Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 7078 ggr
MariaJonsson
0

Vuxen rida shettis?!!

Jag har surfat runt på internet och läst, och tydligen finns det vuxna som rider shettis! Enligt utsago ska en shettis inte ha det minst problem med en ryttare som väger 70 kg. Då menar jag en stor och krafitg shettis över metern. "Det blir lite som att rida islänning när benen når så långt ner"  Låter kul, men är det möjligt? Är det någon vuxen här som rider sin shettis?

Milla
0

Jag har aldirg kommit på tanken att sätta mig upp på mina shettisar och rida.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

MariaJonsson
0

Nä.inte jag heller men det finns ju tydligen folk som gör det.

MariaJonsson
1

Jag ska tala om en hemlis. När jag skulle ta in Bella i kväll så var hon ca. 50 meter "hemmifrån". Kunde inte motstå utan satte mig på stumpan och det var, ta mej fan, som att rida !!  Helt  otroligt hur en så liten häst  kan kännas så stor. Jag har ridit islännigar som har varit nån deci storre och det ifrågasätts inte över huvutaget

Zebben
0

Har suttit på Zebben ett fåtal gånger. En gång när han vägrade gå förbi ett gäng kossor i en hage. Där vi passerade väldigt ofta. I körning/tömkörning var det aldrig problem, men jämnt när jag körde en annan ponny och en liten tjej red Zebben. Då totalvägrade han att gå förbi. Han la sig ner, kastade sig och gjorde det mesta, förbi skulle han inte. Tjejen hann inte både skänkla och parera. Så jag satt upp och red förbi honom. Sedan dess har det aldrig varit problem för lilltjejen. Men det handlade om kanske 1-2 min ridning.

Andra gånger, kanske en 3-4 tillfällen, när vi går en promenad där det brukar vara väldigt översvämmat på vissa ställen. Då hoppar jag upp och sitter medans han går över en jättevattenpöl som är ca 3-4 m lång och 1 dm djup. Är kanske ½-1 min ridning. Pölen går inte att undvika utan man måste över för att kunna fortsätta.

Han har aldrig protesterat eller varit ovillig. Men så kan man väl knappast kalla det ridning heller. Att bära 55 kg i någon minut då och då tar han ingen skada av.

MEN…jag skulle aldrig låta någon tyngre än absolut max 35 kg (om de rider honom i rätt form, annars är det absolut max 30 kg som gäller) rida honom eller ens skritta honom någon längre bit. Där är jag benhård. Liten lätt ryttare till små nätta hästar!

Rissla
0

Ja, jag rider mina shettisar ibland, i rent utbildningssyfte. Eftersom barnen rider hästarna regelbundet, behövs det ibland. För fy så jäkliga de kan bli när de kommer på att de kan göra vad de vill, då barnen inte har så mycket att sätta emot.

Ni som träffat mig, vet att jag är "lagom" lång och smal som en sticka = lätt. Som det framkommit i tidigare inlägg, är det oftast inte vikten som är problemet, utan längden. Och det kan jag hålla med om. Skulle aldrig sätta mig på en shettis under metern idag, men för några år sedan red jag även mindre shettisar.

Ja, jag är för lång för dem, men inte för tun. Russen rider jag utan problem, men shettisarna känner jag att benen är lite väl långt ner på. :-D

Cattis
0

#5 Känns som om det är lite skillnad - när man gör ngt i utbildningssyfte. Det är ju knappast dagligen. Och som du själv skrev, du väger inte för mkt. Men jag tycker generellt inte att man som vuxen skall rida på dem. Mer än i ovanstående syft och om man är lika liten som du.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Rissla
0

#6 - Nej, jag rider inte dagligen. MEN, jag rider dem trots allt, och ja, det är jättekul! Men, jag skulle aldrig göra det dagligen. Tror inte att mina shettisar skulle uppskatta det!

Tror inte att det blir så mycket värre för hästarna egentligen, än att bära en ryttare som är nybörjare och väger runt 30-35 kg, eftersom jag har balansen och kan rida hästarna i form.

Men, de ska ju kunna bära en vuxen genom svår terräng. Det var ju till kolgruvan många ponnyer gick och som packponnyer och det var nog ingen semester direkt. Skrattande

Kratern
0

#7 Jag ser att du också tar upp det här med hur dom levde förr. Det är fortfarande ingen som sagt att dom mådde bra av det eller hur…..?Fundersam

Jag tycker att vi kan överlåta ridningen av våra små ponnyer till barnen.

Korrigera kan man göra med körning och tömkörning. Det är i alla fall min åsikt.

Linda
0

Oj, nä jag väger inte mycket och är ganska kort runt 160 cm men aldrig att jag skulle komma på tanken att rida min shettis (det är ju därför jag har mina ridhästar).

Shettisen är ursprungligen en arbetshäst/körning mm

Ryggen är inte utformad för vuxen ridning.

Enligt min vet. är det många shettisar som har problem med tornutskott mm just pga att de är dragare och inte avlade för ridning.

-Att ton utskott problemet sällan blir synligt är ju dels för att det är mestadels väldigt små barn som rider.

Därimot tömkör jag gärna min lilla och han går i fin form i alla gångarter, löshoppning får han gärna hänga med på om vi åker i väg med någon av de andra unghästarna.

Vänligen /Linda (Mina åsikter..)

jen
0

jag har suttit på våran shettis i utbildningssyfte ett fåtal ggr. jag väger 69kg, och jag skulle aldrig få för mig att rida på henne, utan endast för utbildningssyfte… det räcker att min dotter börjar bli för stor för henne. hon väger 50kg och är 12år.

Rissla
0

#7 Men, det är faktiskt ganska stor skillnad att rida mot att tömköra. Man har helt andra hjälper när man rider mot när man tömkör och har man inga riktigt kunniga barn så kan det vara svårt att utbilda hästarna. Och det är även svårt att utbilda ett barn, om inte ponnyn vet vad den ska göra.

#10 - Oj, jag väger tom mindre än din dotter. Tror inte att jag hade satt mig på någon shettis om jag vägt över 50 kg. Men, man vet ju förstås inte.

jen
0

#11 nej, det är gränsfall, och hon gråter nästan varje dag över att hon är för stor.

tyvärr har jag ej råd att köpa en till häst Gråter då vi nu har 2 stycken…

Rissla
0

#12 Hon kan inte prova på att köra? Då kan man ju ha sin ponny hur länge man vill!! Glad Det är ju så jobbigt att göra sig av med sin älskade ponny, pga att man blir för stor.

Tyvärr kostar det ju pengar att "sadla om" till körning. Men, om man spar lite pengar varje månad, så har man snart till en vagn och sele. Det behöver inte bli så dyrt om man köper begagnat.

jen
0

jo, inkörd är hon. Det gjorde vi förra året.

rockard och sele har vi. hon ska köra henne nu när väglaget är bättre. Men det är ridningen som hon är mest intresserad av,

Rissla
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#14 Okej, ja, då är det ju värre. Men, det finns ändå så många vägar. Det finns ju trav tex, eller varför inte "vanlig" körning? Det är ju jättekul det också! Svårt, men skoj!

Sehvrin
0

Jag rider den ena av våra shettisar, men det blir som högst två ggr per år och anledningen till att jag rider henne är att vi båda tycker det är roligt och hon har ingen annan som rider henne Fundersam händer också att jag rider henne från hagen, men det handlar inte om många meter. Jag tror dock inte att jag kommer rida henne på ett tag, då hon tappat rätt mycket muskler det senaste halvåret (dels har hon fått vila efter en skada och dels bor både jag och min syster inte hemma längre)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

kacka
0

Jag har som regel max 40 kg på mina shettisar. De som är över 105 cm har jag 50kg. Vissa som är omusklade eller inte i kondition eller inte så starka har jag 35kg.

Men vilket är egentligen värst? att sätta upp en tung någon gång på en häst som är helt otränad eller att en som väger mer än maxvikten tränar den regelbundet och bygger upp muskler?

Kratern
0

#9 Tack Linda för ett mycket bra inlägg.

#10 Du måste ta dig en funderare. Viket är viktigast, ponnyns rygg eller dotterns ridintresse? Att du sen själv sätter dig upp förstår jag inte (69 kg!) 

#17 Jag tycker att båda är lika illa. Varför ska Shetlandsponnyn behöva bära mer än maxvikten?

