Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 800 ggr
lijne
0

hur stor

hur stor kna man va till en shettis och hur mkt tycker ni ma ska väga jag väger 97 e de för mycket`???

Therese_Melberg
0

Ska du rida eller köra? Köra en normalstor shettis är ingen fara, de är väldigt starka små ponnyer och kan lugnt dra dubbla din vikt utan problem.  Men rida tycker jag absolut inte att du ska göra!

AnTeX
0

dra kan de göra men rida har vi som max gräns 50 kg på våran och inte allt för lång.. 40 kg för hoppning..  dra kan de dra rätt så mkt.. där beror de på hur mkt de är tränade och vad de har för sorts muskler det blir olika muskler för ridning å körning…

Kratern
0

#2 Måste fråga; Hur kan ni ha så mycket som 50 kg på er shettis? Jag menar vad grundar ni er kunskap på, om vad en shetlandsponny klarar av att ha på ryggen?

Jag vet att vi tagit upp detta förut så jag ska inte älta det mer än att jag vill ha ett svar på de frågorna.

Asagard
0

#3 Men snälla, det är väl upp till var och en att avgöra hur mycket deras häst får bära?! Man kan väl inte säga att en häst av en viss mankhöjd kan bära si och så mycket? Det är väl individuellt?? Likadant som för oss människor. Bara för att vi är lika långa, betyder det då att vi orkar bära lika mycket? Det beror väl på hur man är skapt??

VeronicaP
0

#4 Instämmer med dig

Milla
0

än en gång är det bättre med en större ryttare som KAN rida än en liten,liten som inte kan rida. Den större ryttaren har balans och stör inte hästen medans den lille ryttaren inte klarar av att hålla balansen så hästen måste hela tiden korrigera för att inte ramla det sliter mycket, mycket mer på hästen.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

AnTeX
0

#3 vi har 50 på henne när hon är i tävlings konditon å nu har hon inte det…  å vi har ingen som rider henne nu.. men 40 är tävlings gränsen ifl när jag tävlade henne å då var det hoppning… å när vi ahr 50 så e det ingen hoppning det e lulla runt i skogen inte mkt till arbete men just nu förtillfället rider ingen henne.. ifl vi inte får besök av några små kusiner på 3-6 år

men alla har olika vikkt på sina hästar..

kacka
0

Om du väger 97kg skulle jag rekommendera endast Fjording eller Highlandponny. Absolut ingen ponny under C-ponnymått.

Är du en duktig ryttare som kan balansera upp din vikt? Annars skulle jag rekommendera att du håller dig till körning!

Själv har jag maxvikt 35-40 kg på ponnyer under metern och max ca 50 kg på större A-ponnyer.

Therese_Melberg
0

#8 97 kg är väl för mycket för en shettis, oavsett hur duktig ryttare man är!?

Celma_jojo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag rider Shettisar och jag väger något på 45 och jag är ganska lång men jag kan balensera upp mig vikt så jag kan rida dom

Bilden är rätt så suddig

jullan
0

Rider min shettis!Jag väger ca:43kg! Men jag rider stora viktbärande shettisar!Skulle aldrig komma på tanken att sätta mig upp på en shettis som inte lämpar sig!

Med en loksele orkar en shettis dra 250kg lätt!(Om den är musklad och tränad för det!)Men för att kunna rida en shettis ordentligt,och använda hjälperna rätt.Tycker jag att en vikt på 35kg och en längd på 140 är lagomt!