Dominantsvart?
Ett sto jag ägt har nu på raken fått 3 svarta hingstföl efter sig. Inget konstigt med det men hingstarna hon betäckts med har varit 2 fuxar och 1 brun. Kan man nu dra slutsatsen att hon är Dominantsvart eller kan det på alla 3 avkommor vara slumpen??
Amor vincit omnia 
vilket sto är det?
Oj, denna tråd inte aktuell längre. Glömde det fjärde hingstfölet efter fuxhingst, och han blev fux. Frågan besvarad av mig själv alltså ;-))
Amor vincit omnia 

Vad menar du med dominantsvart här? Menar du homozygot för svart på E-lokus (EE), dvs avsaknad av fuxanlag? Det fuxfärgade fölet visar - som du själv påpekar - att hon har fuxanlag, och därmed heterozygot på E-lokus (Ee)…
Varför jag är nyfiken och undrar är för att dominantsvart inte har något med fux att göra. Det är en svart som är född i en brunaktig nyans, medan en recessivsvart är född askgrå.
Vilken färg är stoet, och vilken färg har hennes föräldrar?
jaha….en dominantsvart (homozygot) är lite brun i nyansen? är det rätt uppfattat? För mitt svarta föl är lite brun runt ögonen och är högst troligt homozygot för svart.
Men jag hoppade han kanske blev svartbrun, fast jag vet han inte blir det…
(han är e Jozo u Nords Tess)

#4 Om båda föräldrarna är svarta, dvs homozygota för det recessiva anlaget på A-locus (a), blir avkomman också det. Sen beror det på E-lokus om den blir svart (aa E-) eller fux (aa ee).