Jag är övertygad om att ni som anser att ni behöver sätta er upp på den lilla ponyn för att korrigera också är kunninga nog att göra det från marken. Flört

Det kan låta som hårda ord, men herregud… det måste väl finnas annat att rida på för en vuxen person (eller barn som är för stora)

kacka
0

Vem bestämmer maxvikten? Hästen, ägaren eller generella regler? Hur betämmer ni maxvikten? Hur grovbenta de är? Hur grova de är? Hur de reagerar på vikt eller vad?

Vad gör att en shettis max klarar 35-40kg när en islänning kan bära en vuxen man?

Hur påverkas en häst av för mycket tyngd? Ryggproblem? Pålagringar? Hälta? Kotor? senor? Någon som känner till skador pga att hästen burit för mycket på sin rygg?

FredrikN
0

skulle aldrig få för mig att sätta mig eller en annan vuxen på en shettis. Shettisen är från början en drag och packhäst. ja det stämmer men från att gå från packdjur där vikten ligger på sidorna till att sätta sig som vuxen på shettisen är väldigt långt i mina ögon.

Sen så har vi avlat bort en del av dessa styrka tror jag. i gamla tider så avlade man på de största och starkaste indiverna, man titta nog inte så noga på shettisen utssende och exteriörer som vi gör idag.

jen
0

#18 jag har för mig att man får tävla på shettis tom 12år, stämmer det? tycker du det är fel med?

Denna kommentar har tagits bort.
kacka
0

Jag håller med att shettisar överlag är barnponnyer men det finns sånna som är stora, starka och dessutom kaxiga som jag då inte skulle rekommendera som barnponnyer… skulle man slakta dessa då?

Själv går jag hellre efter vikten på ryttaren än åldern… Jag FÖREDRAR nog en liten vuxen än ett stort barn… tex en vuxen på 158 cm och 48 kg än en 10-åring… Men det beror ju på hästen också.

kacka
0

#20 Har man tidigare avlat på de STÖRSTA individerna???

FredrikN
0

#24.. mest troligt i gamla tider om man avlade fram drag och lastdjur för att de ska kunna dra så mycket som möjligt.

kacka
0

Men skulle de inte vara SMÅ och starka?

FredrikN
0

är inte shetlandsponnyn liten?

kacka
0

HAHAHA allt är relativt… Skrattande

jen
0

nu låter det som att en del tror man som vuxen sitter i tid och otid på ponnyn, i mitt fall har det hänt 2gånger när min dotter var yngre. Nu får hon klara sig själv.

sen beror det på hur shettisen är i kroppen, kraftig eller av den tunnare typen. Samma sak med alla hästar. Jag tar islandshäst som ex. Alla verkar tro att dom klarar hur tungt som helst, men det är ju olika på de med.Fundersam

#19 du frågade om någon vet någon shettis som mår dåligt av att den burit för mycket, jag känner nog ca 15 shettisar varav 1 har ont i ryggen. Men det var pga att en sadel ej passat på honom som barnen hade ridit honom med i flera år.

kacka
0

Men då berodde alltså det ryggonda pga sadel och inte av vikten?

Nåsgon som känner till någon shettis som blivit halt eller fått problem med rygg eller ben pga vikten på ryttaren?

jen
0

#30 precis, det jag  menade med det är att hästar oftare får ont av felpassande sadlar och obalanserade ryttare än för mycket vikt.

nej, jag känner ingen shettis som fått problem av för tunga ryttare. fast jag tycker inte att vuxna bör rida på shettisar regelbundet 

Anna Johansson
0

Såg en uträkning på ett annat forum om längd och vikt som verkade vettig. Max längd på ryttare är ca 25-30 cm längre än vad hästen är hög. Ex häst på 1m max längd på ryttare 1.30 m. Max vikt på ryttare är en 1/6 av hästens vikt. Ex: Hästens vikt 200 kg då får ryttaren max väga 33kg.

jen
0

http://www.ridsport.se/smponnygalopp.htm

här är maxvikten på a-ponny 40kg

Maria_E
0

Man får tävla på A- och B-ponny tills man är 13 i hoppning och 14 i dressyr (om det inte är ändrat nyligen?) förutsatt att ekipaget är PROPORTIONERLIGT! Detta gäller iofs alla kategorier av ponny, ekipaget ska hela tiden vara proportionerligt. Annars ska domaren påpeka detta.

