Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettutställning
Läst 3083 ggr
AnnaLundin
0

skrubbat svansen - utställning?

En av mina ponnyer har skrubbat bort en massa tagel uppe på svansroten, det var tydligen mycket insekter i deras hage i vår och jag upptäckte det för sent… Har bytt hage och det verkar som att skrubbandet upphört. (fullblodsstoet som går där nu är jätteirriterad av insekterna) Manen är i princip orörd än så länge.

Jag håller givetvis tummarna om att det är tillfälligt och inte början till sommareksem - som inte finns i släkten på de generationer jag känner till.

Det jag funderar på är hur en domare på en utställning ställer sig till det faktum att tagel saknas överst på svansroten? Är det bara att glömma utställningar i år eller vågar man ändå anmäla?

Poppla
0

Jag kan inte svaret på din fråga, men tänkte bara tipsa dig om att hålla noga koll på ponnyn och ge henne extra skydd mot insekter. Sommareksem är inte att leka med :-( Har hon kliat sig i manen också? Ett tips på ett jättebra och helt giftfritt insektsmedel är Ekholms hästdeo. Man kan se på kvällen att det nästan inte sitter några knott på hästarna när man sprayat på den! Finns at läsa om och beställa på www.ekholmnordic.se

AnnaLundin
0

#1 - Sista meningen i första stycket - manen är i princip orörd.

I övrigt så vet jag vad eksem innebär och har koll på mina hästar. Tack för tipset, även om ekholms aldrig kommer få sälja något till mig.

JennyR
0

#0 Jag visade ett 3-årssto förra året, på 2 utställningar och sedan sommarpremieringen, och hon hade kliat sig jättemycket i manen (det visade sig att hon hade LÖSS och hade haft det sedan jag köpte henne men jag fattade aldrig det *gaaah* och jag hade aldrig hört talas om ngn som haft löss på sommaren så jag var ruggigt slow *s*)… Hursomhelst så var det bara premieringsförättaren som påpekade det. Om jag kommer ihåg rätt så hade jag upptäckt att hon hade löss i samma veva…

Typiskt när man har en treåring som ska visas för diplom… :-/ Men efter avlusning a la carte så är manen på god väg att bli lång :-) (och hon fick dubbelguld - trots jätteful man :-))

Du kan ju alltid tala om för domaren varför svansen är som den är :-)

[Teddy]
0

Jag har varit domarsekreterare några ggr och vet att domarna INTE tycker om avskrubbad man/svans. Dessutom kan en del bli jättesura när ägaren påpekar att "manen/svansen ser ut… " osv. Stanna hemma då, sa en domare. Gäller det en treårspremiering är det ju lite annorlunda förstås, då MÅSTE man ju visa.

Peppe
0

för att undvika skrubb så kan du använda AVS 14 om du inte redan har det, det lindrar all klåda Glad men det är ju för sent med det som redan kliants bort…

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

AnnaLundin
0

Puttar upp och frågar ifall fler har erfarenheter av hur domare reagerar på om det saknas lite tagel överst på svansroten? Det är en del bortskavt mitt på, men taglet på sidorna är kvar. Manen är i ärlighetens namn också lite tunnare, men det finns full längd kvar längs hela halsen och ser inte särskilt skrubbat ut.

Det är alltså ett ungsto som jag har funderat på att ta med mig till Trelleborg på lördag, men av förklarliga skäl vacklar jag ju nu i det beslutet… Jag vill gärna få henne visad, men inte till vilket pris som helst.

Cattis
0

Kan du inte lägga in en bild? Svårt att veta vad andra menar med "saknas lite tagel"…

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

AnnaLundin
0

Jag lyckas ju aldrig få med mig kameran ner till hagen… Och mobilkameran har gått sönder. Men jag ska försöka komma ihåg i morgon.

[Croneld]
0

En av mina hästar älskar att klia baken och svansen året runt och njuter av dagens kliande. Inte irriterad eller eksem, mer som en ritual när hon kommer in i boxen. Aldrig att taglet försvinner som tur är.

Men tillfälligt kliar alla hästar sig mer eller mindre mot träd, lite varstans på kroppen lite då och då. Jag tror de tycker det är skönt, precis som när de putsar och kliar varandra, utan att det är fara på tapeten.

Fast om det dyker upp lite extra kliande och at taglet försvinner ska man nog hålla lite extra koll för att se vad det är.

# 0 Lycka till och hoppas att det inte är något!

Houdini
0

Var noga med att inte gå på utställningar med LÖSS, jag fick med det hem förra året från en utställning och fick börja behandla ALLA mina hästar!!!

Gå inte med treårsston heller även om ni anser att de måste visas, ni intygar ju faktiskt att de inte bär på nå´t smittsamt vilket löss är i allra högsta grad.

SKITTRÅKIGT:(

Hur får dessa små då möjlighet att sprida sig… jo tex klappar många flera hästar, hästar som står i boxar bredvid varandra…

Vanlig kommentar: Men viii hade ju hästen i transporten och ingen fick klappa den, så vi kan ju inte ha spritt det för vi var ju så noggranna eftersom vi visste att …… hade löss..!  - - -, men domaren då…?? Denne tar i alla hästar.. det är ju domarens jobb.

Och de olyckliga får fripassagerare med sig hem..

AnnaLundin
0

Angående löss så är lilla damen ifråga behandlad med Flusa flera gånger (mot knott o fästingar), jag hoppas att det har effekt mot löss också - det påstås det ska kunna ha i alla fall.

