Staket+föl
Hur gör ni med föl och deras första tid ute?
Har ni eltrådar med strömmen påslagen och låter fölet lära sig? Eller hur gör ni? Nu menar jag er som använder endast elstaket.

elen är på redan första dagen här.
stänger av elen. Fölen blir jätteskrämda av el och springer rakt fram då dom får stötar, dvs rakt genom trådarna. Fastnar och blir skygga. Elen sätts på dag två eller tre när modern visat var trådarna finns

# 2 Har helt rätt. Ett tips är att klippa remsor av vanliga plastkassar man köper med varorna från affärerna och knyter remsorna i ögonhöjd för fölet. Så ser fölet var gränsen går.
Föl har väldigt dålig syn dom första dagarna.
Marsvin 4-ever
.
#3 sådana har jag =)
De första dagarna går de i en hage med Gunnebo-stängsel = mammas gräsmatta. Därefter direkt i hage med eltrådar och strömmen på.
Håller med #2 och #3. En liten fölunge saknar "backväxel" och springer rakt på. Jag sätter på strömmen kanske dag 2 eller 3, och är med och kollar att fölet fattar. Nackdelen nu när det är så torrt är att elen funkar dåligt.

Dag 1 med ström på, under förutsättning att fölet har en mamma som håller det från trådarna så gott det går.
Föl till mammor som inte bryr sig vänjer vi på annat sätt.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
#6 ett tips är att vattna vid jordspetten
Ström på från första dagen.
Jag har också ström från första dagen. Har aldrig haft ett föl som sprungit rakt fram genom tråden då de fått en stöt, de har haft backväxel allihop :-)
För säkerhets skull får de gå i en "bb-hage" första dagarna, som är både trästaket och elband. Men som sagt, alla mina föl har sprungit till mamma då det fått en stöt. :-)
#10 där har du svaret… det är bara dag ett och kanske två här som fölen går rakt genom. Har man trästaket bakom är det ju en helt annan grej
#11 Jag tittar på fölen hela tiden under deras första hagvistelse, och de första dom har rört vid är elbandet, då de får en stöt hoppar de baklänges..
Första fölen som föddes här gick enbart på elband, och även dom fölen hoppade baklänges då de fick en stöt :-)
ström på första dagen

utan ström de första tre dagarna, sedan ström på!! Gör speciell fölhage med många och "synliga" trådar.
Vi har en fölhage där de går första veckan och utan ström första dagarna, sedan åker strömmen på. Vi har enbart tråd.
Men visst händer det att man får jaga föl på fel sida om staketet i början
. Som tur är händer det bara ibland.

Vi har ström på första dagen och våra backar också om de nu skulle gå på tråden men oftast så vaktar ju mammorna fölen så bra så de går inte ens närma tråden.
Då de oftast fölar i hagen i flocken så blir det ju helt naturligt med strömmen direkt .
Hade itne el på till Kefir när hon föla men fölet gick igenom nästan direkt o eftersom jag inte vill ha ett föl löst springande i byn m traktorer o mjölkbilar som far här så satte jag genast på strömmen efter att han rymt 5ggr..!!!
här har vi ström med en gång, dom fölar i flocken ute
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Ja,jag vill ju helst kunna ha dom båda ute när vädret tillåter,men vågar inte pga fölets nyfikenhet på trådar och hästarna i hagen bredvid. Så ström på direkt är då inte så ruskigt som omgivningen säger åt mig att det är??
hade inte ström på ( tre elrep ) första dagen och de sprang rätt igenom utan att backa, satte sedan ström på och och den ena sprang på utan att backa och fick ett antal "sketingar" innan han tog sig ut. Men sedan har de inte gått igenom stänglset mer.
Ett travföl för många år sedan sprang direkt genom tråden och trasslade in sig med ström på men kom loss till slut. Men jag tycker man gör som man vill, jag skulle föredra trästaket i det fallet. Tycker inte det är fel med ström direkt, men ett tydligt och bra staket är måste anser jag.