Hästar och får? Rödklöver?
Ska flytta mina pållar då gården jag har dem inhyrda på är till salu.
Igår pratade jag med en gårdsägare som har får. Jag vet INGENTING om får, mer än hur de ser ut typ…
• Kan hästar och får bo i samma stall?
• Kan hästar och får gå i samma hage (fårstängsel)?
• De hade bl a vit- och rödklöver i hagarna, jag har vitklöver nu och de funkar bra med mina, men hur är det med rödklöver?
• De hade också tagit ensilage, som innehöll klöver (både röd och vit då). Har aldrig sett en sån bal på 'insidan' - lämpligt/olämpligt för häst?
Något annat att tänka på ang. får/klöver/shetland? :)
Stället ligger väldigt bra till i förhållande till vårt hem, därför är jag lite spiss på att ha dem där - om det funkar.
Får med hästar är inga problem varken i hage eller i stall enligt mina erfarenheter.
Hästar och får kan gå tillsammans i hagen, för mig är frågan i så fall om man vill ha hästar på fårstängsel,
Jag har fodrat mina hästar och får med klöverhö - vilket då innebär rödklöver. Har inte haft det i någon hage, men tror inte det skulle vara ngt bekymmer.
Vad gäller stall så är jag lite mer tveksam pga att får på stall ger lite dålig luft i stallet. Så det beror på HUR stallet ser ut.

Tack för svar!
Ska cykla dit och inspektera i helgen.
De har 10 får, är det mycket eller lite? Nackdelar med fårstängsel?
#3 - 10 får är lite.
Fårstängsel är lätta för hästfötter att fastna i…

Vi har haft våra russ och shetland gående i hagar med fårstängsel, då med en eltråd överst så de större ponnyerna inte kan trycka ner stängslet. Det har hänt att hästar fastnat med fötterna i fårnät, men å andra sidan fastnar ju hästar även i elrep, järntrådar och vajer så… Det är ju bra att kunna nyttja hagarna till olika djur för parasiternas skull, så det är nog bra både för fårägarna och dig med två sorters betesdjur :)
Mina får går på hästarnas elstängsel….
Farligt om man har hästarna skodda, då kan skon fastna i nätet.
Har aldrig haft fårnät själv men sett många hästar gå i det (speciellt rymmare tycks det funka bra på).

Har fårstängsel i flera av hagarna där jag har både hästarna och fåren. Eltråd innanför för att djuren ska hålla sig på avstånd. Än så länge har det fungerat bra, likaså att ha hästar och får i samma hage och i samma stall.
Sara: Jag skulle inte vilja ha mina ponnyer på rödklöver. Fång varning! I höt har det inte samma effekt