ZABA
0

Förlåt ts, inte riktigt det du är ute efter men jag kan bara inte låta bli:

#10 Gå inte med treårsston heller även om ni anser att de måste visas, ni intygar ju faktiskt att de inte bär på nå´t smittsamt vilket löss är i allra högsta grad.

Min fundering går då till pälsätare. Är dom en slags lus? Om nu pälsätare (löss?) "i allra högsta grad" är så smittsamt hur kan det komma sig att t ex bara en enda ponny i en flock kan få dem?

Sen ska man naturligtvis INTE åka på utställning eller annat arrangemang om ponnyn kan ha med sig något som kan smitta till andra individer, vare sig det är pälsätare, löss eller snorloskor.

fallon
0

Pälsätare är en lus. Det är smittsamt med löss, men olika individer är olika mottagliga och det kan ta ett tag innan en hel flock är smittad. Och det tar ju ett tag innan man upptäcker smitta. Ett fåtal löss är ju omöjligt att upptäcka. Det är därför man måste behandla alla. I första hand är det unga, äldre  o djur i nedsatt kondition som drabbas.

VeronicaP
0

Fast man ska bara behandla hästar som är konstaterade att de har löss eller pälsätare.

Sen så smittar det attans inte bara genom att jag klappar en häst på en utställning kan ju vara så att hästen i fråga hade det innan utställningen eller fick det någon dag efter. Löss hoppar inte över till andra hästar , de kan få det om de kliar varandra om man lånar en borste som precis är använd av en med löss osv . Det är lika dant hos människor faktiskt.

Är lite överdrivet det där om att det skulle smitta jättelätt för så är det faktiskt inte.

Inte sagt för det att man ska åka med hästar som har det , men det är inte alltid så lätt att hitta det på en häst , alla visar ju inte ens sytom på att de bär löss.

Houdini
0

#12  Behöver du ens fråga???

Låter som att flera har inställningen att det är helt ok att åka runt med hästar med ohyra!!!

SKANDAL!!!

Det finns en orsak till att  hundar går i en särskild ingång hos veterinären när de är drabbade av klåda … och inte är det för att ohyra har så oändligt svårt att smitta!

Tror ni någonsin att en dressyrryttare eller tävlingskusk på stor häst skulle ens få för sig att åka på tävling med en häst med ohyra… ALDRIG I LIVET.. det är nog begränsat till okunnigt folk!!

JennyR
0

#15 Jag visste inte att mitt sto hade löss när jag åkte med henne. Jag upptäckte det strax efter premieringen.

VeronicaP
0

#15 Har inte läst någon som har sagt att det är okey bara att det är lätt att missa.

AnnaLundin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag knäppt några bilder på lilla damen. Det är inte så enkelt när de inte vill samarbeta i hagen, i den starka kvällssolen. Det gör ju liksom inte att få några vettiga bilder i motljus…

Bilderna som jag kopierar in i inläggen är förminskade, går att se i större format om man klickar på bildikonen i hörnet.

AnnaLundin
0

Manfria sidan - svårt att se, men…

AnnaLundin
0

Svansen bakifrån

AnnaLundin
0

Svansen från sidan

ZABA
0

#15 Ja, jag behövde fråga för jag visste inte säkert! Ingen kritik på något sätt. Frågar man inte får man inte veta. 

#17 Håller med dig. Jag har heller inte läst här att någon anser det vara okej att åka omkring med ohyra. Sen kan det ju faktiskt vara så att man inte upptäcker ohyran förrän efter en utställning eller annat arrangemang. Precis som en förkylning som inte brutit ut ännu.

[Croneld]
0

Jag har varit med om flera gånger att det bara är en av alla hästarna som har löss. De andra fick det inte alls. Så jag får en känsla att det inte sprids så lätt, men man vet ju aldrig.

AnnaLundin
0

Och för att återgå till trådens ursprungsämne - Hade DU åkt på utställning med ponnyn på bilderna ovan?

Ellinor Johansson
0

Kalla mig gärna okunnig det är det är inte att skämmas för, jag har åkt på utställning fast vi hade en pålle som kilade sig hemma. Hon utreddes en hel vår av veterinär, det togs massor av olika prover från "ohyreprov", svampprover, till blodprover för att kunna hitta var klådan kunde komma ifrån. Jag kommer inte håg av ohyran hette med det var en ohyra som normalt inte finns på häst. Ohyra trivs inte på häst utan om den hamnar på en häst försvinner den snabbt igen. Min häst problem var att den var överkänslig för den ohyran.

Cattis
0

#24 Nej…

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

ZABA
0

#24 Nej, inte jag heller… (Ursäkta kapningen!)

VeronicaP
0

#24 Nej jag hade inte åkt med den svansen om det inte hade hunnit växa ut mer än som det ser ut nu

Annette
0

Jag hade heller inte åkt.

Charlotte-J
0

Jag skulle inte åkt.

Amor vincit omnia Kyss

SofiaChristina
0

Hade heller inte åkt .

RebeckaSvensson
0

Jag skulle inte åkt.

AnnaLundin
0

Skrattande Tack!

Jag behövde bara hjälp att fatta det beslutet, det är svårt när man står hemma och tittar själv och gärna vill visa…

Jag hoppas att utvecklingen blir att det växer ut igen till senare i sommar, att det inte blir ännu mer avskrubbat.