Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: avel
Läst 4505 ggr
Ellinor Johansson
0

En spermie livslängd?

Är det någon som vet hur länge en spermie kan leva i ett sto?

Charlotte-Aveback
0

Ca två dygn har jag för mig …

Ahnna
0

Jag har läst att det kan klara sig i 3 dygn, men har hört att det kan klara sig i upp till 4 dygn. (Erfaren uppfödare som sa det.) Det ska i alla fall inte vara hela världen om man missar ägglossningen med ett par dagar, stoet ska kunna bli dräktigt ändå.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AnnaLundin
0

jag tror man brukar säja 2 dygn i normalfall, men precis som Ahnna skrev så kan de leva betydligt längre ibland.

Där är också en av orsakerna att man ibland missar tvillingdräktigheter vid ultraljud - om stoet släpper ett ägg till 2 dagar efter den ägglossning man seminerade/betäckte på så har man då slutat UL:a stoet för den brunsten och har ingen aning om ägg nr 2. Och har man tur/otur så blir även det ägget befruktat 3 dagar senare än första ägget.
När man sen dräktighetsundersöker på 16-18 dygn så ser man en stor fin fosterblåsa, men missar den som är 3 dagar yngre för att det är för tidigt att se den….

Elinor
0

Normalt lever sperman i 48 timmar eller mer. Vid seminering med färsk sperma ska den vara inseminerad inom 24 timmar.

Ellinor Johansson
0

Tack för alla svar. Jag hade också koll på att spremien  levde i minst 48 timmar, men funderar på hur hur läng den kan leva som max.

RC71
0

Det finns ju dom som har supersimmare också och där det bevisligen levt efter sex dagar.

Pheobe
0

#6 det är ju samma som att det finns spermier som bara lever enstaka timmar…

Annette
0

#7. Fast det måste ju vara betydligt svårare att överleva i sex dagar än att dö efter några timmar.

Pheobe
0

#8 säg du inte det…. 

Spermier kan ju överleva länge i stoet men hur duktig är den på att ta sej in i ägget efter sex dagar?

RC71
0

#9 I detta fall är det dräktighet jag pratar om….

[Teddy]
0

Men Ella kommer du inte håg vad Helena sa på kursen? Ett ägg lever bara några timmar, men spermier lever ett par dygn, alltså ca 48 tim!
MARIE