Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 1281 ggr
Moalinn
0

pälsfällning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

heej:) Min lilla sköthäst fäller inte av sig sin vinter päls ordentligt:S Vad ska jag ge henne? Tkr ni? behöver då lite tips:)

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

RebeckaKihlberg
0

Jag har användt mig av foderjäst eller B-vitamin

Moalinn
0

okeej:) då är nog b-vitamin det bästa dåå:P det äger även mina storasystrar:) men hon som äger Carmensita som hon heter köper det aldrig:S så man blir ju lite arg..:/

Medarbetare på Djurfoto

sara-ek
0

hehe själv kör jag med rycktsten och borste;)

Moalinn
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

okeej.. Saea-ek:) men jag har ingen rycksten:P:S

Medarbetare på Djurfoto

zettan
0

morötter och B vitamin är de bästa tycker jag.

HannaDolly
0

Morätter, b-vitamin (½-1 msk) ryktsten.

Kris_J
0

Några tänkvärda rader ur ett examensarbete av Jenny Möller 2005:

"

Två av de vanligaste orsakerna till varför hästägarna använde vitamintillskott var vid pälsfällning och pälsättning (framför allt vitamin B). Vetenskapliga undersökningar lyser med sin frånvaro kring många av preparaten som finns på marknaden. B-vitamintillskottets egentliga inverkan på pälsen vid fällning och sättning är en kontroversiell fråga, eftersom det saknas studier i ämnet. Endast en studie, (Mix, 1966), har undersökt effekten av utfodring med fleromättade fettsyror och A, E och B-vitamin (B6) på hästars hud och päls. Totalt omfattade studien 12 hästar, varav fyra användes som kontroll. Tre domare utvärderade hästarna innan försöket påbörjades och efter 48 dagars utfodring med preparatet. Hästarna granskades visuellt och domarna gav poäng efter egen uppfattning. Försöket summerades med att behandlingen hade förbättrat hästarnas hårrem. Detta resultat dock varken bekräftade eller dementerade om det var A, E, B-vitamin eller fleromättade fettsyror, som enskilt eller genom synergistisk effekt hade inverkat på resultatet. Dessutom kan mätmetodens objektivitet ifrågasättas. Det kan spekuleras om de problem hästägare uppfattar med till exempelvis matt päls, öm hårrem och hårfällning överhuvudtaget har att göra med B-vitamin.

Enkätstudien visade i övrigt att det rådde delade meningar kring tillskott, inte bara av vitaminer, utan också av örter och övriga preparat som finns på marknaden. Vissa enkätdeltagare reserverade sig mot användning av tillskotten och ifrågasatte om de verkligen behövs, medan andra använde många olika tillskott, till exempel E-vitamin, biotin, vitlök, "fölsirap", glukosamin med mera och tyckte sig se en förbättring i sina hästar. Det som framkom allra tydligast var förvirring kring nutritionella begrepp och enkätdeltagarna efterfrågade själva mer utbildning kring hästars behov och upptag av vitaminer och vitamintillskottens fysiologiska påverkan på hästen. "

Om man vill läsa hela finn det här:
http://ex-epsilon.slu.se/archive/00000656/01/ExjobbJM.pdf

Veritas odium paretFörvånad

Moalinn
0

Hon får en massa morötter men ingen B-vitamin.. men nu börjar hon fälla igen:) så hoppas att att päls försvinner tillsist:) hon behöver den ju inteee=)

Medarbetare på Djurfoto

UG
0

#7 Mycket spännande läsning. Vi hästägare gör mycket på rutin utan att ifrågasätta varför, utan att utvärdera och söka efter studier.

http://www.slu.se/ har många studier värda att läsa.