Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 4185 ggr
nallebjörn
0

Hästtransport

Undrar vilka märken ni har på era transporter. Vad ni gjort med dom invändigt (anpassade) och vad som föredras vad gäller in och utlastning.

Själv lånar jag en värmlandsvagn när jag åker.

Hanna-D
0

Vi har en Kylinge och ett Umesläp (som ska säljas så småningom).

Har hela dörrar istället för bommar, både fram och bak, allt shettisanpassat Glad

nallebjörn
0

#1 dörrar istället för bommar? nu begriper inte jag Gråter

Hanna-D
0

Istället för de vanliga bommarna har vi byggt dörrar av skivor eftersom bommarna annars sitter för högt upp, mätt för ett stort halvblod eller nåt. Likadant fram så de inte kan krypa under bommen.

nallebjörn
0

#3 aha! nu fattar jag. Ja det verkar smart med små dörrar fra, Jag åker med mina lösa nästan alltid. Har ju ingen egen släp att mixtra med. Funderar på en släp men vet inte vilket märke jag ska titta efter.  Ska vara en släp som ligger på max 1400 kg

VeronicaP
0

Vi har en ifo williams ,med delbara bommar och vi fick med extra fästten som vi då har satt så lågt att det passar våra shettisar kanon, vi kan både lasta med lem eller dörra om vi vill *ler*

JennyStaaf
0

Vi har inget eget släp, brukar låna ett som det står Tweri på - antar det är märket (har aldrig hört talas om det i annat sammanhang). Det är inte anpassat för ponnyer, men fungerar utmärkt att både köra hästar i och sova i (för oss alltså).

Önskar mig ett Ume-släp, boggi, med fronturlastning, dörrar bak, hingstvägg fram.. gärna med sadelkammare… *drömmer*

carl-gustaf
0

Har en Boj, och håller på att köpa ett nytt Boj-släp.
Föredrar Boj därför att man kan få den i valfri metallic-färg Cool

Annars köp Ifor Williams, min trevliga granne säljer dessa.

nallebjörn
0

Boj är en rymlig och fin släp tycker jag också. Finns i många storlekar.

Dom ifor williams jag sett är stora och tunga. Men kanske finns mindre? Tycker om de nya glasfibersläparna. Någon som har erfarenhet av dom?

Denna kommentar har tagits bort.
Malin_O
0

Glasfiber är nog jättebra när man skall tvätta och hålla rent, kan nog bli lite krångligare om de går sönder. Hela transporten är väl "gjuten" i en del, till skillnad från skivor som är uppdelade i mindre sektioner och då blir billigare och lättare om man behöver byta.

Annars såg jag en jättehäftig liten transport på Svenska mässan i år…anpassad för Islandshästar och ponny, supersöt. (Och verkar bra också Flört) Tror att det var en Brenderup…

//Malin

Daladis
0

Intressant att läsa om släp. Kan man verkligen köra hästen och ha den lös i transporten? Vandrar dom inte omkring mycket och stressar upp sig då? Jag ska nämligen hämta min lilla shettis i helgen och min plan var att lägga 2 höbalar ifram framför bommen så att han inte kommer under bommen, också har han hö att äta under transporten. Är det någon som har erfarenhet av att göra så??

Tacksam för tips!

Erica

Milla
0

har ingen egen utan lånar en boj, vi kör alltid hästarna lösa och dom ställer sig på plats och står kvar så under hela resan

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Ellinor Johansson
0

Jag körde ett enaxlat släp en gång det var det hemskaste jag gjort. Även om jag numera bara kör minisar så är boggi det enda alternativet för mig,

Vi fick punktering på släpet  mitt i mörka Smålandå väg till hingstpremieringen i Vetlanda för några år sedan . Det gick att köra vidare på tre hjul och byta däck på en säkrare plats

nallebjörn
0

#11 jag kör nästan alltid med dom lösa. Fungerar jättebra. står bättre då och man behöver inte vara orolig att dom fastnar eller slår sej över bommen. Jag körde med tre ston i söndags och dom fick ledigt plats alla tre.

Daladis
0

#14 Hur gör du med mellanväggen då? (Antagligen ur…) Men kan den vara kvar när jag kör 1 häst? Eller ska den ur?

Ellinor Johansson
0

Vi kör också alltid pållarna lösa, om någon hingst ska med får han åka fram i en box

nallebjörn
0

#15 mellanväggen av om dom är lösa. Mellanväggen har jag alltid i om dom är bundna

Annette
0

Jag kör dom alltid lösa. Jag tar ur allt ur transporten, väggar, bommar. Sedan lägger jag hö vid baklämmen, då står dom där och äter under resan.

