Arbetsbadage ?
Hej,
jag kör tränar min shettis i b.la maraton och min "tränare" (ej utbildad utan undervisar efter egna upplevelser) säger att jag ska använda arbetsbandage (padd + linda) så jag tränade araton med dt i tisdags. Men efeter träningen blev hon väldigt irriterad över bandagen och började sparka med framhovarna. Hon var uppstressad vilket märktes tydligt då jag lastat henne hon stog lix oxh hyperventlilerade! Jag tog ut henne och promenerade tills hon lugnat sig ngt innan vi åkte hem. Väl hemma var hon inte helt lugn än. Frågan är nu om men verkligen måste använda arbetsbandage ? Hon trivs inte med dom , men måste man ha dt när man tävlar?!
//jenny
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg

Nej, man måste inte ha bandage när man tävlar maraton. Det är mer en fråga om man behöver det till känsliga hästben. Har då aldrig använt det vare sig till shettis eller russ än. Börjar man komma upp i klasserna och träna mycket så kan det ju vara bra om benen behöver det.
Kan du inte köpa benskydd istället! Jag har en minishettis som jag har hittat benskydd och boots till. Jag tror det är bra om man ska tävla och tränar mycket. Speciellt i maraton. Mne försök få tag på benskydd och se om hästen trivs bättre med det!

OM du överhuvudtaget ska ha något skydd på benen i maraton så rekommenderar jag senskydd. Men det är svårt att hitta till shetland, de passar inte alltid så kolla noga när du provar dem första gången. Eventuellt boots om du hittar några som passar - men förstås bara om hästen brukar ha en tendens att trampa sig själv på ballar eller kronrand. Utan skydd brukar hästar lära sig själva att inte vara slarviga med benen, men om man alltid har skydd så behöver ju inte hästen vara försiktig eftersom det ändå inte gör ont att stryka sig eller trampa på sig själv.
Lindor och paddar har jag bara efter ett arbetspass, OM hästen har jobbat väldigt hårt och har en tendens att svullna lite eller få gallor. (Typ efter ett snabbjobb, efter den första avkylningen.) Då kan ett korrekt lindat stallbandage hjälpa blodgenomströmningen och därmed läkeprocessen. Annars har jag haft lindor någon enstaka gång på hästar som är lite flamsiga med benen och lätt trampar på sig själv när de är okoncentrerade. (Mitt fullblod blir sån ibland på dressyrlektionerna. Då har jag hellre lindor i 20 minuter än att hon trampar upp sår.) Och så förstås i galopplöp/travlöp, där benen utsätts för en extrem belastning och där banan ibland kan vara så torr på ytan att den skär in bak på kotorna på hästen. Då kan lindor (typ vet-flex med en tunn tvättlapp under) vara behändiga.
I övriga fall finns det ingen som helst anledning att ha lindor, framförallt inte om hästen har gått utan "i alla år" utan att benen blir dåliga. Varför laga nåt som inte är trasigt? 
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Okej, jag har inte ränat så länge, men dt är ju ingen hög nivå jag tränar på så jag tycker också dt är onödigt när hon inte gillar det! Tack för svaren :)
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg