Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettavel
Läst 1254 ggr
helenep
0

Byta namn?

Kan man verklgen gå in och ändra namn på shettisar i stamboken? En av mina upfödningar har fått ett nytt prefix , det dumma är att stuteriet inte ens existerar

ThiffannyJ
0

Nä de ska man väl inte kunna?? Man kan väl lägga till stuterinamn, men inte ändra namn?

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

helenep
0

Han hade redan ett stuterinamn men hon har bytt vårt stuterinamn till ett eget påhittat,hon har inget stuteri

Annette
0

Men man får, eller har fått, döpa en ponny med prefix utan att ha registrerat stuterinamn. Men man får inte byta namn på en som redan har stuterinamn.

Kontakta stamboksföraren.

Hanna-D
0

#2 Vilken häst gäller det?

bakelse
0

Du får döpa EN ponny med prefix utan att ha registrerat stuterinamn. Däremot får du inte ändra ett hästnamn med registrerat stuteriprefix.

helenep
0

Det är så här, jag skickade in pass och hade gett hästen vårt stuterinamn eftersom vi är uppfödare. Köparen har tagit bort vårt prefix och satt dit sitt eget och ändrat i stamboken

Annette
0

Menar du webstamboken? Där kan ägaren själv inte ändra något.

helenep
0

men det är i alla fall gjort,

Annette
0

Vad heter hästen vi diskuterar?

helenep
0

Anette mailade dig privat då jag inte vill hänga ut den nya ägaren

Annette
0

#10. Jag har svarat på ditt mail :)

Cattis
0

Jag vet vilken ponny det gäller, och tycker också det är mkt märkligt att man godkänt namnbytet. För fölet ägdes inte av den som nu står som uppfödare förrän flera månader efter fölets födsel.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

helenep
0

Tack Cattis. Detta är mest en princpsak men rätt ska vara rätt.

Cattis
0

#13 Varför inte kontakta stambokföraren? För om ni ägde fölet så är ju ni uppfödare. Även om nya ägaren ägde mamman då hon fölade. Har ni inga avtal som bevisar att fölet inte ingick?

/Cattis

Cattis
0

En annan sak jag tycker är intressant - är att namnbytet inte finns med under ponnyns uppgifter i webbstamboken?

/Cattis

[Rebecka]
0

#12 kanske var för att han inte blev reggad förrens sent

Annette
0

#15. Tycker också att det hela är konstigt.

Cattis
0

#16 Innan namnbytet gjordes, stod det tydligt att han reggades vid en tidpunkt och sen när ägarbytet till nya ägaren gjordes. Dessa två datum var inte desamma. Konstigt att de tagits bort, för nu ser det ut som att nya ägaren var den som reggade honom.

/Cattis

Kratern
0

#14 Det är alltid stoägaren som är uppfödare (och därmed har rätt att bestämma namn) om det inte finns ett skriftligt avtal som säger annat. Spelar ingen roll vem som äger fölet vid registrering.

Cattis
0

#19 Visst, men detta föl registrerades av den förra ägaren, med dennas stuterinamn och fölet såldes därefter (eller gavs bort, vad vet jag) till den nya stoägaren. Hur man som ny stoägare kan få regga om ett föl, efter et tdrygt år - det tycker jag är fel och jag tycker att den som står reggad som uppfödare skulle tillfrågas innan.

Finns det inga avtal, är det en helt annan sak såklart.

/Cattis

icansson
0

det är väl bättre man kontaktar ägaren till fölet direkt ist för att springa runt om och prata med andra om det utan att prata med den personen det gäller och höra va hon/han tycker

Kratern
0

#20 Om det är som du säger så ska det enligt Fredrik vara omöjligt. Uppfödaren ska allltid godkänna ett ev. namnbyte. Vem står som uppfödare på fölet? Nuvarande stoägare eller den som ägde stoet vid fölets födelse?

Kratern
0

#21 Vi har inte namngivit någon här. Bara diskuterar. Det är ett forum.

[Rebecka]
0

jag ägde ginny innan game boy kom te världen.. och jag ville köpa både sto med föl direkt men då förra ginnys ägare ville ha fölet om det blev ett sto så sa ja ok visst då tar jag bara ginny nu, men då de blev en hingst så blev han min då o betalade de sista för han sen då med..

och i game boy pass e det bara jag som e reggad som hans ägare ingen annan ha ägt han enligt passet..

Cattis
0

#22 Den tidigare stoägaren var den som HAR stått som uppfödare. Fölet hade också hennes stuteriprefix i passet innan.

Men, jag VET inte om det fanns ngt avtal. Det verkar bara så konstigt alltihop. För om inte den tidigare stoägaren ägde fölet, undrar jag hur hon alls kunde få sitt stuterinamn o stå som uppfödare från början.

Jag vet bara, efter vad nya ägaren själv skrivit, att den tidigare ägaren skulle behålla fölet men sen fick hon fölet iaf då det blev en hingst. Så den förra ägaren borde absolut stå som uppfödare!

/Cattis

Cattis
0

#24 Nej du är hans enda ägare, men på pappret är du inte hans uppfödare. Det betyder ingenting ang vem som är uppfödare, det betyder bara att du köpte honom direkt och att uppfödaren skrev dig som ägare då hon reggade honom.

/Cattis

Cattis
0

För övrigt, nu när Rebecka själv gett sig till känna handlar detta inte längre om saken som sådan utan blir personligt. Då tycker jag vi lägger ner diskussionen och Rebecka och Helen får ta detta privat.

/Cattis

[Rebecka]
0

"27 tack cattis det tycker jag med att vi gör.. jag blir bara så irriterad o på dåligt humör om detta ska fortsätta över min lilla pålle..

Kratern
0

#28 ägarförhållandena verkar vara helt OK, men den som ägde stoet när fölet FÖDDES är den som är uppfödare och därmed har rätt att döpa fölet även om du senare "köpte loss" honom. Så….om du redan ägde stoet när fölet föddes är det DU som är uppfödare och ingen annan (om inte ett skriftligt avtal säger annat)

Cattis
0

#29 Nej, inte om man sålt stoet med förbehåll att behålla fölet och har bevis på det (köpekontrakt eller dyl). Då skickar man med en kopia på det och reggar fölet med sitt eget namn. Som du själv säger.

Hur som helst, så skall man inte kunna ändra någons registrering utan att prata med den som står som uppfödare innan. Jag tycker det är konstigt att, om det inte fanns avtal, fölet annars alls fått förra ägarens stuterinamn från början.

/Cattis

Inlägget är låst för nya kommentarer