Min dotter fick sluta rida sin shettis när hon vägde drygt 30 kg, då var hon helt klart för stor för honom.

Även om shettisar skulle klara tunga personer, vad är det för nöje med att sitta och kajka runt på en häst som uppenbarligen är alldeles för liten? Bättre att sälja shettisen då och köpa sig en större häst/ponny.

Islänningar har korta ryggar och starka ben som gör att de är viktbärande Detta gör dock inte att man kan vara hur tung som helst som många verkar tro. På de flesta turridningsverksamheter har man t ex en maxgräns på 80-85 kg.

Cattis
0

En annan tanke: Bara för att man KAN, betyder det inte alls att man BÖR.

En shettis klarar det absolut, men jag anser definitivt inte att man bör rida dem som vuxen. Oavsett hur lite man väger (om man nu är av normallängd för en vuxen person).

Att en vuxen sitter upp (om den är mkt lätt) och rider till shettisen entaka ggr och det inte görs lika bra från marken, så fine. Men det om det enbart handlar om enstaka tillfällen och inte ngt man sätter i system, att som vuxen alltid rida in sina shettisar själv. Det mesta går att utföra från marken.

/Cattis

Maria_E
0

Håller helt med dig Cattis!

Vi har även tömkört med ett barn på ryggen i korrigeringssyfte. Då tror shettisen att det är ryttaren som har kontrollen och respekterar den bättre.

trex
0

var har ni hittat dessa hemsidor?

jag kör min.

anita

VeronicaP
0

Jag har en  kompis som är 152 cm *lång* och väger under 50 kg som faktiskt har ridit in sin förvuxna shettis och det har den inte dött av ;-)

Rissla
0

Jag tycker det är värre när man ser för stora barn tävla sina shettisar, än att någon vuxen lite då och då rider för att korrigera/utbilda. Jag har sett ganska många skräckexempel på barn som är alldeles för långa för att rida sina shettisar, men det är ingen som säger ifrån?! Hur kul är det när hästen nästan går omkull på banan för att ryttaren både väger för mycket och är för lång, och inte har förmångan att balansera upp hästen, eller när de hoppar och ryttarens ben/fötter slår i hindrerna? Skrikandes

Ingen kul syn. Och för att tävla, måste man ju rida sin häst regelbundet för att träna både sig själv och hästen.

lollolea
0

ska jag tala om en hemlis??Flört min lillasyster my som är 5 år har förökt att rida på vår hund tajson men det gick inteFlört 

på bilden är det vår hund

Kratern
0

#38 Ja… tänk om hästen skulle dött…Fundersam

I övrigt tycker jag att det som #32 skriver låter mycket vettigt. Då behöver man ju inte tjafsa om det är en vuxen eller inte.

Mandysan
0

Mångas resonemang här förstår jag inte. På tex shetlands öarna så rider vuxna män shettisar!(Enligt vissa, inget som är säkert). Det tycker jag är lite extremt men shettisarna där orkar mer än dom här pga att vi har daltat bort dom. (OBS! Min åsikt!) Om vi ska gå till fakta så är det så att en häst i någonlunda kondition orkar 20% av sin kroppsvikt. En vältränad häst orkar mer. Jag vet en shettis som väger 250 kg. Alltså orkar hon 50 kg.

Linda
0

#42 Är du säker på att vuxna män rider shettisarna?

Cattis
0

#42 Det stämmer nog faktiskt inte riktigt med verkligheten.

Visst ORKAR en shettis bära vuxna män, men inte rider vuxna karlar omkring på shettisar på öarna på det sättet!

Marta, du har bott på shetlandsöarna, red det runt vuxna män på sina shettisar där?

/Cattis

kacka
0

De som har Highlandponnyer borde väl ridit på dem istället för shettisarna…

Linda
0

Jag tror att ridning på shettisar av vuxna män är sanning med modifikation då "alla" ponnyraser från england sägs utnyttjas dagligen i teränngen av vuxen ryttare vilket ibland blir lite fel från "media" när "sanningen ska transporteras ända till sverige.

-Men åter igen Shetlands ponnyn är framavlad för körning/gruvarbete huvudsakligen från början.

Lika med små arbetshästar

(Vad jag tror)

trex
0

Hej där.

Var hittar ni sidorna där vuxna rider shettisar?

anita

Kratern
0

# 42 Och var har du fått DINA fakta ifrån då?

Kiara
0

Jag funderar lite hur ni skulle ställa er till om min granne 18 år = Vuxen och hon är knapt150 cm lång och väger ca 38-42 kg……..kan hon inte rida A-ponny ibland?

Jag har hört en berättelse om just en shetlandsponny som var packhäst på en vandring, manen som hade med ponnyn skadade sig och bröt foten och (detta var före mobilerna) han red på den lilla shetlandsponnyn för att ta sig till närmaste by. Klart att dom orkar mycket om det krisar men frågan är hur länge orkar dom.

Är inte #33 länken bra att gå på och sen skulle jag nog inte vilja att någon som var längre än 130 red på en A-ponny regelbundet, men små växta vuxna är ju jättebra som till ridare av dessa små ettriga saker. Men varför rida när man kan köra

paparatzi
0

När man tar fram uppgifter om att vuxna karlar rider shetlandsponnyer, då får vi förflytta oss väldigt långt tillbaka i tiden, 16-1700 tal kanske, då kunde man enligt historiens sägner få se vuxna män rida i sakta skritt över oframkomlig terräng, men den typen av ridning går absolut inte att jämföra med den ridning vi ägnar oss åt idag, och med tanke på hur benen håller på att se ut på många nu för tiden (som sugrör), så skulle jag vara väldigt försiktig med diverse tyngder på hästarnas ryggar, man måste sätta historiens gång i relation till hur ponnyerna verkligen såg ut då och sedan jämföra dessa med dagens, då först tror jag att alla och envar inser att med den ridning vi ägnar oss åt idag, är det absolut ingenting vi skall jämföra med det historiska, sen är det alltid efter tycke och individ man får se efter, har man en övervuxen shetlandsponny av kraftigare modell, då tycker jag en sådan är mer att sitta på än om man tar ett russ av modell mindre (dagens trav-russ) men det är min personliga åsikt…

PP
0

Fast har ni sett bilder på "peat ponies" från slutet av 1800- början av 1900-talet..? Jag skulle inte kalla dem grovbenta eller av kraftigare modell.

När ponnyerna började användas i kolgruvorna gick man in för att avla fram en mer draghästbetonad ponny, "closer to the ground", dvs en mer lågställd typ. Men sen har det ju hänt massor efter kolgruvetiden. Bland annat ville man ha fram ponnyer som lämpade sej bättre för just ridning.

Finns det vuxna som är tillräckligt små och lätta för utbilda shetlandsponnyer, så är ju det toppen! Det är inte lätt att hitta ungar som är tillräckligt duktiga för det, vilket säkert är en starkt bidragande orsak till shetlandsponnyns oförtjänt dåliga rykte som envis och lat.

Det kan vara bra med riktlinjer som den "formel" som beskrevs i #32, men sen är det ju så att hästens exteriör kan inverka oxå. T ex kan en häst med gott djup i bålen bära upp en längre ryttare än en som är grund även om hästarna är lika höga i mankhöjd. Sen tycker jag att man ska komma ihåg att ingen häst egentligen är skapt för att bära ryttare - det är därför det är så viktigt att kunna rida i balans och en för hästen riktig form där den kan ta mer vikt på sina bakben. En häst musklar sej oxå efter "behov", så en mindre häst som rids kontinuerligt och fått möjlighet att bygga upp sin kropp på rätt sätt och i rätt takt, klarar säkerligen en tyngre ryttare bättre än en större häst som inte arbetats i någon större utsträckning.

Kratern
0

#51 Om Shetlandsponnyn har ett dåligt rykte så betyder inte det att överviktiga (barn eller vuxna) behöver sätta sig upp på ponnyn för korrigering.

Jag hävdar fortfarande att en kunnig hästmänniska bör kunna korrigera sin ponny från marken.

Rissla
0

#52 - vem bestämmer var gränsen går för "överviktig"? Jag sätter ju hellre en lite tyngre ryttare på hästen, som har balans och "stör" hästen så lite som möjligt, än ett lite lättare ryttare som sitter och vinglar fram och tillbaka och gör så hästen hela tiden måste kompensera och bära upp ryttaren.

