Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett16-hästpass
Läst 1876 ggr
Emelie.Videll
0

Vilken färg?

jag ska skriva in en ponny i stamboken men vet faktiskt inte vad han har för färg. I ett jätte gammalt registreringsbevis står det "rödskimmel" han är nu över 20 år och så vitt jag kan se har han inte en enda röd liten prick och har inte haft det på många många år. Han är verkligen kritvit och har bara haft några röda prickar på halsen i sin ungdom  Flört 

Är han ändå rödskimmel?

/Emelie :)

Charlotte-J
0

Nej, han är skimmel född fux i så fall om han var "röd" som yngre. Det får du väl kolla med hans stam eller med uppfödaren. En rödskimmel är en konstantskimmel men en avblekbar skimmel benämns alltid skimmel och därefter födelsefärgen som i ditt fall då ev. fux. Lycka till!

Amor vincit omnia Kyss

Emelie.Videll
0

tack så mycket för svaret:)

nallebjörn
0

Emelie, ska den in i stamboken ska den ju premieras. Den bör ju ha pass och då ska en ID kontrollant ut och titta på den. Den är skimmel!

Emelie.Videll
0

Jag kan ärligt talat inte dethär, men grejen är den att jag har ett registreringsbevis + att han står registrerad i SSS satmbok. Men han har inget pass. Jag vill söka det och jag vill också kunna visa honom på utställning.. Går det? för jag har ju iaf ett egistreringsbevis med alla tre leden…..

RebeckaSvensson
0

Alla hästar ska ha pass. För att få det så får du ta ut en id-kontollant som id-kollar hnm, sedan ska konturdiagrammet och registreringsbeviset skickas in till stambokföraren för att få pass.

Har han ett registreringsbevis så går det bra att visa hnm på utställningar.

Emelie.Videll
0

tack så mycket, det var presis det jag undrarde Glad

ingen vacker häst i sig men jag vill greje lite med bruks och då kan det vara roligt att visa honom som veteran också..

RebeckaSvensson
0

#6 Visst kan det vara roligt ändå!

Lista på id-kontrollanter hittar du på SH´s hemsida www.svehast.se

Emelie.Videll
0

måste jag nu vänta på passet innan jag kan visa honom, det brukar ju ta jättelång tid innan det kommer?

VeronicaP
0

Ta en kopia på ditt regristreringsbevis innan du skickar in det och nej du behöver inte vänta på passet.

Har han regristreringsbevis så finns han ju i stamboken allredan , du vet att du kan gå in på stamboken och söka efter han?

http://www.shetlandsponnystam.com/stambok/

Emelie.Videll
0

ja, det har jag gjort, där står inte alla led med, men jag har det ju på papper. Det är altså så att man MÅSTE skicka in originalet av registreringsbeviset?

Emelie.Videll
0

i stamboken står det dessutom att han är rödblack men det är upp till id-kontrollanten att avgöra eller?

RebeckaSvensson
0

Ja, du måste skicka in orginalet till stambokföraren och id-kontrollanten avgör vilken färg han är.

Emelie.Videll
0

får jag tillbaka originalet?, har hört tat mnainte ska ge ifån sig orginal-papper, men de kanske är i säkert förvar hos SSS…?

RebeckaSvensson
0

#13 Du får inte tillbaka registreringsbeviset, utan du får istället passet. När du har fått passet har du inte längre användning för registreringsbeviset.

nallebjörn
0

om inte alla led är med i stamboken kanske han inte har tre godkända led och då blir han omreggad i ASRP och får inte ställas ut

RebeckaSvensson
0

Om jag tittar på rätt häst i stamboken så har hans mormor ett SPSB-nummer. Kommer då från England och då ska det gå bra få pass i SSS. Står inte med alla leden alltid i webstamboken när det är utländska ponnyer fastän de har det.

Emelie.Videll
0

jag menar, jag har ju alla led på papper.. jaja jag gör ett försök i alla fall

eva.s
0

ha ha Emelie:) Hade tanten haft papperen framme så hade han kanske haft sitt pass nu:) Jag vet….:) Vi kanske ska göra ett nytt försök, se till bara att hans papper är hos dig då. Vi hörs. KRAM!