Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett14-utrustning
Läst 2573 ggr
PP
0

Blankt läder - tips?

Någon som har något tips på hur (om?) man kan få gammalt, matt läder blankt igen? Kanske någon bra produkt man kan använda?

Lädret är för övrigt rengjort och god kondition.

[Teddy]
0

Hej Pernilla!!
En klok sadelmakare sa en gång till mig att läder kan "dö" och då hjälper inga oljor i världen.
Men jag har fått fart ibland på gammalt matt läder genom att lägga det i Ekololja. Är det stora grejer kan man stoppa det i en påse och sedan dränka in med olja. Det måste ligga ett bra tag, och man får fylla på med olja vartefter.
Annars tycker jag Stubben läderprodukter är mycket bra till gammalt läder. (det använder dom på hovstallet också!)
MARIE

[Anna-N]
0

Jag köpte nått Hokus-Pokus medel här i våras som var jättebra. SkrattandeNu står burken ute i stallet, kan kolla det. Men det lädret har hållt sig väldigt bra efter behandling.

AnnaLundin
0

Ekololja skulle jag inte använda om jag så fick betalt för det. Alla sadelmakare jag pratat med har avrått…

Neatsfoot oil (inte "compound) är helt suveränt, lädret blir supermjukt och följsamt.

Jag har nån gång haft läder som mist sin blanka yta, där har jag faktiskt kletat på lite skokräm och putsat till med ganska gott resultat. Och efter skokräm är det ett hett tips att man fixar sista finishen med en nylonstrumpa….

IdaS-A
0

#3 varför, är inte ekooljan bra?

ThiffannyJ
0

Jag har hört att ekololja bara gör lädret sladdrigt…

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

AnnaLundin
0

Jag vet inte exakt vad det är Ekololjan gör, har hört för många skrönor för att minnas vilken av dem det var som nog var sann. Men den förstör lädret i alla fall, enligt de uppgifter jag fått.

[Teddy]
0

Jag har hört skrönor om Ekololja så länge jag minns!!! Det förstör lädret - konstig produkt - en läderolja som FÖRSTÖR läder?
Det förstör sömmarna i lädret - konstigt, mina grejor hänger i alla fall ihop.

[Anna-N]
0

Det jag hört om Ekololja är att tråden i sömmarna "löses upp" av oljan, vilket är allt annat än bra.

VeronicaP
0

Vi använder vanlig matolja och lägger selarna i , funkar kanon bra och lädret blir smidigt lääääänge.

entill
0

Har också hört mycket negativt om Ekololja, men har aldrig haft problem själv med oljan. Att olja "äter upp" sömmarna är nog en sanning med modifikation. Det beror nog på vilken tråd man använt i sömmen. Numera används ju mest syntetisk tråd, och den är inte så känslig för olja.

Skokräm är nog det bästa man kan använda om man vill få lädret blankt, men man får putsa som när man putsar skor, alltså borsta och avsluta med att polera med t.ex en nylonstrumpa. Om narven är sprucken brukar det dock vara svårt att få lädret blankt.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

turboliina
0

det va någon som sa att ketchup va super till just matt "dött" läder.. har aldrig provat men man kanks3e skulle testa :D

Pernilla-Adelsson
0

Det ni skriver om ekololjan stämmer bra, oljan är inte bra för att den "äter" på sömmarna, och självklart beror det på vad det är för tråd, och det är långsiktigt som det inte är bra för tråden, dessutom mättar oljan lädret och fyller igen porerna vilket då "dödar" lädret (Det är därför lädret blir mjukt, och sladdrigt) 

Jag använder själv ekololja till mina "billiga" träns för att just mjuka upp dem, men dyrare saker använder jag endast stûbbens produkter.

Ädelssons Sadelmakeri

www.adelssons.se

Peppe
0

jag använder Stübbens tväl och Effax balsam

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

zettan
0

använder alltid stubbens produkter till mina läder grejer.

Trim
0

Själv har jag börjat använda vanlig solrosolja. Jag lade i  Globus naturfärgade träns och jag kommer aldrig mer behöva olja in det tror jag… Det blev verkligen supermjukt och fint. Har provat med stelt svartfärgat läder och det bli rätt bra det med.

Själva blankheten kan du få fram om du tar lite vatten och mycket sadeltvål utan att det löddrar och dedan är det bara att putsa…

entill
0

Problemet är nog inte själva smörjprodukten utan mera läderkvalitèn. Ett från början välfettat läder, typ Tärnsjö, behöver inte smörjas de första åren om det sköts rätt. Torka av med vanlig sadeltvål när det blir smutsigt, och smörj vartannat år, om det behövs.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

SannaHolmgren
0

Ang om ekololjan. Jag pratade med en sadelmakare som bestämt avrådde att man skulle "dränka" läder i olja, för det var det värsta som fanns när han fick in läder som var mättat med fett. Försök att kleta olja på en nål och sy i halkigt läder.;-)

En annan sak sa han att det var viktigt att läsa på innehållsförteckningen. Mineralolja skulle undvikas helt och hållet, eftersom mineralolja är lika med motorolja och det bryter ner läder och sömmar till slut. 

Vaselin skulle man också vara försiktig med, eftersom det lägger sig utanpå och täpper till porerna i lädret så att det inte kan "andas" och det hindrar lädret från att ta till sig de bra fetterna.

Inte heller använda matoljor eller liknande då  de kan börja härskna.

Som #6 sa innan  så är Neatsfoot oljan ett av de bästa man kan ha, och en till jättebra produkt är den vanliga sadeltvålen (som ligger i en blå ask om ni vet vilken minns ej vad den heter) 

Annat han tyckte var bra var lanolin = ullfett som man kan köpa på apoteket. Det är ganska klabbigt och bökigt  att hålla på med man får värma det lite så det blir mjukt, men lädret mår bra av det.

[Nesslan]
0

17# Tvålen som man kan lägga i en blå ask heter Ekol Glycerintvål. Jag använder den först, och sedan Ekol Skinn o Läderbalsam, och ev. skokräm efteråt på tex utsidan av ridstövlarna och nosgrimman för att det ska glänsa lite extra.
På Hööks hemsida står det att:

" Man bör inte använda för mycket precis vid sömmar då det lätt blir lufttätt där då och sömmarna kan "ruttna" och släppa. Detta gäller generellt för allt läderfett. "

ThiffannyJ
0

Jag änvänder något som heter curium (?) soap. Det är en spray flaska som jag använder för att "frächa" upp lädret mella olika tävlingar, torkar snabbt och kladdar ej!!

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com