PP
0

Och var skrev jag att jag tyckte att överviktiga barn och vuxna ska rida shetlandsponnyer?!

Med sunt förnuft kommer man långt.

Rissla
0

#54 - jag tycker inte heller egentligen att överviktiga eller "vuxna" ska rida på shetlandsponnyer, MEN, var går gränsen? Själv tycker jag att folk är för trångsynta. Bara för att man är 12-13 år och man FÅR rida och tävla sin häst, så betyder det ju inte att det är lämpligt. Precis som jag tycker att bara för att man är 20, så betyder det ju inte att man är för stor, egentligen. Allt är väl relativt?? Cool Jag vet att jag läste en artikel en gång om en gammal kvinna i GB, som red sina shetlandsponnyer själv. Det hade hon alltid gjort. Hon var liten och späd och hade stora kraftiga shetlandsponnyer. Stackars hennes ponnyer. Vad de måste lida!! Fundersam Tyvärr minns jag inte var jag läste det. Kanske någon annan läst och vet var?

Kratern
0

#54 Vad menar du att en vuxen kan ha för vikt då?

Om en vuxen person ligger mellan 35-40 kg så kanske den personen behöver hjälp för anorexi eller liknande.Flört

Det kan nog finnas någon enstaka som har en normalvikt på 35-40 kg, men det måste vara lika svårt att hitta som en duktig unge på 35-40 kg eller…?

PP
0

#56 Du får nog läsa mitt inlägg en gång till och försöka låta bli att läsa in saker mellan raderna.

jen
0

#53  håller helt och hållet med!  

min dotter vet om att det är sista sommaren på sin älskling, och hon är ledsen väldigt ofta för det…   hon vill ju INTE sälja sin älskling. visst hon väger 50kg och är lång, men hon har god balans och rider stadigt, annars skulle det inte funka med skogsturerna.

det är bra synd att de små rackarna blir urväxta…

Rissla
0

#56. Okej, men säg så här då. 35-40 kg. Är det inkl sadel eller exkl? Min 15" sadel som jag har till mina stora shettisar väger 6 kg. Ska jag ha en maxvikt på ryttarna på 29-34 kg då eller är det 35-40kg + sadel? Vilka 12-åringar väger 29 kg? Hm, jo, jag kanske gjorde det, men ändå. Om du räknar på 40kg + min sadel 6 kg, så är jag INTE för tung för att rida shettis. Dock för lång, men det är ju en annan historia, för det känns som att du bara tänker på vikten och inte ser helheten?!

jen
0

#53  håller helt och hållet med!  

min dotter vet om att det är sista sommaren på sin älskling, och hon är ledsen väldigt ofta för det…   hon vill ju INTE sälja sin älskling. visst hon väger 50kg och är lång, men hon har god balans och rider stadigt, annars skulle det inte funka med skogsturerna.

det är bra synd att de små rackarna blir urväxta så snabbt…

Kratern
0

#57 Förklara bättre då

MariaJonsson
0

Va kul att vi ser olika på det här.

#47 Du undrar var vi har läst om vuxna som rider shettisar.

Här: http://www.horselink.se/forum_thread.php?forum=36&id=18

sen tycker jag att #51 har en bra tanke "ingen häst är egentligen skapt för att bära ryttare"

Är inte "ideal" vikt och längd mer en konstruktion av vad som ser snyggt ut??

Sehvrin
0

#62 Tack för länken

Stackars lilla häst =/ tre år är väl lite för tidigt för att rida en shettis?

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

trex
0

Tackar också för länken.

