Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 724 ggr
Cattis
0

Tips och råd till nya köpare

Jag håller på att sammanställa en sida med råd till dem som skall köpa shetland - vad tycker ni är viktigt som råd till nya shettisägare?

Jag har med renrasig, ägarbyte och priser. Mer?

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Annette
0

Pass. Var övertydlig med allt. Det är så tråkigt när folk tror sig köpa något som visar sig vara något helt annat. Inte lätt att veta allt när man är nybörjare.

Cattis
0

#1 Jag tror att jag fått med det mesta om det. Behöver dock bilder på fler pass…

# Är det någon som kan tänka sig att scanna in pass från följande länder och skicka till mig via mail? Finland, Tyskland och Norge. Ev om det finns från fler länder. Riktiga pass, på shettisar med ren och godkänd stam alltså.
Jag har från Sverige, Holland och Danmark.

/Cattis

Milla
0

För mig är hästens hälsa A och O vid köp så mitt råd är: 

är hästen frisk? är flocken frisk? har den skötts rätt det vill säga hur ser hovar, hull och päls ut?

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Kimpa
0

# 3 tänkte också ta upp det, såsom fång, eksem, vacc osv.

Cattis
0

Jo hälsostatus generellt, men just att tänka på då man köper just shetland…  Frisk skall hästen vara oavsett ras trots allt…

/Cattis

Annette
0

Mankhöjden, detta med att 3-åringar får vara max 105 cm. Det är väl speciellt för just shettisar. De andra raserna har vad jag vet sin maxhöjd oavsett ålder.

AnnaLundin
0

FÖr oss som redan är inne i hästsvängen är det en självklarhet, men jag tycker nog ändå att man kan ta med en liten rad om att även en liten häst kräver stora kunskaper om hästar…

Peppe
0

Var väldigt tydlig med vilka shettisar som är "riktiga" i sverige. jag funderar på att köpa en i danmark men är skitnervös att dom har andra regler för stam där så jag får hem en ponny som jag inte får registrera som shetland i sverige!

alla danska shettisar är ju (väl?) inte med i svenska webstamboken så är ju inte så lätt att veta!

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Marta
0

#2 Brittiska pass ??

Cattis
0

#9 Ja just det, de har ju shettisar där med :-D

Närå, allvarligt talat… självklart även från UK. Sorry! :-P

/Cattis

Marta
0

Cool

crazycattiz
0

Bett fel - hur det påverkar ponnyns hälsa och hur det påverkar ponnyns möjligheter att medverka vis utställningar osv..

Cattis
0

#12 Även det går ju under hälsostatus tycker jag och har egentligen inget med rasen som sådan att göra, men tack iaf.

# Nu har jag gjort klart, det får räcka med det jag hade, förutom att jag behöver bilder på pass enligt ovan.

/Cattis

sanne
0

låter kanske självklart för oss, men shetland o mini shetland är faktiskt samma ras ! det förstår inte folk.. inte ens på mitt jobb !

Sen att det finns stam 3 led bakåt. OM dom skulle vilja ta föl, att dom är noga m stam,

Ahnna
0

Att shettisar inte är mer barnhästar än andra raser. De kräver en fast och bestämd ledare som inte tillåter att de beter sig illa. Först när en häst är ordentligt införstådd med hur man uppför sig kan man börja låta barn hantera dem - tycker jag. Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

[Teddy]
0

Informera om SSS och lokalföreningarna.