Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 13-bruks
Läst 1179 ggr
SofieBroden
0

Brukskörning med shettis

Hejsan

Någon som vet vilken förening man kontaktar för att börja med brukskörning och hur det funkar med just brukskörning??

// Sofie

Ahnna
0

JUF är föreningen du ska prata med, de finns på www.juf.se. De har hand om DM och SM i brukskörning. (Vilket i princip är de enda riktiga tävlingarna som finns, sorgligt nog.)

Hur det funkar? Menar du hur man gör, hur banan ser ut och så vidare, eller hur menar du? Utveckla! Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

SannaHolmgren
0

Jag kör brukskörning med min shettis. Ska tävla i höst. Om du går in på länken som du fick av ahnna så hittar du ditt distrikt, och vilka kontaktpersoner som finns.

En jättebra hemsida som innehåller det mesta du behöver veta:

Brukskörning

Nu vet jag inte var du bor någonstans, men ofta har distrikten träningstävlingar som man får vara med på. I Veddige så är det en den 12/7. Krav att få vara med är att man har löst medlemsavgift, brukar vara 175:- och kan lösas på tävlingsplatsen. Kolla med den som tar emot anmälan.

Tänk på att JUF:s ponnyvagn ofta är mycket tung. Den som vi använder väger drygt 200kg, så ponnyn måste vara vältränad för att orka dra och hålla den i med och motlut, inkl två vuxna. Ibland kan man ha tur, att de har en mindre vagn som inte är lika tung. Samma ponnyvagn används till en liten shettis som till en stor D-ponny.

Reglerna kan du beställa via hemsidan, det brukar inte vara så dyrt, nån tjuga eller nåt.

SofieBroden
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

okej, tack så mycket :D Det jag menade med hur det fungerar är regler m.m. men det kan jag läsa i reglementet som jag tänkte beställa från hemsidan ni gav mig.

// Sofie

Ahnna
0

Det är rätt så invecklade regler, men eftersom alla går banan tillsammans med domaren innan första start så får man ju tillfälle att fråga om allt, samt att man kan få tips från de andra. Ett råd jag kan ge dig är att LYSSNA väldigt noga på bangenomgången, särskilt när någon mer erfaren kusk ställer frågor och kommer med synpunkter. Det är t.ex. inte alltid som det är framhjulen som ska vara innanför en markering, utan det kan lika gärna vara framstammen på vagnen, eller hjulnavet. Det kan vara lätt att missa såna "små detaljer" om man inte är uppmärksam på vad som sägs.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se