Hästschampo
Undrar om det finns någon som kan ge tips på "bra" hästschampo där hästen verkligen blir ren sen man badat den ??
Hööks duger till vardags, Mustang till tävling/utställning. Sedan är det bara hårt jobb som gäller…
Vart hittar man Mustang Schampo ??

PROB schampot funkar nog väldigt bra som vanligt schampo också, min hund blir iallafall väldigt ren efter det, fast det ska ju verka i 20 minuter så det tar ju en stund, men gud så klara färgerna blir efter det. Det vita blir snövitt och det svarta blir kolsvart (pedagogisk beskrivning, va
)
www.ekholmnordic.se src="../Images/Buttons/linkArrow.png" alt="Länken öppnas i nytt fönster" />
Hittade det i ridsportaffären http://www.fredriksborgsridsport.com/ Det ät ju inte precis nästgårds, men de kanske kan hjälpa dig med en försäljare där du bor??
Mias ridsport tror jag också har det, har tyvärr inget telnr just nu…

Det absolut bästa jag badat mina hästar i, är Gliss schampo som man köper i vanliga affärer, jag har provat det mesta i schampo, men dettta är mitt favoritschampo, dom blir jätteblanka och det fördjupar färgen på dom, testa ska ni få se. Maria.
#5 heter det bara Gliss??
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
#5. Men vilket sammanträffande. Det är jättebra :-D.
Det heter Schwarzkopf Gliss. Men var försiktig om Ni vet med er att hästarna är känsliga. Kan vara parfymerat och kanske starkt.
Galopp (eller hur det nu stavas) funkar jättebra och får hästarna verkligen att glänsa.
Amor vincit omnia 

På de äldre ponnyerna köper jag vanligt hårschampo och använder mycket istället. Favoriten i år är coccosschampo från rusta
Dom luktar så gott när dom är klara.
Till fölen använder jag linimentschampo för att undvika klåda om man skulle missa nåt pga för spralligt föl..
#9 Badar du fölen? Det gör inte vi, vi gjorde det ett år de fölen som badades på sommaren blev förkylda på hösten inte de andra fölen. Säkert hade det inget samband men jag är så nojig.

# 10
Jepp. Du har ju sett min lilla "vita" lortgris. Hon är inte så ljus annars vill jag lova.
Har alltid badat fölungarna till sommar/höst utställningarna. Däremot vill jag gärna att de får stå inne och torka i en box med mycket halm efteråt. å andra sidan så har min lilla på sig täcke när hon åker till utställningarna också bara för att försöka hålla henne ren. Är mycket fånig på den fronten.
Har inte märkt av att de skulle ha lättare att bli förkylda men det är ju alltid risk att åka bort med föl på utställning med tanke på alla nya bakterier som dom inte är vana vid sen tidigare.
Nog för att man vill ha dem rena på ytan, men ärligt talat, tvättar ni gladeligen bort hela deras eget pälsfett, som skyddar mot regn och rusk?
Jag brukar använda mig av Renons i små doser på kroppen på dem. I manen och svansen är jag dock frikostig med det + vanligt billigt hårbalsam (Klippotekets) på dem som har mycket tagel.
Möjligen hade jag funderat annorlunda om jag haft en skimmel….

Jag badar aldrig fölen längre jag heller. Jag upplevde att de frös mer än de andra "obadade" på vintern och de som fick snuva var de som hade badats.
Jag badar inte heller de vuxna riktigt ordentligt från o med den här tiden på sommaren. De hinner inte återfetta päls o hud ordentligt innan kylan.
Jag har nu ingen skimmel eller skäck (som ställs ut) så jag kanske hade agerat annorlunda om jag haft det? Men jag anser att torrschampo funkar utmärkt, eller jod på vitt som behöver bli riktigt rent och då kan man tvätta ganska ytligt. Det använder jag ju på vinterutställningarna och det funkar bra. Då badar jag ju inte heller hästarna.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Vår lilla skitgris ville inte bada när vi köpte henne så då var det linimentschampoo som gällde.
Sedan övergick vi till glansschampoot vilket jag tycker funkade alldeles utmärkt men varför inte gliss har jag inte ens provat :)
Jag badar inte heller fölen, dom bara borstas och får lite pälsglans.
Någon som har några erfarenheter av såpa? Jag har hört att det ska vara milt och bra…

Grönsåpa funkar kanon med och de luktar så gott så , går bra med Yes också med det använder jag i såfall bara på vita fläckar eller ben *ler*
Grön såpa är jättebra, fungerar även bra till eksemhästar om man inte sköljer ur så noga. Vita fläckar tar jag också oftast YES diskm.
potatis mjöl är också kanon på vita fält, jag vet vi hällde kg vis på Celma i halmstad
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

om hästarna får gula urinfläckar, kan man faktiskt ta kol och gnugga in, det tar bort det gula, det blir inte svart efteråt, men jäkligt vitt, det gjorde vi på min ena tävlingshäst,han hade vita fält, det blev kritvitt. Maria.

Ha ha ja det var det där spöket som stod i stallet , det dammade en del om henne ;-)