En spermie livslängd?
Är det någon som vet hur länge en spermie kan leva i ett sto?

Ca två dygn har jag för mig …

Jag har läst att det kan klara sig i 3 dygn, men har hört att det kan klara sig i upp till 4 dygn. (Erfaren uppfödare som sa det.) Det ska i alla fall inte vara hela världen om man missar ägglossningen med ett par dagar, stoet ska kunna bli dräktigt ändå.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
jag tror man brukar säja 2 dygn i normalfall, men precis som Ahnna skrev så kan de leva betydligt längre ibland.
Där är också en av orsakerna att man ibland missar tvillingdräktigheter vid ultraljud - om stoet släpper ett ägg till 2 dagar efter den ägglossning man seminerade/betäckte på så har man då slutat UL:a stoet för den brunsten och har ingen aning om ägg nr 2. Och har man tur/otur så blir även det ägget befruktat 3 dagar senare än första ägget.
När man sen dräktighetsundersöker på 16-18 dygn så ser man en stor fin fosterblåsa, men missar den som är 3 dagar yngre för att det är för tidigt att se den….

Normalt lever sperman i 48 timmar eller mer. Vid seminering med färsk sperma ska den vara inseminerad inom 24 timmar.
Tack för alla svar. Jag hade också koll på att spremien levde i minst 48 timmar, men funderar på hur hur läng den kan leva som max.

Det finns ju dom som har supersimmare också och där det bevisligen levt efter sex dagar.
#6 det är ju samma som att det finns spermier som bara lever enstaka timmar…

#7. Fast det måste ju vara betydligt svårare att överleva i sex dagar än att dö efter några timmar.
#8 säg du inte det….
Spermier kan ju överleva länge i stoet men hur duktig är den på att ta sej in i ägget efter sex dagar?

#9 I detta fall är det dräktighet jag pratar om….
Men Ella kommer du inte håg vad Helena sa på kursen? Ett ägg lever bara några timmar, men spermier lever ett par dygn, alltså ca 48 tim!
MARIE