Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: föl
Läst 870 ggr
VeronicaP
0

Råmjölk till föl

Är det någon som har hum om hur mycket råmjöl ett shettis/welshföl ungefär äter.

Har fått ett welshföl igår vet inte tiden riktigt men ev runt halv elva /elva.

Det verka som jag får mjölka ur då den är lite trög och inte hittar juvret är och äter överallt utom där kan man säga.

Stoet har inte heller släppt efterbörden ännu så jag verka få en lååång natt.

sanne
0

Hur har det gått , Gonkan ?? hoppas fölis hittat rätt nu..

[Anna-N]
0

Hoppas det gått bra!

Enligt rekommenderad mängd för mjölkersättning ska ett ponnyföl vid 0- 3 dagar ha 9 mål/dygn och varje gång ca 0,3 liter.

VeronicaP
0

Hej

Jo jag fick fölet äntligen till att äta själv vid 3 tiden , då hade jag även lyckats mjölka ur lite och gett den på flaska först.

Tyvärr har inte stoet släppt efterbörden , så nu sitter jag och väntar på veterinären ska komma och se till att den kommer ut.

#2 Tack Anna , man har ju lite dålig koll  och det mesta man hittar om hur mycket de ska ha gäller ju halvblod, men hittade även något som stod 100ml/kg tror det var på flyinges sida jag hittade det och det skulle vara fördelat på 10 ggr per dygn .

Charlotte-Aveback
0

Skönt att fölet började dia till slut! En del är lite långsamma i starten … Hoppas det går bra för stoet också!

Milla
0

Jag håller tummarna för att stoet snart mår bra. Grattis till fölis.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

VeronicaP
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Stoet mår bra och vet var här i morse och fick ut efterbörden och hon fick en spruta Fenadyn + stelkramp då det ändå var dags för det i år.

Nu har de varit ute någon timme och livet leker

Lägger in en bild på fölis och mamma. Mest mamma blev det på denna *ler*

VeronicaP
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En på fölis , han är inte så samarbetsvillig när han ska fotas.

Undra om han får behålla sin fina fuxfärg ;-)

Cattis
0

#7 Den där blir skimmel :-)

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

VeronicaP
0

#8 vill inte det ju *S*  Han är ju klart mycket mörkare än vad hans halvbror var när han föddes så jag hoppades att denna gången kanske han får behålla sin fina färg *ler* Hans pappa har den färgen ungefär nämligen ;-)

Hanna-D
0

Grattis Gonkan! Fin mörk färg (än så länge…. Flört)

VeronicaP
0

#10 Tack *S* ja visst är det hade varit kul om den fortsatt vara så men det kan jag nog glömma ;-)