Anita

jen
0

nu har Min dotter iallafall bestämt sig för att inte rida hennes shettis nån mer gång eftersom hon är för stor. så, vi kommer att sälja vårat lilla Hjärta

lisette
0

en gammal vän till mig hade två shettisar. en liten och en stor grov. denna stora grova var det en tjej som red när vi var där. hästen gick inte fram som den skulle utan den bara sprang och fjantade sig. så jag satt upp på den i ungefär fem minuter för att få den att gå ordentligt. skritt och lite trav.

men skoj var det. :D längesen man red shettis!

nallebjörn
0

asså hur kul är det att rida shetlandsponny som vuxen? är manså rädd att falla av en stor häst ska man nog låta bli. Det pratas aldrig om vuxna som rider B ponny. Så om man inte är tillåten att rida A får man rida B?! löjligt. Varför inte ha en häst som är större? det är ju roligare rida då. Själv gillar jag stora D ponnyer. Lagom stora att hålla ihop. Själv väger jag bara 53kg(i normala fall). Vill inte rida en superstor häst men ta mej……. inte en A ponny!

Och vem säger att man inte ska vara 25-30 cm längre än hästen? Hur ska man då hitta en häst om man är 180-190 lång? Nä lite vett när man letar eller rider häst vore ju i sin ordning.

Och visst 17 kan man rida en 3 årig shetlandsponny, om man är BARN.

Åter igen, hur KUL är det att rida shettis? benen i marken och nä fy. Sätt vagn bakom istället!

jen
0

#67   det som är roligt med shettis tycker jag är deras charm. men att rida dom är väl inte så kul kan jag tänka mig. bara för barnen!

jag tycker man ska vänta med att rida en shettis tills den är 4-5år för shetlandsponnyn utvecklas sakta.

lisette
0

# 67 jag tyckte det var kul för att det var som att bli 10 år igen.

kacka
0

#32 Såg en uträkning på ett annat forum om längd och vikt som verkade vettig. Max längd på ryttare är ca 25-30 cm längre än vad hästen är hög. Ex häst på 1m max längd på ryttare 1.30 m. Max vikt på ryttare är en 1/6 av hästens vikt. Ex: Hästens vikt 200 kg då får ryttaren max väga 33kg.

Visst kan man se detta som en "mall", men jag vet inte om jag skulle gå efter denna… Det betyder att en islänning på 135 cm MAX skulle ta en ryttare på 165 cm… Jag kan hålla med om att denna "regel" kan fungera som vad som ser VÄLPROPORTIONERLIGT för visst ser inte det välproporterligt ut när en vuxen karl på 185 rider en islänning på 135 cm även om hästen klarar det…

Någon gång har jag hört att när man räcker ut armen rakt ut så ska det vara ungefär som manken på hästen… Men det kanske bara gäller barn då de oftast väger mer än en vuxen?

lisette
0

det där med armen har jag oxå hört..

kacka
0

Hur många vuxna håller ut armen vågrätt och hamna på 165 cm? Hur totallång är man om man håller ut armen och den hamnar på 100 cm? Någon som har testat denna "filosofi"?

Faxlin
0

#68: Anser du att inte ens barn kan rida en tre årig shettis alltså?

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

jen
0

#73 nej, jag skrev ju att jag tycker att man bör vänta tills den är 4-5år för shetlandsponnyer utvecklas sakta

Tess
0

Jag har inte läst alla inlägg här, men man kan ju absolut INTE jmf en shettis med en islänning! Islänningarna heter inte islandsHÄST bara för att det är den enda rasen på Island. De är dessutom mycket starkare, särskilt de av den grövre typen. Tar upp till 90kg utan problem. Shettisar är till för körning eller för barn att rida på!

VeronicaP
0

#74 bör nämnas att inte alla gör det de är individer precis som vilken häst som helst , och jag tror de ponnyerna som används i trav eller körning mycket väl kan ridas in när de är 3 3 1/2 för de körs ju ofta in å¨hösten som 2 åringar och tävlar som 3 åringar

Faxlin
0

#74: Men jag tycker i alla fall att det är konstigt att man om man har en kraftigare shettis att den inte skulle kunna påbörjas en inridning vid 3 år. Nu menar jag inte att man ska kasta upp en 10 åring på den som rider skiten ur hästen utan att man börjar med sadel och dyligt och sedan att ett litet barn på 2-3 kan sitta på den.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Annette
0

#77. Det kan man med vissa och vissa inte. Vårt nu 6-åriga sto började vi med på sommaren som 3-åring som du beskriver. Min valack är lite senare, honom väntar vi troligtvis med.

nallebjörn
0

Jag tycker man får se på varje individ hur färdig den är. Har man små barn att rida tycker jag det är ok vid 3 års ålder. Blir ingen större träning direkt. Man får ju titta på ponnyn. Är den inte färdig får man ju vänta. Jag tycker att många ponnyer man ser på utställning är så humla klara vid tre år och får bra kritik just för att dom är välutvecklade. Kul att se.

