Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettutställning
Läst 605 ggr
helenecarlsson
0

Katalog på nätet

Jag har valt att inte visa mitt namn i webstamboken för jag vill inte att vem som helst ska kunna koppla en adress på mina hästar. I webstamboken står det ändå bara namn på ägaren. Sen när man anmält till utställning så läggs katalogen ut på nätet med hela min adress, telefonnummer, alltihop. Har jag godkänt publiseringen automatiskt iom min anmälan?

En följdfråga också, måste hela adressen och telefonnummer till ägaren verkligen stå i katalogen, jag tycker det räcker med namn och ort. Att sen arrangörena behöver telefonnummer det är ok men alla medtävlande/publik/internetanvänadre?

Cattis
0

Intressant fråga.

Jag undrar om det inte är så att du godkänner detta iom din anmälan till utställningen, står det inget på anmblanketten?

När det gäller namn o andra uppgifter i resultatlistan måste du ju kryssa i, i samband med höstägarförsäkran, om du gdk eller inte godkänner publicering.

Jag har dock hittills aldrig sett att ngn svarat nej… Jag ska kolla på anmblanketten vad som står ang katalogen.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Cattis
0

Nä, på den står bara att man förbinder sig att följa SSS bestämmelser osv.

Jag tror dock att man får publicera katalogerna, då det är ngt man själv anm till och katalogerna ju är officiella. Fast jag är inte säker på vad PUL säger där…

Resultaten å andra sidan vete tusan. 

Men samtidigt är det ju reklam och de flesta vill ju synas i dessa sammanhang. Självklart behöver det ju inte gälla alls alla.

Jag skall kolla med PUL i morgon för att få exakta svar. 

Ang att övriga utställare ser adress o tfnnummer, så det är ju bra om man kan kontakta varandra. Man kanske är intresserad av ngns hingst, vill köpa en avkomma efter ett sto man sett osv.

/Cattis

helenecarlsson
0

Tack kolla det!

Resultatet det skiver man ju på om man godkänner publisering men egentligen så behöver ju inte ägarens adress och telefonnr stå då det är ju hästens resultat som är intressant.

Cattis
0

#3 Grejen med det är att många VILL stå med. Och det blir i princip omöjligt att göra listorna om man skall håll koll på alla utställare, namn o alla uppgifter, bara namn o ort eller inget alls… det är trots allt ett antal hundra unika utställare varje sommar.

Kollar upp i morgon o återkommer på em om det.

/Cattis

ester
0

Angående PUL (personuppgiftslagen) Arrangörerna idetta fall  har skyldighet att informera om vad denna lag innebär det räcker alltså inte att enbart fråga om det är okey att publicera uppgifter på nätet. På våra Öpaf:s arrangemang - utställning , treårstest så har vi en separat informationlista om Pul där deltagarna får läsa informationen och om de inte vill ha personliga uppgifter på nätet så skriver de sitt namn på listan. Det ska inte vara på samma lista som hästägarförsäkran. I år har SH varit ansvariga för premieringen i Örebro - vi har varit funktionärer, på min fråga till D-A på SH om vi inte skulle informera om PUL fick jag till svar : så länge det enbart står uppgifter på hästarna så behövs inget godkännande enligt PUL. Det borde rimligtvis vara samma förfarande innan man lägger ut katalogen på nätet- att ge en skriftlig information om vad PUL innebär,samt en möjlighet till ett godkännande ( naturligtvis i korta ordalag eftersom PUL inte är så enkel)

Cattis
0

Ok. Men det finns ju ngt som säger att man får publicera deltagarlistor för en förenings aktiviteter där man frivilligt deltager. Så var det åtminstone förut. Då jag en gång i tiden började lägga ut hela resultatlistor o kataloger på SSS hemsida fanns inte PUL/Internet. Sen då lagarna skärptes hade jag kontakt med datainspektionen ang publiceringen av dessa resultat o kataloger och fick då veta att det var okej iom att det är föreningens arrangemang och just den detaljen att man frivilligt anmäler sig.

Däremot fick jag inte göra en stuteriförteckning, i stil med länslistan utan personernas godkännande. Att man måste gdk publicering i webbstamboken är en annan sak, det är inte frivilligt (på samma sätt) att ha sina hästar i registret.

Men jag skall kolla upp detta med dem i morgon så får vi se vad de anser.

Eftersom denna sida inte är ansluten till SSS så har jag heller ingen rätt att lista deltagare i kataloger eller resultat - därför har jag aldrig med ägareuppgifterna.

Man får omnämna personer, men inte lista dem.

/Cattis

AnnaLundin
0

Men alltså, att publicera deltagarlistor innebär ju inte nödvändlgtvis att man måste publicera hela adressen och telefonnumret.

