Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett15-sjukdomar-skador
Läst 2619 ggr
[Nesslan]
0

Konstig utväxt under svansen..?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

**Min kompis shetlandsponnysto har under sommrarna fått små rosa utväxter under svansen. Har salvat hästsavla runt och dom har försvunnit men förra årets utväxt har suttit kvar hela vintern. Det kommer gulaktikt klet från den efter ridning, svanskappan ligger ju rätt nära och den luktar inte så gott. Torkar man på den börjar det blöda. Är det någon som har varit med om liknande och vad är det isåfall?
Veterinären sa att dom skulle tvätta med Nelex, men när vi kom till apoteket sa personalen att det hade slutat tillverkat det. Den ända alternativet var att åka till en klinik och ta provet, men med mera akut sjuka hästar har det inte blivit något av. Jag tror det kliar lite på henne, men hon har annars inget besvär av den.
Tacksam för alla svar!
**

Hanna-D
0

Det stämmer att Nelex inte finns längre men samma ämne finns i Lotagen.

[Nesslan]
0

#1 okej tack, ska fråga efter det på apoteket! :)

Ahnna
0

Ser det inte ut lite som beskällarsjuka eller vad det heter?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

MalinLarsson
0

Tycker det påminner om en häst på jobbet, hon var diagnostiserad hudcancer, malingt melanom… de varade ockå o luktade illa, säg till din kompis att inte rida me svanskappa! om det påverkar "såret"

AnnaLundin
0

Har veterinären tittat på det eller bara rekommenderat utifrån en fråga?

Jag blir, precis som #4, fundersam på om det kan vara tumörer. Om det nu är knölar som inte har förvunnit helt över vintern ens så hade jag nog bett veterinären ta ett vävnadsprov.

Cattis
0

Så där fick ett sto som var hos mig en sommar, efter att hon "stuckit sig" när hon kliade sig på en gammal halvvissen en. Det läkte ihop efter ngn vecka med penicillinsalva. Den var ganska stor och det tog lite längre tid iom att den satt så att såret gick upp igen när hon viftade på svansen. Det kom aldrig tillbaka igen.

Men, jag skulle nog låta en veterinär kolla på det där iaf, för att se så det inte är tumörer.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

[Nesslan]
0

#5: En veterinär har tittat på henne och sa ingenting om hudcancer/ tumör. Hon rekommenderade att vi skulle stryka på Nelex. Lotagen är receptbelagt så får väl ta hit veterinären igen iallafall.. Kanske skulle säga att stoet är 7 år och svart, har inte fått föl.

[Nesslan]
0

Putt

VeronicaP
0

Det är inte så att det är en Ink som blir lite irriterad av svanskappan och är det så att det är en Ink så går det faktiskt att ta väck rätt så lätt.

[Nesslan]
0

Ja vi har funderat på ink också, men jag har aldrig sett en ink innan dom blir hårda och svarta liksom :P Ser dom ut så här innan?

VeronicaP
0

Vi hade en häst på ridskolan som hade ink , den såg ut sådan när den fick problem av skav från sadelgjorden.

Men där fick vet komma och skära bort den.

Kris_J
0

Jag har ett sto med inkar. När vi sökte för det var det inte aktuellt att skära, utan behandlingen skulle bli ett vaccin. Förklaringen var att det oftast ger bäst resultat. Utseendet på de inkar mitt sto har är svarta och hårda, hon är för övrigt svart själv.

Veritas odium paretFörvånad