Jämför med halvbloden som idag ska gå galopp ombyten och en massa annat tjafs redan som treåringar. Alldeles för tidigt kan jag tycka men allt ska gå såå fort fram. Så att sitta lite på en treårig shetland är inte nåt tycker jag.

Gladunge
0

Hej,

Har läst ngra få inlägg i början och slut Fundersam Jag tycker att hästen ska få avgöra, man får anpassa sig efter hästen! Du kan inte sätta upp vad som helst på outvecklad unghäst definitivt inte en STOR ryttare. Men för de småväxta då? De har inte så hemskt många alternativ och då är väll shettisen ett aldeles utmärkt alternativ! Jag påstår inte att vem som helst som är kort växt kan sitta upp nu, men använder man sitt sunda förnuft och tänker bra hästhållning så borde man inse vad som är bäst för hästen i fråga? För det är det som är det viktigaste. Jag själv kan ine se mig på en shettis (då jag är ca. 1.85 lång och väger 65 kg) men jag ser inga hinder för mindre personer att sitta upp på hästen om de passar tillsammans! En kraftigare byggd samt lite större shettis klarar (enligt mig) utan problem att bära ryttare, självfallet skall ryttaren därefter vara anpassad till hästen!

Tackar för ngra riktigt kloka kommentarer och inlägg! Skrattande

(Min syster och Ryans Moone på bilden)

kacka
0

Det finns ju vuxna som är 150 cm… varför skulle inte de få rida shettisar på 104 cm bara för att de är vuxna?

kacka
0

Det finns så olika modeller av shettisar… allt från små lätta minisar till shettisar som ser ut som ardennrar…

[Karro]
0

Otroligt intressant diskussion det här tycker jag. Själv vet jag inte riktigt vad jag ska säga. Jag gillar förklaringen
Mycket häst i en väldigt liten kropp. Men med det menar jag inte att shettisar kan bära mycket utan att man ska respektera den som en häst, och i mina ögon en draghäst och ridponny för barn som kan rida. Jag tycker definitivt inte att man ska ha ett litet barn som skolar in en shettis från början utan snarare börjar i änden att första tömköra och sen köra in så hästen går att hantera. Om man ska rida in shettisen är det bättre med då ett barn som kan rida och väger runt en 30 kg men hur många sådana finns det då. Så det blir lite att man går runt i cirklar och väljer det som är nästbäst enligt min åsikt i alla fall. Jag håller dessutom med om att shettisar inte ska ridas in förän de är 4-5 år däremot körning tidigare 3 år helt ok för min del och självklart hantera en 1 och 2 årig shettis som om det vore ett halvblodsföl på 120 - 140. För det är som sagt Mycket häst i en liten kropp. tack för mig

AnTeX
0

DU syster yster ….

Våran häst e jue inriden av en vuxen…..

men ifs så e hon lika stor som ett barn:P  lika lång å väger lika mkt så då bör det väl inte spela ngn roll?

_murre_
0

Inom ponnytravet så är maxvikten 45 kg, med full utrustning för att rida shettis i montélopp. Dessutom så får inte ryttaren vara för lång.

Muszimba
0

Min syster som är 1,67 lång och ca 50 kg har vid något tillfälle suttit upp på sin shettishingst, men det har bara varit i typ 2-3 minuter när det har krävts en tillrättavisning när inte tjejen som ridit honom inte själv kunnat det pga sin storlek och bestämdhet. Numera, sedan ca 1,5-2 år  tillbaka så behövs inte det då tjejen klarar av honom i det syftet. Vissa gånger kan det behövas. Det är min åsikt.

kacka
0

#85 är det ingen åldersbegränsning då??? Jag vet en kille som är 24 år som väger ca 45 kg… Det borde väl betyda att OM ingen åldersbegränsning finns så KAN vissa vuxna även TÄVLA shettis??

Kratern
0

#87 Nu är det ju iofs 45 kg inkl utrustning.

VeronicaP
0

Jo det är 15 år för shettis

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.