körd. Har hafte sele å grejer på sig.
MEN BARA PÅ SKOJ.
Idag har hon hoppat över några små hinder och traskat igenom en jättestor ceris badring. Hon är helt kolugn och tycker det är roligt att få göra små saker.
jag har börjat med lite lätt tömkörning, lite löshoppning, går på promenader, innan när han var mindre så fick han följa med lös när jag va ute o körde mamman o även sprang han med lös när jag red min 25 åriga connemara men nu då han e hingst o så så får han nöja sig med att gå med i grimskaft ibland när jag rider min 25 åring.. han borstas ju o lyfter hovar o stå uppbunden o så så gott som dagligen utan minsta problem… han vänjs även vid saker som kan va lite läskigt.
Han har kul med kompisar. Och så pussar jag på honom ibland
Veritas odium paretFörvånad

Absolut inget, han går på jättefint ängsbete med "lekkompisar"!

Gör inget med mina heller direkt mer än det vanliga verkning och ledd ibland, de får gå och leka och busa med sina kompisar.

Våra Islänningar får vänja sig vid träns och bett, tömkörning och longering på höst/vinter som 1åringar! Lite sadelvänjning nån gång sen är det transportträning m.m. Jag väljer att lägga grunden tidigt (islänningarna rids ju inte in förrän vid 4års ålder)!
Det är bättre att gå sakta men säkert fram än att skynda innan 3års premiering el.liknande!
När jag hade Ardenner så var jag i full gång med inkörning vid 1års ålder min Brasse var inkörd vid 1 1/2 år! Han vandes vid bett/träns/sele redan vid 6-8mån ålder!
Våra ett och tvååringar är på sommar kollo tillsammans med vår valack Kevin. Kevin sköter uppfostringen så när det är dags att komma hem i höst är det gäng mycket väluppfostrade småkillar som kommer hem om jag känner Kevin rätt.
Våra ungponnyers tre första år innhåller i stort sett bara lek och bus.
Våra ett- och tvååringar går också på sommarbete hela sommaren tillsammans med äldre hästar. Tror det är nyttigt för dem både psykiskt och fysiskt att bara få gå och vara hästar och ta det lugnt när de växer som mest.
Tror också att det är bra för dem att ta det lungt när de växer. jag har räknat med att de lever mist 25 år och då behöver de en lång slyngel period för att växa och utvecklar i lugn och ro.

Intressant läsning. Helt klart så finns det många olika filosofier om hur tidigt man ska göra olika saker med hästarna.
Min tanke med Joystick är att vi ska fortsätta vara ute på små äventyr ihop. Prova på lite allt möjligt på ett lekfullt sätt. Har inte tänkt att han ska gå med vagnen förräns nästa sommar.
En vecka tillsammans med Sofsans Mästergårds Pegasus när jag är på körläger i Villvattnet med Krutrök. Å när vi kommer hem därifrån så kommer det hit en d-ponny från ridskolan som ska stå här en månad. En lika busig och aktiv herre som Krutrök så Joystick kommer att ha 2 busiga lekfarbröder i sommar.
Just nu står jag i valet och kvalet OM jag ska sälja Krutrök till någon som orkar med tävlingar eller inte. En sån vacker nordsvensk som han har blivit känns det tungt att "bara" njuta av honom själv. I sånna fall blir det helt klart en shettis herre till här i hagen.
Anna-Carin
Mitt 1års sto brukar få följa med på promenader i samhället där hon får vänja sig vid allt möjligt. Jag har vänjt henne vid träns och bett, jag märker att hon vill ah små uppdrag så hjärnan hennes får tänka lite. Hon har inga kompisar som vill leka med henne, för min 13åriga valack och vårt 19åriga islandsto vill inte direkt leka. Så då försöker jag hitta på små uppdrag så hon har något att göra. Men annars tar vi det rätt lungt. Jag har märkt att om hon inte får något att göta så kan hon bli lite bitig och försöka hitta på lite bus. Men det är väl för att hon inte får leka avsig med jämnåriga.

Min går på bete nu, men vi är ute och går några gånger i veckan nu, inför utställningen, efter det blir det bara bete för henne, fram till hösten, sen börjar jag vänja henne med träns och sele, så på senhösten blir det nog till att börja tömköra. Hon tycker allting är nytt och jätte kul. Hon har redan haft en 2 åring på ryggen utan problem. Hon reagerade inte ens. (men det är inget jag tränar med henne nu) :-)
För senaste info om min lilla skrutt Pockis besök min Blogg
Mitt lilla bustroll går på bete har d bra över sommaren. Där får hon vänja sig med bilar, traktorer, kor mm. Innan har vi gått promenader, lyft hovar o tränat allmänt gott uppförande. Hon kommer att få följa med när jag kör min andra så hon vänjer sig vid vagnen men börjar nog med tömmkörningen först nästa vår o inkörning som treåring. Är min första unghäst så jag har mkt att lära.
Kelda tränas att gå promender m mig i byn där hon får miljöträning, rykt o lyft av hovar hör ju till daglig skötseel, bus i hagen m.m. provade bett för första gången i går o det var inget konstigt!