Rödskimmel X 2
Någonstans har jag läst att man inte ska betäcka 2 skimmlar med varann. Stämmer det?

det stämmer, 25% av fostren dör, så det är lägre chans till dräktighet. Fast det finns avkommor med två skimmelföräldrar så det ä rinte omöjligt.

Inom welsh tex så är det ju hur vanligt som helst med skimmlar som betäcks med varandra .
Det är inte så att du menar konstantskimmlar ?
Har aldrig haft problem med skimmel+skimmel (avblekbara då)

Inom PRE och Lusitano betäcks också skimmel med skimmel, men det är ju avblekbara sådana. Konstanterna är väl värre att korsa? Men skimmel + skimmel överhuvudtaget kan väl ge känslig hud och risk för melanom hos fölet…?
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

konstantskimmel är det som har letalanlag, inte avblekbara skimlar.

Det beror på hur man ser på saken.
Min uppfattning är att det finns ingen anledning att låta bli att para två konstantskimlar ifall det är den kombinationen av sto/hingst man vill ha.
Man har länge trott att konstantskimmelanlag i dubbel uppsättning (25% chans vid parning av två konstantskimlar) inte är förenligt med fosterutveckling och att det alltså inte ska finnas några homozygota konstantskimlar.
OM detta stämmer så är det enda som händer att man har en 25% ökad risk att stoet inte blir dräktigt. Det är INGET negativt för det föl som föds efter en sådan parning, som är kopplat till färgen.
Det finns på börjad forskning, av en forskare som tyvärr han avlida innan det blev klart, som visar att det faktiskt finns homozygota konstantskimlar. Och OM detta stämmer så faller ju hela resonemanget om letala konstantskimmelanlag och det går att para dem hur man vill utan att tänka mer på färgen - om man har tvekat tidigare av det skälet.
Och, som sagt, det gäller bara konstantskimmelanlag.
Avblekbar skimmel finns inga som helst restriktioner för.
Länk till islands sida med färger.

Har läst om forskningen #6 skriver om. Det skall tydligen finnas homozygota konstantskimmlar och detta motbevisar som sagt tidigare resonemang om letala anlag!
#8 - här är tidningsartikeln jag läst om saken, i PDF-format.
#9?
Veritas odium paretFörvånad