Ja ghar också reagerat mot publiceringen av kompletta uppgifter. Nu är jag ju inte särskilt anonym, men en ny utställare kan ju få en chock när alla uppgifter publiceras så…

Cattis
0

Nej det innebär inte att man måste, men i det register som nu finns så kommer allt med. Funktionen att bara ta med hästarna finns inte.

Och de flesta VILL synas med namn o adress osv.

I de flesta kataloger på diverse utställningar finns utställaren med, inte bara "objektet". Det skulle innebära en enorm massa pyssel om man skall göra flera versioner och sitta o pillra bort ägar o uppfödaruppgifterna.

/Cattis

Annette
0

Här publiceras ju bara namn och härstamning på hästarna.

AnnaLundin
0

I princip borde det vara busenkelt för "den som gjort datorprogrammet" för katalogmakeri (Fredrik?) att göra en valmöjlighet för internetpublicering utan dessa uppgifter från databasen.

Databasprogrammering är inte så svårt, påstår min make…. :P

Cattis
0

Säkert lätt att säga för en som aldrig sett programmet och hur många kopplingar som måste göras/göras om för att det skall funka i befintligt program eller ens vet hur mkt Fredrik har att göra/vill ändra på. :-)
Det finns mkt som kan ändras o förbättras ur användarsynpunkt, men jag tvivlar på att det ligger värstans högt på prioriteringslistan.

Hur som helst, så hur skall det vara möjligt? Vem skall hålla koll på vem som vill vad och när de ändrar sig o vill ha med sina uppgifter igen? De flesta vill ju ha med uppgifterna och tycker att det är bra reklam och marknadsföring.

Jag tycker absolut att det skall vara med i katalogerna och om man får ha med det enligt PUL i katalogerna som publiceras på nätet, då tycker jag det skall vara med där också.  Anmäler man till en utställning så kan man inte vara vidare hemlig.

Sen kan det ju finnas särskilda skäl till att inte finnas med o ha med sitt tfnnr, då får man väl be Fredrik att dölja det i registret isf.

/Cattis

kacka
0

Vad gäller om man har hemligt telefonnummer/adress? Eller får man låta bli att anmäla till utställningar? Kanske efteranmäla så att man inte kommer med i katalogen???

Milla
0

har du hemlig adress så har du ju dold id och då hade inte jag i alla fall farit runt på utställningar där det är lätt att hitta mig

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

[Anna-N]
0

#12. Går man under skyddat namn, adress och telefonnummer så kanske man skulle uppge detta till databasen där utställnigskatalogerna baseras på. Det kanske handlar om ett fåtal för de allra flesta har säkert inget emot att finnas med.

Hur många säger nej till att låta sina resultat publiceras på nätet iom att de skriver på hästägarförsäkran och får ange ja alt. nej. Någon som vet?.

Men helt klart så håller jag med om att det är fel att ägaruppgifterna läggs ut på internet utan information i tex. propositionerna. I irran och virran så kanske många inte tänker sig för utan anmäler via e-post där man sällan uppger mer än hästens namn, regnummer, klass och utställningplats. Sedan finns man utblottad på nätet. Ledsen Köper man häst så får varje enskild ange om uppgifterna får publiceras på internet och det kanske skulle vara samma med utställningsanmälan. Som jag nämnde tidigare kan det inte vara så många det handlar om. De flesta VILL vara med i reklamsyfte då de tex. har en häst till salu etc.

helenecarlsson
0

Jag började fundera när vad jag hört så har de shettisar som stulits funnits med på salusidor innan. Vet inte om det stämmer men det blir ju något liknande här, särskilt när det läggs ut bilder, vilket jag tycker är jättekul, att få se hästen bakom namnet, men så kan man titta i katalogen på nätet och vips har man alla adressuppgifter… eniro… så har man karta till hästen…om man nu har hästen uppstallad på bostadsadressen vill säga. Det tycker jag känns lite läskigt.

För den som vill köpa häst så tror jag personligen inte att man går in i katalogen på nätet och tittar. Stuterier och hingstägare som vill sälja sina produkter annonserar ju oftast och har dessutom hemsidor där man kan hitta alla kontaktuppgifter man behöver. Är man på utställningen så kan man enkelt gå fram till den som visar den häst man är intresserad av och prata direkt och då be om kontaktuppgifter så får man själv välja vem man vill lämna dem till.

#9 Jag kritiserar absolut inte forumet utan tycker att det är lagom information som läggs ut här. Att jag tog upp frågan här är för att det är här alla shettisfantaster finns som kan ha någon åsikt i frågan.