Jenny_Danhage
0

Vi har ett Läckö släp som är shettisanpassad. Vi beställde att bommen skulle kunna sänkas så den passar till shettis. Men nu skall vi kolla upp om det går att få frambommen delad eftersom ibland kör vi shettis och russ tillsammans. Bak har vi luckor.

VeronicaP
0

Ifo williams är inte alls tyngre än boj tex finns även i olika modeller där med sen är det ju så att köper man nytt så kan man ju själv välja vikt om man säger så …..

Har fatkiskt aldrig kört våra shettisar lösa endast fölen , jag gillar inte att ha lösa hästar i släpet men det är jag det..

Cattis
0

#15 Erica, ta ur mellanväggen och ta bort bommen också. Han är så liten så han kommer bara springa under bommen. Om det är helt tomt så kan du bara lägga lite hö på golvet så kommer han äta i lugn och ro. Det blir nog lugnast för honom.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Daladis
0

Tack för alla tips!!! Man är ju lite nervös när man ska hämta "lillprinsen" på söndag. Men jag ska försöka få ur mellanväggen, bommen är satt för ett halvblod, så den kan han inte nå.

Tack igen alla!

Annette
0

Jag hittade en gammal tråd :)

Ni som byggt väggar i fram, i stället för bom, vilket material har ni använt. Var binder ni hästen.

[Anna-N]
0

Vi har plywoodskiva under bommen. Binder hästen som vanligt i bommen. Har sågat ut en bit i skivan så grimskaft går emellan bom och skiva där vid bindringen.

Annette
0

#24. Den lösningen kanske man kan få studera lite närmare i Örebro ;)

[Anna-N]
0

#25: Ja, det kan du göra ;-) Vet inte om den är den bästa, men den är enkel, billig och funktionsduglig.

Annette
0

#26. Det är det viktiga!

Mmia
0

Vi har en Brenderup Boggi där vi har har sänkt bommen så att den passar från liten mini till större upp till Halvblodshöjd.

Ibland åker dom lösa om det är unghästar eller sto m föl.

Att binda en häst med ett grimskaft igenom en vägg utan bom tror jag är farligt vi ev. inbromsning för då kan dom knäcka nacken. Det är vad jag tror för dom har ju inget att ta emot med.

[Anna-N]
0

Bommen måste vara där, absolut! Annars blir det ju inget stöd..

Annette
0

Ja, så menade jag också. Skiva under bommen. Såg att jag skrivit lite klantigt i tidigare inlägg.

Marta
0

# 23 Här har Hans gjort en ny bom som är framåt böjd så hästarna står lite längre fram än annars. Sen har han gjort nya mellanväggar i shetlands storlek så v kan ha tre åkande framåt och en på bredden längst bak.  Du kan ju ta en titt när vi träffas..

Annette
0

#31. Den vill jag också gärna titta på :)

Jag hinner nog inte ställa ut några hästar i Örebro, har fullt upp med att snoka på parkeringen ;)

ThiffannyJ
0

Vi har en star trailer safir. Den "lilla" väggen med frambommarna har vi tagit bort och satt dit en vägg med en fällbar lucka på. på det viset kan vi ha en hinst fram och sto med föl bak eller några lösa ministon, eller om man har mellanvägen i, tre hingsar i transporten!

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Peppe
0

Kan ni inte visa bilder? verkar intressant, alla era lösningar!

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Maliiin
0

Vi brukar ha en värmlandsvgn å den e ny så där kan man sänka bommarna så pass lågt så det blir lagom till shettisGlad

Hanna-D
0

Nu har vi en Star Safir och har precis som Anna en skiva under bommen.

Stall-Stjarna
0

11# Man ska inte lägga in hö balar eller andra lösa saker i en trp, det kan bli riktigt farligt vid en kollision tex.

zettan
0

jag har en boj enaxlad. Har en skiva fram under bommen. så ingen kan komma under. Men jag tycker bommarna är ganska låga i allafall på min boj. Så dom ser ut över bommen om dom vill. Binder ofta fast mina hästar (självklart inte föl) Kör jag bara 1 sto med föl tar ag ut mellanväggen och låter dom vara lösa.

angabogard
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har Boj Magnum island, ett kanonbra släp. Rymmer 3 islandshästar, så jag får alltså in 4shettisar. En riktigt stor sadelkammare är det så man slipper ha hö och dyligt inne i bilen. Men då är ju totalvikten 2000kg oxå. Absolut ett släp att rekommendera!

(Inte mitt släp på bilden.)