FredrikN
0

#15 visst man kan tycka att det är läskigt , men att tro att någon här eller att "hästtjuvar" skulle gå in på forumet och leta bilder och sen att ta fram adressuppgifter om ägaren för att stjäla den. det verkar lite långsökt.

Tror det är större chans att tillfället gör tjuven. att ha hästarna ute på bete måte ju vara ännu läskigare. vem som helst kan ju ta dem där.

för att göra en jämnförelse så har ju alla bilar en reg.skylt, är hur lätt som helst att ta fram ägaruppgifter på bilen och åka dit och stjäla bilen.

Vi lever i ett öppet samhälle och jag skulle inte vilja att det blev mer slutet än vad det redan är.

VeronicaP
0

Eller alla vi som har stuteri , vi ligger ju faktiskt ute på spafs sida..

Sen så varje år kryssar jag i att det går bra att våra namn syns i webstamboken men inte attan gör det de , så jag vet inte hur jag ska kryssa för att lyckas *S*..

Jag har inte alls ont av att katalogerna ligger ute på nätet och jo det finns folk som går och tittar i katalogerna eller går in och kollar på resultat listorna på SSS sida om de är intresserade av någon häst…

Charlotte-Aveback
0

Vi resonerar också som #17: Eftersom vi har ett stuteri och en stor del av verksamheten går ut på att marknadsföra sina ponnyer inför ev. försäljningar, m.m. så har vi en hemsida som alla är välkomna att besöka. Där framgår också adress, telefonnummer och e-mail. Våra ägaruppgifter finns med i webstamboken och får gärna figurera i utställningskataloger, m.m.

Men nu gällde väl egentligen inte problemet oss som gärna skyltar med dessa uppgifter utan snarare de som inte vill att det skall synas.

Det kanske inte är så lätt att lösa, att döma av vissa inlägg ovan.

helenecarlsson
0

#16 Man blir lite nojig skärskilt när man varit utsatt för människor som missbrukar sådan information. Det är inte bra med ett stängt samhälle men behöver alla veta allt om alla?

De får gärna stjäla varenda bil/traktor jag har, det är bara saker, men mina hästar dem är jag väldigt rädd om.

FredrikN
0

#19 Förstår din oro. Men om då ska man ju inte ha utställningar heller. För då visar du din häst. sen lastar du in din i en hästransport som du antagligen drar med din bil. Vips så har "tjuven" ditt reg. nr och hittar hem till dig.

Menar inte att detta är samma sak, Vill man inte stå med i katalogen så förstår jag detta, men vill någon stjäla dina hästar så gör den personen det oavsett om du står med i katalogen eller inte. Sen så ska man ju inte underlätta för tjuven heller.

[Anna-N]
0

Om någon vill komma åt en själv eller ens hästar så är det nog inte utställningskatalogen eller forumet de tittar i det första de gör.

Självklart respekterar jag de som inte vill synas med namn, adress osv. ute på nätet. Och..det är det problemet som bör lösas om sådan önskan finns.

jojjehanna
0

#13 "har du hemlig adress så har du ju dold id och då hade inte jag i alla fall farit runt på utställningar där det är lätt att hitta mig"

Nej, så är inte fallet (behöver inte vara). Hemligt telefonnummer kan man välja att ha för att man vill, tex för att man jobbar som polis och vill vara lite svårare att hitta. Men skyddad identitet är en helt annan sak som man inte får hur som helst utan där handlar det om folk som har en stor hotbild mot sig.

jojjehanna
0

#11, "Säkert lätt att säga för en som aldrig sett programmet och hur många kopplingar som måste göras/göras om för att det skall funka i befintligt program eller ens vet hur mkt Fredrik har att göra/vill ändra på. :-)
Det finns mkt som kan ändras o förbättras ur användarsynpunkt, men jag tvivlar på att det ligger värstans högt på prioriteringslistan."

Nej, Fredrik är säkerligen väldigt upptagen med pass och annat så högt på prioriteringslidtan ligger det knappast. Nu beror det ju på hur han gjort programmet från början men egentligen borde det inte alls vara svårt att publicera en annan version ava katalogen där tex ägaruppgifterna saknas.

jojjehanna
0

Som alla påpekar vill väl de flesta synas i en katalog, därför borde det inte vara särskilt svårt att plocka bort den/de som inte vill göra det. Hittills har en person frågat om detta på forumet. Kanske enda som ens har frågat om det i "verkligheten" också. Då borde det inte vara så svårt att hålla reda på att en kryssat för nej i rutan.

Gunilla H
0

Alla utställare är inte uppfödare/stuteriägare eller driver verksamhet som gör att de vill och behöver synas och vara lättillgängliga för andra människor.

Alla utställare är inte heller "kändiskåta" eller har behov av att synas och bli ihågkomna av andra människor. Och det har inget med ett eventuellt behov av att vara "hemlig" p g a sin egen säkerhet utan vissa tycker sin integritet är viktig.

Alla utställare är säkert shettisfantaster men lever inte genom sina hästar eller hobby, utan är där för att de vill ha en bedömning av sin ponny och kanske få en trevlig utflykt med familjen.

Att påstå att nästan alla vill ha alla sina uppgifter med, tror jag är en klar överdrift. Dessutom är uppgifterna från stamboksregistret ofta felaktiga, då inte tid finns att hålla dem uppdaterade tillräckligt snabbt eller folk glömmer att meddela adressändring.

Personligen tycker jag det räcker med namn och ort.

Milla
0

#22 en hemlig adress skrev jag, jag har inte skrivit något om hemligt nummer det är skillnadGlad

Annette
0

Om man kontaktar arrangören för berörd utställning ordnar de säkert så att man inte behöver ha med sin adress om man inte vill. Det mesta brukar gå att lösa om man för en vettig dialog. Jag tror i och för sig inte att det är så många som absolut inte vill ha med fullständiga uppgifter.

jojjehanna
0

#26 förlåt, trots att jag citerade dig läste jag fel. Slarvigt av mig! Rätt tänkt av dig.

Milla
0

hehe ja alla kan vi ju göra fel Räcka ut tungan som tur är får man väl säga

Cattis
0

#25 Om det är en klar överdrift, hur kommer det sig då at tdet kryssas i "ja" på listorna på varje utställning? Jag har inte sett några nej ikryssade på Östs utställningar där jag varit med. Jag baserar enbart min uppfattning av detta på dessa listor.

#23 Troligen ganska lätt för honom. Men det skall göras o det skall fungera.

#0 Jag har bara pratat med en person, som inte var helt på det klara med svaren, skall få mer info i morgon om jag lyckas ringa under rätt tid. Hann inte det idag. Återkommer då jag fått mer svar. Så som det låter hittills så är det som jag skrev innan, skillnad på ex webbstambokens register som är ett "tvång" och katalogerna som är "frivilliga". Men som sagt, jag återkommer.

/Cattis

Gunilla H
0

# 30   För att man kryssar i Ja - eller godkänner på en hästägarförsäkran, är = OK för publicering av resultatet. Det är väl inte samma sak som att folk VILL eller har behov av att få alla sina personuppgifter publicerade!?

Dessutom grundar ju alla kataloger på anmälningsblankettens uppgifter och stamboksregistret, så en eventuell skada är ju redan skedd ett par veckor före utställningen, när katalogerna skickas ut till deltagarna och läggs ut på nätet.

För att visa hur en hästägarförsäkran ser ut och vad som godkännes där och vi diskuterar här, snälla kan någon scanna över en bild och sätta in på försäkran?

cinna
0

Hmm, nervös och virrig som jag ofta är när jag är på tävling/utställning så måste jag nog erkänna att jag trodde jag skrev under på att min häst inte var sjuk eller hade träffat sjuka hästar senaste tidenGenerad. Ska läsa igenom NOGA på lördag vad det är jag skriver på egentligen. Tycker att det räcker med att namn och ort i katalogen. Som någon skrev ovan, vill någon ta kontakt med mig så kan man ju alltid söka på Eniro…

helenecarlsson
0

Lagligt eller inte. Det handlar ju egentligen om hur vi som utställare vill ha det? Vill alla ha sina uppgifter på nätet/i katalogen eller inte, vore intressant med en omröstning.

[Anna-N]
0

#32. Det är precis så som du skriver att en hästägarförsäkran innebär att man skriver på sin namnteckning för om hästen är frisk och  tillräckligt tränad att vistas på allmän plats.

#31.Att man sedan gör ett kryss för JA eller NEJ för att godkänna om publicering av resultat får göras på internet har inget med hästägarförsäkran att göra och heller inte med personuppgifter att göra. Då ligger de uppgifterna redan ute på nätet iom att katalogen publiceras på internet före utställningen.

Det man godkänner är mig veterligt att resultatet på ens ponny får offentligöras på internet. Inget annat. Vet inte om jag missuppfattat det hela.Generad

ester
0

#34 Nej Anna du har inte missuppfattat hur det ska vara , Hästägarförsäkran ska vara för sig och det du godkänner  eller inte - är att resultaten för din häst får publiceras på nätet. Information om PUL och ett ja eller nej till publicering av ditt namn  och ev. andra personuppgifter ska finnas separat från hästägarförsäkran, det kan annars missuppfattas - om vad är det som jag skriver på. Så gör vi på våra arrangemang och jag hoppas att det fungerar bra.